Annons:
Etikettövrigt
Läst 3969 ggr
Krusmynta74
1/19/10, 7:49 PM

Gastropares

Jag har troligtvis drabbats av gastropares, allt tyder på det och utredning pågår. Jag har inte diabetes, men då diabetiker verkar vara mest drabbade så tänkte jag kolla här.

Jag åt lchf 2 år innan detta uppkom och jag har haft svårt att ställa om mentalt till att äta väldigt lite fett, potatis, bröd osv. Jag har dagar när det verkar som om allt är svårt att smälta.

Är det någon som fått medicinsk hjälp med sin gastropares?

Socialt blir ju detta väldigt hämmande.. Tar ni med matlåda när ni går bort, med sådant som ni kan äta?

Jag har så otroligt lite energi.. Det är bedrövligt att leva på rostat bröd, potatismos etc. Jag är hungrig och sugen hela tiden.

Köpte ett proteinpulver idag som mixas med vatten. Jag har hållit mig mätt i en hel timme.. Någon mer som provat det?

Annons:
Kvinnlig40talist
1/19/10, 9:23 PM
#1

Jag visste inte vad Gastropares var, så jag fick leta lite.

Hittade detta som fanns här på KiF:
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=bf1f6ddf-00a6-4c3e-9439-bb0d13792e0d

Krusmynta74
1/19/10, 10:10 PM
#2

Tack vad snäll du är, men den tråden har jag redan läst och den hjälper mig inte så mycket..

Även om jag gärna skulle vilja fortsätta med lchf så ser jag ingen möjlighet till det just nu.

Karin20
1/19/10, 10:50 PM
#3

Hej

Även om du fått gastropares utan diabetes, kan det vara vettigt att se hur diabetiker gör.

I en artikel hos Diabetesförbundet finns matråd för en LCHF-diet med gastropares, som jag tycker verkar intressant och användbar

Här är artikeln

"Min diet är enkel och praktisk och rymmer en mängd mättande och goda lågkolhydratalternativ. Nedan är exempel på en måltid som innehåller 10-15 gram kolhydrater och 120 gram protein:
- soppa kokad på buljong
- grönsallad med olivolja
- en serveringsportion fisk eller vegetabiliskt protein
- kokta grönsaker (ingen potatis eller dylikt)
- kaffe med en liten skvätt mjölk"

och

"Det är inte svårt att äta mat med litet kolhydrater, med låg halt av mättat och högre halt av omättat fett, för att tillgodose energibehovet. Ett enkelt sätt är att tillsätta två matskedar olivolja på en grönsallad - vips har man 360 kcal med omättat fett, vilket är en inte obetydlig del av den dagliga födan."

Lycka till, jag förstår att det är mycket besvärligt. Har du konstaterad gastropares, kanske även en "pacemaker" kan hjälpa

//Karin

Krusmynta74
1/19/10, 11:34 PM
#4

Tack Karin för ditt engagemang och för artikeln.
Jag funderar absolut om en pacemaker kan hjälpa för mina problem verkar bli värre och värre.

Det jag funderar lite kring är om varför man sagt att gastroparespatienter inte ska äta fett.. är verkligen fett ett problem? Fördröjer det verkligen matsmältningsprocessen? Jag äter rikligt med bregott på smörgåsen och det går finfint, men grönsaker är helt uteslutet, då guppar det bara i något dygn.

Läste om en tjej som haft väldigt svår gastropares, började äta lchf och blev frisk. För mig har det ju varit tvärtom, jag har blivit sjuk under tiden jag ätit lchf (inte pga kosten utan något annat givetvis, men som läkarna inte kan förklara).

EvaK38
1/20/10, 9:11 AM
#5

Gastropares är en smygande biverkan av LCHF-kost.

En plågsam och onödig sjukdom.

En mer "normal" kost med ett större inslag av kolhydrater är vad som krävs, för att undvika gastropares.

Karin20
1/20/10, 8:58 PM
#6

#5

Detta måste du verkligen förklara.

Vad gör kolhydrater till eller från vid detta. Om man får gastropares pga diabetes beror det på att de nerver som hjälper magen att fördela och molja om kosten så att nedre magmunnen kan släppa ut det till tunntarmen, har blivit förstörda beroende på för högt blodsocker, vilket förstör de små nervtrådar som finns i kroppen.

För att undvika detta är det ju allra bäst att inte ha för högt blodsocker, nånsin!

Hur får du ihop det med LCHF?

//Karin

Annons:
Krusmynta74
1/20/10, 11:26 PM
#7

#5 gastropares får man inte utifrån kosten utan för att nerverna är skadade, vare sig det kommer av diabetes, virus eller andra orsaker.
Tror du får läsa på lite mer.

Kan du engelska så är en bra förklaring här:
"Gastroparesis happens when nerves to the stomach are damaged or stop working. The vagus nerve controls the movement of food through the digestive tract. If the vagus nerve is damaged, the muscles of the stomach and intestines do not work normally, and the movement of food is slowed or stopped."

Här finns 8 bra sidor att läsa om tillståndet/sjukdomen
http://heartburn.about.com/od/otherdigestivedisorder1/ss/gastropareguide.htm

EvaK38
1/21/10, 10:19 AM
#8

Magnerverna skadas av LCHF-kost.

Karin20
1/21/10, 8:50 PM
#9

Mata inte trollen

//Karin

Krusmynta74
1/24/10, 6:50 PM
#10

#8

Men hurdå menar du att magnerverna skulle skadas? Vi är tacksamma för en förklaring.

Upp till toppen
Annons: