Allmänt

Super D - vitaminet som kanske räddar ditt liv

2010-12-31 18:45 #0 av: Karin20

I årtionden har vitamin D ansetts vara det vitamin som spelar rollen som kalciumets följeslagare och därmed bistår vår benstomme att ta upp detta essientiella mineral som kalciumet är. Nu kommer fler och fler rapporter och studier som visar att vitamin D gör så mycket mer. Nedanstående text kommer från det amerikanska magasinet O och visar att det inte är bara vi som pratar om vitamin D.

" Det finns en receptor för vitamin D på varenda cell i kroppen" säger Michael F Holick, PhD, MD och författare av The Vitamin D Solution, i tidningen O(Oprah Magazine), "och det finns en anledning till att dessa receptorer finns där" . Egentligen många anledningar - alla våra kroppsliga funktioner verkar hänga ihop med detta ämne och studier visar att vitamin D kan vara nyckeln till att kunna motverka i princip allt, från migrän till cancer!

 


Problemet är att de allra flesta av oss, 53 % av alla kvinnor, 41 % av männen och 61 % av alla barn har otillräckliga nivåer. Trots att våra kroppar producerar vitaminet genom solens UvB-strålar, finns det massor av dagar vi inte får tillräckligt med sol för att tillverka en adekvat mängd och under vinterhalvåret får största delen av landet (USA) så lite sol att det är omöjligt. I Sverige får ingen del av landet tillräckligt med sol under vintern. Inte ens en vacker solig vinterdag ger oss D-vitaminet.


Men, misströsta inte! Med några enkla medel kan du boosta dina D-vitaminnivåer. Tidningen O har samlat den senaste informationen om det vitamin som alla nu talar om.


Varför är det livsnödvändigt - fler och fler studier tar fram fördelarna med att ha massor av D-vitamin och riskerna med att ha för lite.
Höga nivåer hänger ihop med:
Högre motstånd mot virus
I en nyligen utförd studie visade forskare vid Yale University School of Medicin att personer med höga nivåer av vitamin D blev sjuka ungefär hälften så ofta som personer med låga nivåer. Och när de blev sjuka, tillfrisknade de på några få dagar. Orsak: Vitamin D instruerar de vita blodkropparna att tillverka ett protein som dödar infektioner
Mindre cancer
Specifikt; ca 30 - 50 % lägre risk för bröstcancer och 50 % lägre risk för tarmcancer. D reglerar några av de gener som är ansvariga för celltillväxt och överlevnad, säger Holick, och D gör detta jobb skickligt. D-vitaminet hjälper till att stänga av den okontrollerbara tillväxten och förhindrar malignitet. Om detta inte är tillräckligt, hjälper vitaminet till att döda cellen. Och om en tumör växer till i alla fall hjälper D till med att stänga av blodtillförseln till tumören.
Högre överlevnadsnivå vid cancer
Vid Dana-Farber Cancer Institute har forskare funnit att tarmcancerpatienter med höga nivåer av D-vitamin hade 39 % lägre risk att dö av sjukdomen. Och detta kan troligtvis appliceras till alla cancerformer säger Edward Giovannucci, MD, ScD, professor i nutrition och epidemiology vid Harvard School of Public Health
Minskad risk för Parkinsons
Archives of Neurology rapporterade i juli att det finns en korrelation mellan D-vitaminet och Parkinsons sjukdom och att detta kan bero på D-vitaminets skyddande effekt på hjärnan. Det reglerar kalciumnivåerna, förstärker överföring av elektricitet genom neuroner, avgiftar celler och lite andra praktiska funktioner
Låga nivåer hänger ihop med:
Hjärtsjukdomar
Personer med otillräcklig D-vitaminnivå har 80% högre risk att få tilltäppta blodkärl enligt en långtidsstudie utförd vid Johns Hopkins. Detta kan höra ihop med D-vitaminets roll i regleringen av mer än 200 gener och kontroll av inflammationer och vitaminets möjliga inblandning av blodtrycksnivåerna
Diabetes
Eftersom D-vitaminet stimulerar insulinproduktionen är det föga förvånande att för låga nivåer är förknippade med diabetes. Forskning har också visat att barn med brist på D-vitamin har 200 % större risk att utveckla diabetes typ 1.
Kronisk smärta
En studie från 2008 visade att mer än 25 % av patienter med kronisk smärta har låga D-vitaminnivåer, vilket kan bero på att D hjälper till att kontrollera neuromuskulära funktioner. Ytterligare en studie från 2010 visar på ett samband mellan låga D-vitaminnivåer och migrän och huvudvärk. En brist på D-vitamin kan hindra blodkärlens sammandragningar och utvidgningar, vilket kan leda till svåra dunkande smärtor
Depression
D-vitaminet kan stimulera serotonin produktionen, vilket kan förklara varför personer som inte har tillräckligt med D-vitamin oftare är nedstämda och melankoliska
Högre dödstal
Efter att ha analyserat mer än 13 000 personer har forskarna på Johns Hopkins funnit att de med de lägsta nivåerna hade en 25 %-ig högre risk att dö i förtid - oberoende av anledning!


Vilka är riskfaktorerna? - Om några av nedanstående kriterier passar in på dig är oddsen höga att du inte har tillräckliga D-vitaminnivåer
1. Du bor norr om 34:e breddgraden: Från oktober till mars är solens vinkel mot jorden så låg att vi helt enkelt inte kan producera någon som helst D-vitamin av solstrålningen. Detta säger Joan M Lappe PhD, forskare och professor vid Creighton University. Endast de som bor söder om den 34: breddgraden kan få tillräckligt med UV-B strålar året runt. I USA är detta en tänkt linje från Los Angeles till Columbia, South Carolina och hos oss i Europa är det kring södra Medelhavet och Afrikas kust!
2. Du smetar in dig med för mycket solkrämer: Med de rekommendationer som finns på solkrämerna och om du gör vad som står där, blockerar du 97 % av UV-B strålarna, vilket gör att fler och fler säger att man inte ska använda så mycket solkrämer. T o m i Australien, vilket är hudcancerns mesta land, börjar man nu föreslå att åtminstone någon del av dagen ska man vistas ute utan solskydd
3. Du är mörkhyad: Om din hud är mörk tar du upp mindre solsken. 40 - 60 % av den afroamerikanska befolkningen lider av D-vitaminbrist
4. Du förlitar dig på en multivitamintablett om dagen: Den dagliga dosen för D-vitaminet i multitabletten sattes 1997 och flera experter anser att detta är bedrövligt lågt. Exempelvis har studier visat att den vanligaste dosen i en multivitamintablett om 400 IU inte hade någon som helst påverkan på benfrakturer hos äldre kvinnor, medan redan den dubbla dosen hade en tydlig effekt
5. Du är överviktig eller fet: Vitamin D lagras i fett och personer som har mer fett på kroppen tenderar att ha mindre D-vitamin som cirkulerar i blodet för användning i hela kroppen. Sannolikheten är stor att ju högre BMI desto lägre D-vitaminnivåer. Men den goda nyheten är att om du ökar ditt intag av D-vitamin hjälper det till att gå ned i vikt! I en liten koststudie vid Minnesota University visade det sig att personer som startade med de högsta D-vitaminnivåerna också tappade signifikant mera i vikt - och mer av det farliga bukfettet.


Har du D-vitaminbrist - vilka nivåer ska det vara?
Ett D-vitamintest mäter nivån i nanogram per milliter (ng/ml)
• 20 ng/ml är den absolut lägsta nivån
• 28 ng/ml har ca 50% av den amerikanska befolkningen och vi har knappast högre
• 30 ng/ml är minimum för att uppnå de goda effekterna av d-vitaminet enligt experterna
• 40-60 ng/ml anses optimalt för att undvika sjukdomar


Jaha, och vad ska jag då göra och inte göra?

Gör: Testa dig för vilken nivå du har. Somliga läkare kommer att säga ifrån om de inte tror du har benskörhet. Men alla borde kunna få testa sig, särskilt de med cancer eller autoimmuna sjukdomar i släkten

Gör inte: Tro inte att det räcker med den mat du äter! Vitamin D finns naturligt i fet fisk, ägg, lever, vissa ostar, men inte någon av dessa källor innehåller tillräckligt för ditt dagliga behov. Du måste till exempel äta 95 ägg för att komma i närheten. Du kan kanske köpa D-vitaminberikad mat, men åtminstone i USA stämmer inte det som står på etiketterna. Holick testade mjölk och fann att endast 30% av produkterna han testade innehöll vad man hävdade.

Gör: Sola oskyddat men säkert. Minst 10-15 minuter varje dag på armar och ben under sommarhalvåret när det är möjligt. Inte ansiktet, rynkorna..

Gör: Tag tillskott, Om dina nivåer är blev högre än 30 ng/ml vid test, eller om du inte testat alls, kan du enligt Holick ta 2 000 IU varje dag för en vuxen och 1 000 varje dag för barn. Hollistics tillskott är 2 000 IU. Om dina nivåer är under 30 ng/ml, starta med 5-6 000 IU under några månader och därefter gå ned till 2 000.

Gör inte:Tag inte för mycket! Det är svårt att komma upp i farliga nivåer, ungefär 150 ng/ml, men det är inte omöjligt. Tag därför aldrig mer än 10 000 IU per dag, den mängden har visats vara utan biverkningar, men är knappast optimal.

 

 

//Karin

Anmäl
2011-02-04 01:46 #1 av: Anterrabae

Den ende jag vet som fått toxiska symptom han åt 60000 IE per dygn... och efter 5 år fick han huvudvärk...

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.