Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 3402 ggr
Ann57
2010-03-21 20:34

Kostråd ny typ 2

Hej!

Jag är ny typ-2. Har fått beskedet för ett par veckor sedan. just nu är jag mest förvirrad och har rätt mycket noll koll. Många råd får man och de går ganska mycket isär, kan man säga utan överdrift. Jag äter LCHF sedan ett par månader. Och även det är ju kontroversiellt. Hur som helst hoppas jag att inte behöva medicinera mot diabetesen än på länge.  Någon som har någon uppfattning??

vänliga hälsningar Ann57

Annons:
Sheena
2010-03-22 15:11
#1

Äter du en vettig LCHF-kost så lär dina värden inte försämmras iallafall, men kolla dig med jämna mellanrum för att upptäcka ev. förändringar. Med egen blodsockermätare om du har nån eller missa iallafall inte några kontroller på VC.

Vid typ2 är det ju sen rätt viktigt med motion och så har jag förstått, och om du har övervikt är det ju alltid bra, både för insulinresistensens skull och för en allmänna hälsan att tappa lite av denna.

Vad gäller meotion i syfte att sänka/stabilisera blodsockret så är det MYCKET bättre i längden med regelbundna/dagliga "doser" lättare motion än ett monsterpass på gymmet varje vecka.

Stressa inte för mycket över det här beskedet nu, utan ta dig tid att läsa och lära dig mycket om din sjukdom så blir det såå mycket enklare att veta hur du ska hantera den.

Kolla Kostdoktorns hemsida, där finns mycket vettigt att läsa både om själva sjukdomen diabetes och kostens betydelse.

Finns typ2or här oxå som säkert kan svara på mer specifika frågor sen, vill bara peppa lite!! Skrattande

Ann57
2010-03-23 19:22
#2

Tack Sheena för tips!

Jag håller på med att läsa allt jag hittar om detta.  Som sagt många olika råd är det. Och de går starkt isär. Nu har jag iaf bestämt mig för att hålla mig till LCHF-varianten, om det inte visar sig att mina blodsockervärden sticker iväg åt fel håll. Tidigare har jag ju fuskat en del på helger och så. Men efter diagnosen verkar det som att jag får leva lite mer strikt.

De mest intressanta artiklarna i detta ämne har jag hittat i gamla uppslagsböcker från början av 1900-talet. Särskilt den från 1904. Där står bl a att man skall utesluta kolhydrater om man är sockersjuk.

Detta skall bli en spännande resa känner jag på mig.

Upp till toppen
Annons: