Annons:
Etikettfråga-doc
Läst 3957 ggr
Kalendula
6/8/10, 9:43 PM

Ehlers danlos syndrom och diabetes?

Hej!

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av  EDS (ehlers danlos syndrom) och diabetes typ 2, eller om någon känner till några forskningsrapporter kring EDS och diabetes Typ 2?

Jag är född med EDS och har fått diagnosen diabetes typ 2. Men sedan ca 3 månader tillbaka så har jag gjort en helomvändning i mina kostvanor som mest består av LCDF metoden. Samt slutat helt med intag av socker och sockerprodukter i den mån det går. (Det är ju socker i så mycket, som är dolt)

Jag har känt sedan i fredags trots att jag verkligen håller på maten och äter på fasta tider att någonting är fel.

Jag är mer svag och måste avbryta det mesta jag tar mig för, kan inte städa klar, måste ha ledsagare när jag ska handla för jag bli så muskelsvag och trött. Har haft huvudvärk då och till sedan i torsdags 3/7. Det känns som att jag inte får någon energi till mig.

EDS i sig gör ju att man kan bli muskelsvag beroende på vad man tar sig för, och jag lever med ständig smärta i leder, samt där jag ådragit mig skador pga EDS. Jag har dessutom en ryggskada sedan födseln.

I alla fall så känner jag mig sämre och sämre. Min diabetessköterska sa att det beror på att kroppen håller på att ställer om sig för att jag bytt matvanor. Men för mig stämmer inte det alls. Då jag i stora drag bytta matvanor redan i Augusti 2009 egentligen.

Så nu misstänker jag att diabetesen jag har fått påverkar min bindvävssjukdom jag har.

Är det någon som vet och kan tipsa mig, för diabetesköterskan verkar inte ta till sig det jag säger. Och jag som förut var en ganska aktiv männiaska, fixar idag inte att påbörja ett enkelt projekt som att dammsuga mitt hem utan att jag måste avbryta för att gå lägga mig och vila.

Vänliga hälsningar

Kalendula

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
Karin20
6/9/10, 12:50 AM
#1

Önskar jag kunde säga något. Har googlat på EDS, men inte blivit särskilt klokare.

Hoppas någon annan har erfarenheter och kan något om detta.

Tråkigt för din skull med sådana besvär. Jag läste att om man får denna sjukdom senare i livet kan den ibland misstas för fibromyalgi, vilket brukar bli bättre av LCHF.

//Karin

Kalendula
6/9/10, 2:23 PM
#2

Ja, jag har varit i den svängen i sjukvården och f-kassan. Fibro och EDS är så olika. EDS är mer som att ha MS, fibro, och ledgångsreumatism tillsammans har jag hört. Jag känner inte till sammanhanget, för jag har ju bara EDS viket i sig är väldigt jobbigt att leva med, just pga att smärta man lever med. Och nu när jag dessutom har fått diabetes typ 2 då undrar jag hur det påverkar med redan elastiska muskelatur. Jo, man får inte EDS, man är född med den Glad

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Upp till toppen
Annons: