Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3610 ggr
[rore]
2010-01-08 17:57

LCHF?

Har förstått så mycket att det är en kosthållning, men vet jag vet inte vad det är riktigtSkäms.

Känner mig lite nyfiken på detta, då jag hört att de flesta mår mycket bättre och insulindoserna kan dras ner.

Annons:
Karin20
2010-01-08 18:55
#1

Om man äter LCHF drar man ned på alla kolhydrater, naturligtvis alla snabba kolhydrater, men även alla andra. Det finns lite olika skolor om hur mycket E-% man ska äta för att det ska vara low carb.LC

Själv äter jag nästan inga alls. Det blir bäst så och kroppen behöver inte kolhydrater (=socker och stärkelse)

HF står för high fat och innebär att de kolhydrater som du inte äter istället ersätts med fett, helst animaliskt riktigt fett. För om du bara tar bort ur kosten, kommer du ju att svälta och det håller inte på lång sikt.

//Karin

Karin20
2010-01-08 18:57
#2

Här finns en folder som förklarar vad du får äta, vad du kan äta och vad du bör undvika

//Karin

[rore]
2010-01-08 18:58
#3

Tack så mycket.Glad

Zepp
2010-01-09 00:38
#4

Man ersätter energin från kolhydraterna med energi från fett.. varken mer eller mindre.. ofta aningen mindre efter ett tag om man har bilringar att ta utav!

En missuppfattnig är att man äter massor av fett.. fett är så energirikt så det blir inte så mycket på tallriken.. som regel räcker det med att man äter fullfeta produkter., inget light eller sånt!

Den enklaste beskrivningen är som så; man steker en fet köttbit i lite smör.. slår en slatt grädde i pannan o sjuder detta till en sås.. slår såsen över kött biten o njuter med en valfri grönsak.. brukar bli en lagom fördelning på en sådan måltid!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[peter54]
2010-01-09 16:36
#5

Jag har inte provat LCHF och uppriktigt sagt tror jag inte att det passar mig. Snabba kolhydrater har jag försökt undvika i många år, men ibland behöver jag höja blodsockret snabbt, exempelvis efter ett par timmar på vedbacken med någon vresig björk som ska klyvas.

Då tar jag en näringsdryck, oftast Addera. Lika snabbt som Coca Cola, men med bra innehåll istället för skräpet som man får i sig med Cola.

Hög fetthalt i kosten är jag dessutom lite skraj för. Jag har reagerat oerhört negativt på smör och grädde flera gånger och numera har jag stentar i kranskärlen för att hålla dem öppna efter en "nära" hjärtinfarkt 2007.

Jag äter statiner för att trycka ner blodfetterna och kosten är ganska begränsad till följd av kronisk njursvikt sedan 1990, behandlad i bloddialys sedan dess.

Zepp
2010-01-09 20:59
#6

Då borde du istället lägga om kroppens metabolism så att den tar fett som huvudsaklig energi!

Och det är högt blodsocker som är huvudanledningen till arteroskleros!

"Nya resultat från primärpreventiva interventionsstudier med långvarig sänkning av kostintag av såväl totalfett som mättat fett visar ingen signifikant effekt på risken att insjukna i cancer eller hjärt- kärlsjukdom. Fynden är i linje med en längre tids samlade observationsstudier."

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=%208291

"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad glukostolerans."

http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

 "Med hjälp av metoden undersökte hon bilder av hjärtat från smala och feta personer med normalt blodsocker, feta personer som börjat visa förhöjda sockernivåer och feta personer med konstaterad typ 2-diabetes. Förutom upptäckten att fettinlagringar i hjärtat föregår diabetes såg forskarna att personer med onormal sockermetabolism hade signifikant mer fettansamlingar i sina hjärtan än personer med normalt blodsocker oavsett kroppsvikt."

http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=10948

Vad din doktor inte talar om för dig!!!

Orsaken till att man vill att diabetiker T2 skall undvika högt kolesterl är att tillsammans med högt blodsocker leder det till Glykoliserat lipoprotein och det är en av orsakerna till arteroskleros!

Med andra or det är detta ni mäter när ni mäter ert långtidsocker!

Då kan man fundera på vilket som är värst och vad som är viktigast att reglera.. kan man få ner blodsockret så sjunker antalet glykoliserat lipoprotein och då är kolesterolet inte farligt längre.. iallafall inte farligare än vad det är för friska!

Man förutsätter altså att ni alldrig kan få ner blodsockret till rimliga värden.. och undviker att tala om att det är kolhydraterna som gör att det stiger!!

Äter man mer fett vore det konstigt om det inte fanns mer fett i blodet.. detta transpoteras via lipoproteinerna och när man i huvudsak får sin energi från fett lär det cirkulera mer av dessa även i fasta, i brist på blodsocker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[peter54]
2010-01-10 17:40
#7

Nja, så enkelt är det inte när man som jag lever med kronisk njursvikt. För oss gäller helt andra kostfaktorer än vad som gäller för diabetiker som förutom sin diabetes är i övrigt helt friska.

Såvitt jag har förstått, är det mycket jobbigare för kroppen att bryta sin energi ur fett jämfört med kolhydrater. Det innebär en risk för mig som njurinsufficient eftersom man då ligger mycket nära katabolism i stort sett hela tiden.

Zepp
2010-01-10 18:54
#8

Jo jag förstår att du har andra problem än vad de flesta har.. men det största problemet är ändå att få ner blodsockret anar jag om man skall minska de skadeverkningar som högt blodsocker och högt insulin innebär!

Mnja det är nog snarare som så att kroppen prioriterar förbränning av glukos då detta i för höga doser leder till skador i kroppen.

Och i början så är det jobbigare att bränna fett i stället det är en del enzymer o annat som skall uppregleras.. men mest är det hjärnans belöningssystem som skall nedregleras!

Det är ingen som säger att njursviktare skall äta en högproteinkost.. utan man ersätter energin från kolhydrater med energi från fett.. varesig mer eller mindre.. ofta mindre efter ett tag om man har bilringar att ta utav!!

Och man behöver inte använda sig av mejerifett.. det bästa fettet är kött o fiskfett.. köttfetet är detsamma i stort sett som vi själva är byggda utav!!

Det är desutom lite vankligt för just diabetiker att äta fettsnålt.. förutom att det ofta leder till högt blodsocker!

"Den insulinbildande betacellen är starkt beroende av kolesterol för att fungera normalt. Endast en blygsam sänkning av mängden kolesterol i cellens vägg halverar kapaciteten för insulinfrisättning, visar forskare vid Lunds universitets Diabetescenter (LUDC).

Detta är ett betydelsefullt fynd eftersom i stort sett alla diabetiker, oavsett kolesterolnivå, behandlas med läkemedel som sänker kolesterolhalten."

http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/kolesterol-avgoerande-foer-insulinutsoendring-264737

"Typ 2-diabetiker som haft hjärt-infarkt tycks löpa större risk att få en ny infarkt eller stroke om de behandlas med insulin, jämfört med tablettbehandling. Och detta kan sannolikt inte för-klaras av att de insulinbehandlade patienterna var sjukare, enligt en ny svensk studie."

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/04/16/insulin-misstanks-oka-risk/index.xml

 "Forskning och praktiska erfarenheter visar entydigt, att nuvarande kostråd till diabetiker motverkar sitt syfte  - och att en relativt enkel omläggning av kosten förbättrar alla diabetikers hälsa. Många kan till och med slänga sina insulinsprutor!"

http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/13/varfor-verkar-diabetiker-sa-ointresserade-av-sin-halsa

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[peter54]
2010-01-10 20:29
#9

Om vi pratar kronisk njursvikt, alltså när njurfunktionen är helt utslagen och man måste behandlas i någon av de två dialysformerna, måste man äta högproteinkost.

Dels beror det på att kroppen förlorar ganska mycket protein i själva dialysprocessen, cirka 3 till 5 gram per timme i behandling om det handlar om bloddialys (när det gäller påsdialys vet jag inte hur stor förlusten är) och dels för att näringsupptaget försämras när man inte har någon njurfunktion.

Det innebär för min egen del att jag förlorar mellan 21 och 35 gram protein per sjutimmarsbehandling och detta protein måste ersättas, annars riskerar jag att hamna i ett kataboliskt tillstånd.

Personer med mycket nedsatt njurfunktion, men ändå med en restfunktion neråt 10%, kan klara sig bra utan annan behandling än kostbehandling och då får man lågprotein- högfetthaltig kost.

Det finns en hel del kostrelaterade problem när man inte har fungerande njurar, bland annat kaliumbalansen. Njurarna gör sig av med överskottskalium via urinen, men eftersom jag inte har någon urinproduktion, kan jag inte bli av med kalium.

Det betyder att vissa matvaror som exempelvis såna från baljväxter, måste inskränkas kraftigt. Annat går helt bort, som exempelvis avokado, banan, jordgubbar med mera.

Ytterligare en kostrelaterad faktor är fosfat. Njurarna sköter stora delar av fosfatbalansen i kroppen, tillsammans med paratyrideakörtlarna. Den balansen slås ut och fosfatintaget måste begränsas så mycket som möjligt för de flesta som går i dialys.

Till detta kommer också att uremin man som kroniskt njursviktig alltid påverkas av, är kraftigt aptitnedsättande. Tillsammans  ger allt detta och mer därtill, att den diabetiker som är behandlad med dialys på grund av kronisk njursvikt, har mycket speciella kostproblem som andra diabetiker säkert har svårt att föreställa sig.

Upp till toppen
Annons: