Annons:
Etikettfråga-doc
Läst 171109 ggr
[GeeGee]
1/7/10, 3:13 PM

Vad är normalt blodsockervärde?

Hej alla!

Ville ställa en fråga och tyckte det var det perfekta stället för detta.

Jag undrar vad ett normalt sockervärde ska ligga på om man inte har ätit, respektive ätit? Om man då INTE har diabetes?

Börjar undra om jag kanske har det nämligen.

Annons:
Karin20
1/7/10, 8:27 PM
#1

Målvärden
Nedanstående målvärden gäller för oss diabetiker och är också intressant för den som oroas för sina närstående

Dagligt blodsocker

Målvärdet för fasteblodsocker och före lunch och middag är
4,5-6,0 mmol/L (utläses millimol per liter).

Målvärdet för blodsocker två timmar efter maten är lägre än 8 mmol/L. Ett värde över 8 under lång tid ökar risk för hjärtkärlsjukdom och även skador på ögon och njurar. Somliga tycker att t o m ett värde över 7 mmol/L är ytterst riskabelt.

Långtidsblodsocker

HbA1c-värdet är det genomsnittliga blodsockervärdet 6-8 veckor bakåt i tiden och mäts i %, värdena är alltså inte jämförbara.

Målvärde för HbA1c:

Typ 1-diabetes - lägre än 6,0 procent

Typ 2-diabetes - lägre än 5,0 (-6,0) procent

Det högre värdet för typettorna beror på risken för insulinkänningar. Värdena är också individuella. Det finns inget som säger att t ex 4,7 är sämre än 4,6.

//Karin

Del
11/21/12, 1:54 PM
#2

jag har vid olika tillfällen provat att "sticka mig i fringret" då min syster har diabetes typ 1. Både för att jag ofta är extremt trött och för att visa att det inte är farligt. Jag har vid dessa tillfällen legat väldigt lågt tror jag, 3.2 och 3.4 bland annat. Är detta normalt?  Jag gick å gjorde ett glukostest och dem kollade mitt långtidsvärde och det var på 3.4%. Jag skickades hem och sän hände inget mer med det.

Jag kollappsade sedan efter några månader, började må illa, synen försvan, blev alldeles blurrig eller vad man ska säga, suddig. kroppen blev alldeles kall och jag hade svårt för att röra armar och ben och kunde inte kunde inte kommunicera så bra. Mina förädrar trodde jag hade fått en stroke eller liknande så jag blev hämtad med ambulans då jag inte kunde resa mig upp, såg inte ett skit fasten jag hade öppna ögon och inte kunde resa mig upp.

Väl på sjukhuset kom de alldrig fram till vad det var som orsakade det. Dem röntgade min hjärna så nu vet jag att jag har en sån ;) och så kollade dem mitt hjärta etc. Kan det vara så att jag har diabetes men att läkarna bara inte kommit fram till det? man tycker dem borde veta vad dem gör. Jag gillar inte att gå till läkare, lite av en fobi så det är därför jag frågar här :)

[sara&skrållan]
11/22/12, 6:56 PM
#3

Vad jag har fått veta så om man har över 10 i blodsockervärde så har man diabetes. Jag hade 24 när ag kom in på lassa ;P Läkarna säger att en person utan diab brukar ha krng ca 5-6.

[sara&skrållan]
11/22/12, 7:10 PM
#4

Oj såg nu att det var en gammal tråd :P( hoppsan ) har tydligen svårt att se datum ;) jaja hopas ändå någon fått svar på en fråga liknande detta ;)

kitabu
11/24/12, 3:14 PM
#5

Diagnosen för diabetes är ett värde av över 6,2 mmol/L fastande vid två tillfällen.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

kitabu
11/24/12, 3:14 PM
#6

Diagnosen för diabetes är ett värde av över 6,2 mmol/L fastande vid två tillfällen.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Annons:
Upp till toppen
Annons: