Annons:
Etikettbokrecensioner
Läst 2900 ggr
MatsL
11/16/09, 8:51 PM

Dr Bernstein*s Diabetes Solution

Denna bok är den bästa diabetesbok jag läst!

 På en dryg vecka har jag lyckats sänka mina insulindoser och mitt blodsocker med hjälp av boken. Några saker jag inte tror alla har koll på:

- Injicera INTE i låret, där finns oftast för lite underhudsfett. Jag flyttade min Lantusinjektion till magen.

- Injicera aldrig mer än 7 enheter per injektionsställe. Själv fick jag dela upp min kvällsdos Lantus till två injektioner.

- Ät nästan inga kolhydrater (ca 6+12+12 gram fördelat över dagen). Själv äter jag LCHF sedan ett år tillbaks.

- Var inte rädd för att äta protein. Det är högt blodsocker som skadar njurarna.

- Beräkna hur mycket insulin respektive glukos du behöver för att hålla blodsockret inom snäva gränser. Beräkningsexempel finns i boken.

- Tag snabbinsulinet ca 20 min för måltid (45 min för actrapid), annars hinner inte insulinet verka optimalt.

Många fler konkreta tips finns i boken. Trots att den är anpassad för amerikanska förhållanden tror jag den här boken kan hjälpa många svenskar ta kontrollen över sitt blodsocker. Rekommenderas varmt!

Annons:
papa-bear
11/18/09, 12:21 PM
#1

var till adlibris och kollade, såg att hans böcker var 2 och 4 år gamla, konstigt att de inte finns översatta till svenska.

att man skall injicera lantusen i magen blew ganska självklart efter ett tag, när man inte kunde sticka där utan att vara nere i muskeln och pilla.

jag som tar 24 enheter, skall alltså sticka mig 4 ggr med 6 enheter då jag tar lantusen. om jag räknat rätt, vill säga. Tyst

MatsL
11/18/09, 8:08 PM
#2

Varför inte börja med 3x8? Var uppmärksam på blodsockret bar, det kan hända att du som jag får ett ökat upptag av insulinet. Jag fick sänka från 16 till 13 enheter på en vecka.

papa-bear
11/20/09, 3:55 PM
#3

det är ju bra om man kan sänka enheterna, men som sagt man får väl hålla koll på saker och ting.

Mala09
11/24/09, 5:24 PM
#4

Hej! Jag har lest boken men översett det om att lantus inte tas bra i låret.Jag har gjort det alltid-många år-nu har jag endrat och det är lite tidligt att se en effekt men jag tror det har blivit det.Spennande!Tack!

Upp till toppen
Annons: