Annons:
Etikettövrigt
Läst 4624 ggr
Xanon
9/18/10, 4:49 PM

Fördjupningsarbete om diabetes

Hej!

Jag håller på att skriva ett fördjupningsarbete om diabetes, mycket i syftet att själv lära mig om ämnet då jag inte själv har diabetes.

Utformningen på arbetet ska vara det att beskriva hur man anpassar livet efter diabetes; vad man kan göra, vad man inte kan göra och varför det är så. Blir livet svårare, hur mycket svårare? T.ex. så har jag hört att massage och dykning inte är så bra för en diabetiker.

Jag har tittat runt på olika informationssidor om detta, men känner ändå att den bästa informationskällan måste vara er, att fråga någon som lever med detta, istället för att läsa något en doktor har skrivit som kanske sitter med informationen men utan upplevelser.

T.ex:
Har du behövt anpassa livet anmärkningsvärt mycket?
Vad upplever du har blivit svårare/lättare?
Är det något du gjorde innan du inte kan göra idag?
etc… Alla svar och synpunkter tas emot med glädje, både typ 1 och typ 2.

Det går bra att svara både i tråden och med pm, skulle göra mig mycket tacksam :)

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

Annons:
Ballo
9/19/10, 1:08 PM
#1

Hej!

Jag är en kille på 61år. blev diabetiker2 för 18 år sedan.

Det började med små minidab tabletter, för att sedan ökas och insättning av insulin. Insilinet ökades år för år tillsammans med min vikt också ökade.2009-08-02 vägde jag 114kg till 180cm längd.

Då för drygt 1 år sedan, då tog jag 3x850mg metformin + 76 enh insulin om dagen. ++ lite andra läkemedel som statiner.

Då började jag äta LCHF och kunnat fasa ut en massa läkemedel. + sdan 6 månader tar jag ingen insulin och tar 1-2 metformin 850mg om dagen. Resultat har också gjort att jag gått ner 27kg.Väger nu 87kg, med sakta nergång, ca 0,5-1 kg i månaden.

Men jag får hålla mig under 20 gr kolhydrater om dagen, annars rusar BS upp. Så jag får fortsätta så om jag inte vill börja med insulin igen.

MVH Kennet

Mvh Ballo.

Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida

Karin20
9/19/10, 3:34 PM
#2

Hej

Jag lägger upp denna tråd som alltid synlig så att alla kan se och läsa.

Själv fick jag min diagnos 2005 och Daonil som medicin, 2006 fick jag se Annika Dahlqvist på TV och tänkte att det nu är sista gången jag ska banta.  Då började jag med LCHF och medicinen behövdes inte längre.

Viktnedgång kom som bonus, det var mycket viktigare att slippa medicinen.

Jag måste alltså undvika kolhydrater. Svårt? Nej, inte när man förstår konsekvenserna med diabetes istället. Jag undviker alla tårtorna och kaffebrödet på jobbet. Om jag är med på diverse middagar, undviker jag desserten, Men då måste jag tala om att jag har diabetes, annars är det lite oförskämt mot värdfolket.

Massage tar jag då och då, dykning är inte något jag skulle vilja prova, men inte pga diabetesen.

Jag tycker att jag har ett bättre liv nu, faktiskt!

//Karin

kitabu
9/19/10, 7:13 PM
#3

http://www.diabetesmonitor.com/diving.htm

Se ovan länk om dykning och diabetes.

Restriktioner ang. dykning gäller endast diabetiker som injicerar insulin. Dessa restriktioner som också gäller ex pilotcerifikat beror på risken att råka ut för hypoglycemi.

Jag tog dykcertifikat 1997 som 57-åring (när jag inte längre kunde klättra i berg) och fortsatte att dyka till 2002. Jag gjorde mer än 100 dyk under dessa ca 5,5 år, från Malaysia i öster till Venezuela och Cuba i väster.

Jag slutade innan jag fick diagnos på DT2.

Dyking är en underbar sport och har man ett välkontrollerat blodsocker, vilket man kan få med lågkolhydratkost även som DT1, fins det all anlednng att ta certifikat om man så vill.

Under ytan finns det nya världar att upptäcka.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Xanon
11/15/10, 11:40 PM
#4

Nu är mitt arbete klart, tack så mycket för hjälpen :) Tråden kan låsas.

A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

Upp till toppen
Annons: