Annons:
Etikettkost
Läst 11590 ggr
[SarahOhrn]
2010-04-26 18:01

Hur hålla blodsockret på en lagom nivå?

Jag kanske är helt ute och cyklar här då jag inte har diabetes men däremot lågt blodsocker och behöver därför tips, tänkte att ni har ju ändå lite koll på hur man håller blodsockret jämnt.

Jag har länge haft problem med att jag blivit svag i kroppen, stressad, orolig, darrig osv ibland. Ibland hela dagar men då tror jag det beror på min magkatarr + kanske lite problem med detta när jag gått arbetslös hemma och inte haft några rutiner alls för mat m.m.

Nu fick jag jobb för 2 v sen och har sen dess mått jättebra! Så har undrat hur det kommer sig men då har jag ju i stort sett varje dag ätit frukost, lunch, middag o mellanmål. Men idag, jag trodde jag skulle svimma eller dö, fick sån panik! Ringde min morfar som fick hämta mig så jga åkte hem, hade inte ätit nån frukost i morse, va jättehungrig och vid lunch åt jag då, men då kunde jag nästan inte äta, det blev ansträngande att bara få i mig maten och fick i mig halva portionen (åt inte så mkt kolhydrater, köttfärsbiff o bulgur) sen blev jag svimfärdig, det kom som i vågor, darrig och sådär rastlös o orolig i kroppen och fick panikångest på detta för jag blir så rädd och läkarna kan ju inte hitta något problem! Tagit blodsocker innan och då va det högt direkt efter måltid men sen låg det på 4 när jag inte ätit (detta va normalt sa dom då)

Men nu har min morfar åldersdiabetes så han tog ett test på mig när jag kom hem, ungefär 1-1,5 timme efter jag ätit och låg då på 5, så han sa direkt att det är lågt för att vara efter en måltid så då måste jag legat runt 3-4 innan och det låg jag ju på sist också, 4 innan måltid. Så kanske är det det som är lite lågt ändå men läkarna kunde ju konstigt nog inte kläcka ur sig att det kan va det som gör att jag känner mig dålig…

Men hur som helst måste jag lära mig hålla uppe blodsockret nu, för jag vill inte vara med om detta igen! Det är så jobbigt, händer mig så ofta men nu rä jag förhoppningsvis vet vad det beror på (inte blir det bättre av att jag är hypokondrisk o tänker på alla andra saker det kan va), skulle tippa att det är det som utgör största delen av att jag mår dåligt iaf eftersom jag mått så bra i två veckor när jag hållt ordning på maten, lite dålig nån dag och då har jag missskött mig.

Men jag behöver antagligen ha lite mer ordning för att hålla blodsockret jämnt och lite högre… Så har någon några bra tips? På hur ofta jag bör äta, vad jag kan äta däremellan osv? Är det bra att ha druvsocker om man känner sig hängig?

Annons:
RuiXue
2010-04-26 23:54
#1

Ät långsamma kolhydrater i måttliga mängder, och mycket fett och proteiner som är kvar i kroppen längre.

Tycker dina värden verkar helt normala. Jag har inte konstaterad diabetes, men mina värden ligger sällan på 5 efter en måltid, utan brukar snarare ligga på runt 7 och ibland högre och det är inte bra! Enligt amerikanska riktlinjer så är jag pre-diabetiker. Mina värden svänger mellan 10 och 3.6, ibland med en krasch från över 9 ner till under 4 på bara en timma.

Det du bör göra är helt enkelt att äta lite och ofta, och skippa de snabba kolhydraterna då dessa gör att ditt blodsocker stiger snabbt för att sen sjunka lika snabbt igen när kroppen friger en massa insulin som svar, men när insulinet frisätts så är de snabba kolhydraterna redan på väg bort och resultatet blir för mycket insulin= lågt blodsocker.

Jennie


[SarahOhrn]
2010-04-27 00:08
#2

Okej, fick höra att 1 timme efter måltid borde jag ligga runt 8 iaf.. Och det gjorde jag i eftermiddag vilket enligt både läkare o morfar som har åldersdiabetes ska vara normalt. Men han tyckte inte det va normalt att jag låg på 5 efter en måltid och jag mådde sååå dåligt. Hade inget bättre hemma än läsk heller så fick i mig det snabbt för jag va så dålig och 30 min senare va jag nästan helt bra. Inann skakade jag och va helt svimfärdig.

Det är väl det att det går upp snabbt och ner snabbt. Får försöka äta frukost, lunch, middag och frukt/mellanmål däremellan 2 ggr.

RuiXue
2010-04-27 00:32
#3

Tror du fick en krasch helt enkelt. De flesta, inklusive mig själv skulle fira om de låg på 5 två timmar efter en måltid. De gånger jag har mått riktigt dåligt så har jag legat under 4, eller så har jag blivit alldeles svag och skakig, druckit lite juice och ungefär 20 minuter senare legat på 4.8 så då börjar man snacka låga värden även om det inte ens är i närheten av hur lågt en diabetiker som tar insulin kan hamna.

En helt frisk person bör ligga runt 4-8 i alla lägen, men bör helst inte komma under 4 och absolut inte komma över 8.

10 är inget ovanligt för migSkrikandes Kortisontabletter däremot gör att jag hamnar på över 12 vilket enligt riktlinjerna betyder fullt utvecklad diabetes (gränsen går på 11), men i mitt fall varade det bara så länge som jag tog tabletterna. Nu är allt som "vanligt" igen, tror jagObestämd

Jennie


[SarahOhrn]
2010-04-27 08:39
#4

#3 Okej. Då är det ju bra, men låg antagligen under 4 innan maten, vilket gjorde att jag blev dålig då jag inte fick i mig nästan några kolhydrater till lunchen heller… Kan inte komma på nåt annat än att det va blodsockret i alla fall. Detta va även efter jag hällt i mig läsken för att få bort den här känslan i kroppen, darrig, svag, osv.

Jag låg på 8,6 efter middagen + läsken o lite sånt. Då ska ju inte det va bra heller men läkaren tyckte inte det va nån fara att ligga där efter en måltid och 4 innan måltid…

PatrikHagglund
2010-04-27 10:01
#5

En gissning är att du lider av sk reaktiv hypoglykemi. En typ 1-diabetiker kan drabbas av insulinkänning vid för hög insulindos. På samma sätt kan kroppen hos en person med reaktiv hyopglykemi överreagera mot högt blodsocker med att utsöndra för mycket insulin, vilket leder till lågt blodsocker inom några timmar.

Om du har tillgång till blodsockermätare kan du kanske jämföra hur det att stoppa i dig druvsocker tills du får högt blodsocker (ta inte i för mycket bara), med en måltid med lika mycket kalorier fast där det inte ingår några kolhydrater (tex endast kött/fisk/ägg). Mät några gånger under 3-4 timmar.

Om du får lågt blodsocker några timmar efter testet med druvsocker så borde det vara reaktiv hypoglykemi eller något liknande. Försök då undvika att få högt blodsocker.

Om du äter kolhydrater så ät bara små måltider för att inte höja blodsockeret för mycket. Därav rådet att äta ofta. Annars behöver du nog inte tänka på storleken på måltiderna eller hur ofta du äter.

En som själv är drabbad och samtidigt kan en del om kost och hälsa är Cassandra Forsythe.

Karin20
2010-04-27 23:54
#6

4 innan måltid är inte särskilt lågt, helt normalt skulle jag säga och att två timmar efter maten ha 5 är inte bara normalt, utan fantastiskt bra, det betyder att din kropp fungerar helt perfekt. Att ha 8 några timmar efter en måltid är däremot inte bra.

Det finns ingen anledning att försöka ha högre blodsocker, det är då inflammationerna sätter igång i kroppen och skapar nervskador och annat tokeri.

När jag fick min diagnos tog jag med min mätare till jobbet, massor av vänner ville testa sig. De som var friska hade mellan 3,7 och 4,5 lite närsomhelst. Däromkring ligger vanliga människor, sällan över 6 om det inte är alldeles direkt efter maten.

Jag tror att dina funderingar mycket har att göra med din situation i livet, arbetslöshet, frustration och att du äter för lite öht. Din morfar är rädd om dig. Ät ordentligt och ingen läsk.

//Karin

Annons:
[SarahOhrn]
2010-04-28 00:06
#7

#6 Okej.. Då är väl morfar ute "och cyklar" då, låg på 5 en timme efter måltid men då är det normalt då alltså. Men av nån anledning mådde jag så dåligt att jag fick åka hem från jobbet, trodde jag skulle tuppa av och detta händer rätt ofta, ibland längre stunder ibland bara tillfälligt som igår. Men då vilade jag lite och fick i mig läsk så blev det bra… Vet inte om det är blodsocker nivån men antar det…

Jag är dock inte arbetslös längre, äter bra och mycket mat, går ner i vikt hälsosamt och dricker sällan läsk längre, igår enbart för att få upp sockret och då mådde jag bättre då vi inte hade nåt annat hemma då.

Vet ju att min morfar är rädd om mig men vet inte vad det menas, att han bara sa att blodsockret va lågt för att eller vad..?

[SarahOhrn]
2010-04-28 00:06
#8

Då är det bara tillbaka till att klura ut varför jag mår så dåligt till o från då… :/ När jag trodde jag äntligen kommit på det efter flera år!

PatrikHagglund
2010-04-28 08:47
#9

Det kändes som det var mycket gissningar om vad ditt blodsocker låg på. Du måste nog mäta mera om du vill veta om du ligger högt, normalt eller lågt. 8,6 är lite högt.

[SarahOhrn]
2010-04-28 23:53
#10

#9 Gissningar? Innan frukost förra året: 4,0. Efter mat förra året 8,0 ca. Nu 1 timme efter lunch 5,0. Två timmar efter lunch 5,3. En timme efter middag 8,6.

Enligt läkarna var det inget konstigt alls med att ligga på 8 direkt efter mat med kolhydrater o liknande. Morfar tyckte det va lågt med 5,0 efter lunch men enligt er är det ju normalt. Så då vet jag helt enkelt inte vad det är, då ligger jag väl normalt och det är något annat som är fel, så då är jag tillbaka på ruta ett och får försöka lägga några år till på att få några svar..

PatrikHagglund
2010-04-30 13:15
#11

#10 Ja, det låter inte som något uppenbart.

Oavsett om du har problem eller inte så teoretiskt sett får man stabilast blodsocker genom hålla höjningarna av blodsockret till ett minimum. Efter några veckor så reglerar kroppen självt sitt blodsocker och lägger sig på lagom nivå. (Läsk är alltså något man ska undvika.)

Mina kunskaper är mest teoretiska, så jag kanske inte ska ska lägga mig i för mycket, men eftersom som jag är ingenjör så sitter det i ryggmärgen att mäta, mäta och återigen mäta tills man kan dra några bra slutsatser. Därav det jag skrev i #9.

Du är nog inte lika petig som jag, men om det gällde mig skulle jag tycka det vara intressant att veta:

  1. Vad blodsockret ligger på när man känner sig "låg".
  2. Om blodsockret sjunker  efter en måltid där du fått högt blodsocker.

Det jag såg för 1 var "då måste jag legat runt 3-4 innan", vilket för mig känns som en gissning. 4.0 innan frukost säger inte så mycket. Kände du dig onormal just då?

5,0 är ett bra värde, likaså 5,3. (Var det samma lunch eller olika luncher? Åt du något som höjde blodsockret eller inte?) 8,6 en timme efter middag: Hur kände du dig senare och vad hade du för värde då?

Upp till toppen
Annons: