Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 14704 ggr
spruttibangbang
11/14/09, 1:01 PM

Vad händer när en diabetiker typ 1 äter socker?

Dagligen, för att som denne diabetiker påstår få upp sockret. Efter måltid, till mellanmål, you name it.

Kex, frukt, godis (ej sockerfritt), choklad, bulla.. vad som helst.

Vad händer med hennes hälsa i de långa loppet? Var tar sockret vägen?

Kan inte hur mycket jag än googlar hitta svar på det.

Snälla hjälp!

Annons:
Sheena
11/14/09, 1:40 PM
#1

Man kommer ju självklart, som vem som helst annan som äter så mkt godis bli en tjockis.. Tungan ute

Men seriöst, om man ständigt måste äta godis för att få upp sockret tar man ju antagligen alldeles för mkt insulin.

Vågar man inte ändra sina doser själv så är ju en diskussion med diabetessköterskan lämplig nu. För ett väldigt svängande blodsocker sliter ju oerhört på alla inre organ, tex lever o njurar, sockret lägger sig oxå som ett "klet" på insidan av mindre blodkärl i exvis ögonen som på sikt kan spränga blodkärlen vilket orsakar försämrad syn. Detta är anledningen till att man som diabetiker med några års mellanum blir kallad till ögenbottenfotografering.

Men återigen, man skall absolut inte BEHÖVA äta godis för att må bra, då är ens insulindoser alldeles galet fel inställda.

spruttibangbang
11/14/09, 2:02 PM
#2

Jag tror de hela grundar sig i sockerberoende.

Jag vill bara veta vad det har för effekter på hälsan färutom att man går upp i vikt. Är det skadligt, är det socker som gör att man får amputera till slut t.ex. osv..?

Vad jag förstår så kan inte en diebetiker ta hand om socker, även om man tar insulin, eller har jag fel då?

Man ska väl äta sockerfritt, allt ska väl vara sockerfritt?
Allt från blodpudding till korv till glass och bulla?

Sockerfritt godis osv kom väl först till en början till diabetiker, som numera folk tror man kan gå ner i vikt av, det är ett helt annat ämne..  men de sockerfria godiset osv ser jag som att det är till för diabetiker.

Denna dam har suketter i kaffet, men äter daim till kaffet.

Det är ju liiite dubbelmoral i de hela, inte sant?

Sheena
11/14/09, 2:10 PM
#3

Grejjen med diabetes är ju att allt man äter som innehåller kolhydrater blir socker, för att detta socker skall kunna användas av kroppen som energi så behövs insulin. Det har vi diabetiker ingen produktion av alltså tar vi detta i sprutor. Tar man inte sitt insulin så rinner sockret runt i blodet och sliter på organen utan att kroppen kan tillgodogöra sig energin.

Enkelt uttryck är mat plus och insulin minus på blodsockret. Det svåra är att hålla en jämn balans på detta plus och minus.

Äter man sötsaker krävs mer insulin. Äter man mycket godis krävs jättemycket insulin. Det är absolut inte FÖRBJUDET att äta sötsaker men det gäller ju då att man reglerar sin insulindos efter vad man ätit för att just hålla balansen.

Och som du säger att det krävs sötsaker för att hålla uppe sockret tyder ju på att personen får i sig alldeles fr stora doser av insulinet.

Som diabetiker är man inte "allergisk" mot socker som många tycks tro, men just det hormon, insulinet, som krävs för att hantera sockret kan våra kroppar inte tillverka på egen hand. Detta sker i buspottskörten och varför den helt plötsligt kan sluta fungera forskas det fortfarande på.

Hoppas du fick lite klarhet i vad diabetes är, fråga gärna mer o du undrar..

spruttibangbang
11/14/09, 3:15 PM
#4

Hon har försökt sänka insulinet, har långtidsverkande, och då sker raka motsatsen.. undrar om det beror på allt socker hon äter. I allt från mat till godsaker.

Vi försöker få henne till LCHF, men hon är lite seg och vill inte förstå hela vägen men försöker och är på god väg. Det är en bestämd dam detta.

Vi åt på restaurang för ett tag sen och då har hon med sig daim i väskan, men har suketter i kaffet till. Då skulle hon alltså kunna strunta i suketterna och daimen och ha vanligt socker i kaffet ist, så e saken löst?

Sheena
11/14/09, 5:00 PM
#5

Jaja, visst. socker som socker.. allt man stoppar i munnen hamnar ju på samma ställe i slutändan!! Att ha suketter i kaffet när man äter så mkt godis i övrigt känns ju bara tramsigt!

Har hon bara långtidverkande insulin? Låter väldigt svårt att hantera, då måltidsinsulinet annars är väldigt smidigt just när man tex skall äta en kaka och man kan bara ta en liten extra dos då det behövs oh man kan reglera dosen själv efter vad man äter.

Självklart blir det väldigt svårt att sköta sin diabetes med hennes kostvanor.. krävs ju lixom att hon äter lika mkt godsaker varje dag för att doserna ska fungera. Hmm..

En äldre dam låter det som eller? Klart det kan vara svårt för äldre att ta in nya "moderna" saker som snabb/måltidsinsulin i sin invanda vardag men det låter ju onekligen som hon skulle behöva något sådant för att kunna kompensera för allt socker hon får i sig.

Hon är helt på det klara med vad diabetes innebär oxå lr? Haft det länge? Kanske skulle vara lämpligt med ett möte med diab.sköterskan där det gås igenom lite grundläggande vad det innebär att leva med diabetes. Ofta tror jag vårdpersonalen tar för givet att man vet vad man fått för sjukdom. Tyvärr är ju diabetes ganska komplext så jag tror många inte riktigt har koll.

farmorgreta61
11/15/09, 11:25 AM
#6

min sambo har precis fått diabetes typ 2. hon åt tabletter en vecka men mådde inte bra av dom så sen en vecka tillbaka tar hon sprutor. trots detta så äter hon godis och kaffebröd varje dag. sockret ligger fortfarande på 14-22. vad ska till för att sockret ska gå ner, någon som kan ge tips….

Annons:
Karin20
11/15/09, 5:22 PM
#7

Det är viktigt att förstå att socker inte enbart är de där vita kristallerna eller vad som finns i godis och läsk. Det är bara en variant av socker, sackaros. Alla andra kolhydrater är också socker! Frukt innehåller socker i form av fruktos, mjöl är socker, majs är socker, potatis är socker, morötter är socker….

//Karin

Sheena
11/15/09, 5:30 PM
#8

#6

mer insulin är vad som krävs för att få ner sockret.. eller sluta med dumheterna att äta så mkt godis.

som jag skrivit tidigare så handlar diabetes om att hitta balansen mellan insulin och vad man stoppar i sig. plus och minus. detta är jättesvårt och tar lång tid att lära sig, men det går.

råd henne till att våga exprimentera lite.. ta en extra liten dos insulin till kakan och mät blodsockret både innan och efter för att se vad som händer med kroppen. hoppas verkligen hon har fått en egen blodsockemätare!!

och prata med diabetessköterskan, ring och fråga saker på varenda telefontid dom har Skrattande för att kunna sköta sin diabetes är det grundläggande att man verkligen förstått vad diabetes är för något och hur man skall hantera de verktyg man har för att sköta sin sjukdom.

ErikEdlund
11/16/09, 4:22 PM
#9

Förutom glukosen från "dietära kolhydrater" (de man äter) kommer en rejäl portion från den egna produktionen i levern. Den "hemgjorda" mängden räcker med god marginal till för kroppens behov av glukos och därför måste allt överskott tas om hand av kroppen för att  mängden i blodomloppet inte varaktigt skall stiga över 5-6 gram.

Insulin "öppnar" endast två typer av celler, muskel- och fettceller. Till saken hör att denna intransport inte är aktiv, insulinet fungerar som "dörrvakt", inte "inkastare".

Om man då inte motionerar i tillräcklig omfattning för att förbruka glukosen så blir det fettcellerna som måste ta hand om den.

Insulin, vare sig det injiceras eller produceras på naturlig väg (dt2), hämmar dessutom produktionen av det fettutnyttjande hormonet glukagon.

Diabetiker är vana vid att överätning med åtföljande blodsocker åtgärdas med mer insulin. Någon gång borde de testa att även det omvända gäller, mindre mängd mat kan kompenseras med mindre insulin.

Agneta2006
11/17/09, 11:06 PM
#10

#6

jag har typ 2 diabetes sedan drygt tre år. I början kollade jag blodsockret före och efter varje måltid och ibland även på natten. Själv tog jag beslutet att inte börja med mediciner utan uteslöt ett födoämne i taget och provade att sätta in en sak i taget det var blodsockermätningarna som avgjorde vad jag kunde äta. Från att kolla blskr 8g/dygn så gör jag det numera bara morgon och kväll. MEN jag äter inte gröt, potatis, ris, pasta, frukt mm. OCH absolut INTE  kakor och sötsaker. Komplikationerna som skulle följa med det s.k. naturalförloppet avskräcker mig. Be din sambo läsa om diabetes och jag rekommenderar varmt Dr. Bernstein`s Diabetes Solution. Tyvärr så är inte dietisterna till någon större hjälp när man vill klara sig utan mediciner för diabetes för de förespråkar både lågfettskost och den traditionella tallriksmodellen och detsamma gäller diabetessjuksköterskorna. Själv höll jag på att gå under av hungerkänslor innan jag hittade LCHF. Det viktigaste för en diabetiker är att hålla blskr.nivåerna ok för att slippa komplikationer och det stärker mig i mitt val av kost och det faktum att jag inte behöver vara hungrig. Förhoppningsvis så kommer framtida forskning att visa det positiva med LCHF för speciellt diabetiker. För det är en osäkerhet iallafall jag känner när man inte har den medicinska forskningen att tillgå i detta. Men det kommer och tills det fortsätter jag med en kost som ger mig minst blodsockerhöjning för det mår min kropp bäst av.

Lycka till

Upp till toppen
Annons: