Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 6211 ggr
Julialex
2010-04-02 12:32

Glutenallergi symptom?

Jag har varit diabetiker typ1 i ett halvar. Nu har jag börjat ma kasst igen och undrar vad det beror pa, blodsockret ligger pa en bra niva.

Kom pa att jag läst att diabetiker har hög risk att drabbas av glutenallergi och nu undrar jag om det kan vara det som drabbat mig.

Jag har varit väldigt trött den senaste veckan, och haft en väldigt svullen mage. Inga gaser/diarré och har kunnat ga pa toa som vanligt, men magen känns ända väldigt svullen och gör lite ont. Trodde först att det berodde pa tjejveckan men den slutade i onsdags och jag mar fortfarande likadant.

Förstar att jag maste till en läkare för säkert svar men just nu sitter jag pa jobbet och skulle väldigt gärna veta om nagon diabetiker här med glutenallergi skulle kunna berätta lite om symptomen? Jag hoppas att det är ok att posta det här i Diabetesforumet.

Tack!

http://julialex.blogg.se

Annons:
RuiXue
2010-04-04 13:35
#1

Låter som om du kan ha blivit gluten intollerant. Hör av dig till läkare snarast möjligt och under tiden så kan du dra ner på eller helt utesluta gluten ur kosten och se om det blir bättreGlad Skillnaden bör komma ganska direkt om du utesluter gluten ur kosten om det är det som ligger bakom dina magbesvär.

Jennie


[wonderchild]
2010-08-17 16:57
#2

hej hej jag har diabetes typ 1 och har gluten.

när man åker in  till sjukhuset för diabes typ 1 så tar de blodprov för gluten för de är en autoimun sjukdom precis som diabetes.

jag hade kännde ingengeting men nu när jag råkar äta lite gluten så får man ont i magen och den låter rätt mkt lite svårt att förklara men du kan ha drabbats av de men de värkar konstigt för om du skulle haft de skulle de märkt de när ddu legat på sjukhus för ett halvår sen men du kan ju fått de nu lycka till !(:

Julialex
2010-08-17 20:28
#3

Tack för svaren men det onda gick över av sig självt, var nog bara dålig mat eller något :)

http://julialex.blogg.se

MiroSputnik
2010-11-11 10:32
#4

Såvitt jag vet kan inte glutenintollerans påvisas eller uteslutas via blodprov. Det kan ge en fingervisning men är inte rätt utredningsmetod. då måste man in i tarmarna och kolla…

Det är i alla fall vad jag har fått veta av mina läkare…

Kalendula
2010-11-18 19:11
#5

Om man ska ta glutenallergiprover så ska man äta som vanlig, annars ger det inget utslag på proverna. Och det räcker med blodprov. En del glutenallergiker har inte problem med magen och då visar inte tarmprovet någonting.

Utan en del får klåda och exem på huden i stället.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Liva
2011-04-08 19:21
#6

Läste en undersökning gjord på ett stort antal barn som blev diagnostiserade diabetes 1. Dessa testades alla för glutenanrikroppar och inom 5 år hade 100% visat antikroppar. Antikroppar är en indikation på glutenintolerans, vilken kan bryta ut, bli värre, eller inte märkas av.

Att ligga på sjukhus innebär långt ifrån att sjukvården upptäcker sjukdomar. Om provtagningen visar att du inte har glutenintolerans skulle i alla fall jag som diabetiker, med de kunskaper jag har idag, om jag vore du, aldrig mer äta vetemjöl (och ingen annan form av spannmål heller). Ett tips bara.

Lycka till.

Annons:
MickeB
2011-04-08 22:15
#7

Håller med Liva
Har läst en del/forskat om autoimmuna sjukdomar pga jag har bekanta som har MS.  Vad jag kommit fram till är att spannmål är ett problem, varv gluten kan vara en del av lösningen , lektiner en annan.
Misstänker du att  du inte tål gluten , så låt bli att äta det för några veckor, mår du bättre så har du svaret

MickeB
2011-04-08 22:18
#8

Det jag försökte säga är att prova och känn efter hur du mår, det är inte provsvaren som är de viktiga

Upp till toppen
Annons: