Annons:
Etikettövrigt
Läst 3066 ggr
matsmurfen
2011-01-16 12:12

Berätta din historia för att hjälpa någon annan!

En person som vi kan kalla "M" har diabetes (troligen typ 1, va?) och har inopererad insulinpump. Även om det dragits ner på potatis, pasta, ris, bröd, godis och sötsaker, så är blodsockret ostabilt, om än lägre än tidigare. Jag vet inte om personen äter LCHF, om så är fallet är ju den här tråden "onödig", men annars är den ett försök att få personen att läsa om andra i precis samma situation och kanske "så ett frö" om lite andra tankar.

Finns det några här med inopererad insulinpump som har förbättrat sina blodsockervärden med LCHF och har andra förbättringar vad-det-nu-kan-vara?  Berätta gärna lite kort om din historia och hur det har förändrat din situation.

Även andra diabetiker för förstås berätta om sig också!

Sen skickar jag länken till detta inlägg vidare till M som insiprationskälla!

Annons:
Anterrabae
2011-02-12 20:19
#1

Nu vet jag inget om inopererade insulinpumpar… Finns de?

Jag har insulinpump som jag fäster med kanyl. Den är programmerad på en basalnivå och utifrån vad jag äter kompletterar jag med mer insulin till mat. Jag går med andra ord bara på direktverkande insulin.

Frågeställningen om jag blivit hjälpt, och hur, av pump respektive LCHF är klart berättigad. Fördelen med insulinpump är att man inte har någon sk insulindepo i kroppen. Blir man lite låg i blodsockret kan man alltid stänga av pumpen en stund och så behöver man inte äta så mycket. :) En tagen Lantus/humulin eller annan långtidsverkande insulindos är ju trots allt tagen och ligger kvar och sänker även när man är låg.

Pga långvarig kortisonbehandling har jag ett väldigt hoppigt socker. Jag pendlar mellan 2 och 25 en till flera gånger om dagen om jag äter normalkost, med fullmängd kolhydrater. Rör jag mig det minsta så kommer känningen som ett brev på posten. Helt klaart svårt att ställa in.

Innan jag fick insulinpumpen så tog jag inte mitt insulin som jag skulle, levde väl i någon slags förnekelse. Hade ett HbA1c på 8,9! :-O Efter det att jag fått pumpen sänkte jag mitt hbA1c till 5,8 på bara 3 veckor! Bara för att jag började ta insulinet.. För mig har pumpen varit en räddning.

Sen då? Jo När jag började dra ner på kolhydraterna balanserades svängningarna såpass att jag kunde halvera mina dagliga insulindoser. Dessutom så svängde inte sockret så extremt. Vanligt var mellan 6-9 i pg. (mot 2-25 förr) Ju mer jag tajtar till kolhydraterna desto mindre insulin kräver jag. Har varit nere på så lite som 1/4 av ursprunglig dagsdos. Då bara i form av basalinsulin. Inget till maten alls.''

Har dessutom ett diabetesteam som stöttar LC-kost till 100%! :) När de tycket att jag ligger för högt i socker eller för svängigt så vill dom att jag drar ner lite mer på kolhydraterna. :-D

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: