Annons:
Etikettkost
Läst 10103 ggr
Mala09
12/4/09, 12:08 PM

Tips på Vin?

Jag undrar om någon diabetiker har god erfarenhet /råd när det gäller vin som inte höjer mycket på blodsockret?

Annons:
sussie
12/5/09, 11:39 AM
#1

Huvudsaken är väl att vinet är torrt, tror inte det spelar så stor roll vilken färg det har.

nr-9
12/6/09, 4:24 PM
#2

Röda spanska viner brukar inte ha så mkt kolhydrater. (Jag tycker de är godast också).

Men det skiljer inte så jättemycket på rödviner. Vita är däremot lurigare. På systembolagets hemsida kan man se hur mycket socker det är i olika viner.

Mmmm.. Spanskt vin eller mörkrom typ Bacardi Black.. Mina favoriter.

Mala09
12/6/09, 5:18 PM
#3

Tack så mycket-jag kommer att kolla spanska röda-mörkrom har jag aldrig smakad men det låter bra.

Karin20
12/6/09, 6:05 PM
#4

Gott rött vin drack jag igår, vitt är som sagt lite krångligare med sina trocken och halbtrocken. Ibland är de jättesöta och man vet inte vad man får när man blir bjuden.

Rosévin har varit min favoritdrink i somras

//Karin

sussie
12/7/09, 3:53 PM
#5

Kapten Morgans mörka rom är godare än bacardi black tycker jag.

Visst är det gott och vackert med rosé. Jag får en fruktansvärd huvudvärk av rödvin så jag har varit tvungen att lära mig gilla vitt. Utan vin vill jag ju inte vara, men det måste verkligen vara torrt för att vara gott. Trocken alltså.

Mala09
12/7/09, 4:45 PM
#6

Jag trodde rosé var en söt vin?

En sak jag hittade i höstas var gin and tonic-det är jo 5 g kolhydrater i tonicen men det var ganske ok om man inte vill dricka mängder men ha en fräsch god smak.Men om man drack mer enn 2 skulle det bli för bittert.Eftersom det är sprit är det ingen bra ide´.

Vin med bubblor (rose´?) är jag ingen fan av.Tror jag tycker mineralrik vin är gott.Skrattade när jag läste systembolagets artikkel om hur man har folk som har som jobb att beskriva viner-och vissa termer som grön banan används om många druvsorter.Jag trodde det faktisk var grön banan I Vinet och har inte köpt dessa viner av den orsak.Samma med gummi-men det borde jo ha ringt en bjelle när det stod perfum.Iallafall har sortimentet öpnat sig nu när jag har fattat det är beskrivninger och inte ingredienser.Men när vet man det är en ingrediens eller en beskrivning undrar jag.Kaffe är också mycket viner som har som ord-och choclad.Men är det det i det ? Jag måste fråga på systemet tror jag.Vet ni?

Annons:
nr-9
12/7/09, 5:28 PM
#7

Captain Morgan Spiced Gold.. Tungan ute

Karin20
12/7/09, 8:15 PM
#8

Det finns goda torra roséviner, t ex

Jacob's Creek Shiraz Rosé (nr 6401)

//Karin

Lottizen
12/12/09, 5:55 PM
#9

Titta på systembolagets hemsida - kolla upp ditt RÖDA favoritvin och antal kolhydrat observera att det anges oftast per L dvs 1000g - de flesta röda viner ligger på 0,5g per 100 g - dvs inget insulin behövs för de dryckerna….

// Lotti

Ps kolla vita och rose viner också….

Mala09
12/12/09, 9:37 PM
#10

Jättebra! Tack

Upp till toppen
Annons: