Kost

Lightprodukter

2009-10-31 18:29 #0 av: Maja

Som diabetiker dricker man ju inte (inte jag i alla fall) till exempel vanlig läsk eller sådant. Men däremot dricker jag lightläsk, lightsaft med mera.

Min läkare har sagt att det inte är några problem med att dricka lightdrycker och äta lightprodukter, medan andra har fått höra att det inte är bra alls. Lightprodukter ökar hungern och så är det väl inte helt ofarligt heller..

Men hur gör du? Dricker och äter du lightprodukter?

Anmäl
2009-10-31 19:16 #1 av: Sheena

Väldigt sällan, men ska det vara läsk så väljer jag lighten!!  Glad Men visst man märka att sötsug / hunger späs på lite av låtsassockret. Vad alla kemikalier ställer till med i kroppen på lång sikt vågar jag inte ens tänka på.. men som sagt, är ju ingen storkonsument så jag tänker inte oroa mig i onödan.

Anmäl
2009-11-01 11:28 #2 av: sussie

Jag dricker väldigt sällan läsk då blir det light. Saft dricker jg inte alls.

Att äta light finns inte i min värld, jag vill ha äkta vara fett och gott så jag håller mig mätt. Innan jag träffade på LCHF jagade jag fett åt light och var hungrig hela tiden. Jag blev sjukare och sjukare, nu håller jag på att äta mig frisk!

Anmäl
2009-11-01 13:26 #3 av: Maja

Dricker ni bara vatten annars?

Anmäl
2009-11-01 13:28 #4 av: Sheena

Japp, iaf till vardags. På helgen kan det ju slinka ner ett o annat glas vin! Soda streamern är nog mitt bästa inköp någonsin. Skrattande Väldigt välanvänd!!

Anmäl
2009-11-01 13:32 #5 av: Maja

Jaa, jag har haft funderingar på att köpa en sådan faktiskt! :)

Anmäl
2009-11-01 17:35 #6 av: Karin20

Lightmaten är konstigheter tycker jag, en massa ersättningsprodukter istället för det äkta. Typ förtjockningsmedel, smakersättning, aromer.

Man vet inte vad det är egentligen.

Lightdrycker som ColaLight t ex, kan jag tänka mig, även om jag inte gillar aspartam. Jag har mätt mitt bs efter en Cola light och ibland är det förhöjt och ibland inte.

Men bäst tycker jag ändå att en SodaStream är. Jag dricker massor av sånt och lägger i t ex en apelsinklyfta, lite droppar citron eller något annat.

//Karin

Anmäl
2009-11-01 22:45 #7 av: pinkish

jag dricker lightläsk.. det med ökat sötsug får inte en diabetiker då vi inte har något insulin som ökar i takt med den söta smaken...

det är vad jag har hört o iallfall..

jag blir inte mer sötsugen bara för jag dricker light

Anmäl
2012-02-02 18:44 #8 av: [StaffanM]

Aspartam ska man till varje pris undvika.

Det skapar en mängd sjukdomar och dödsfall.

Låt inte lura er av denna fasansfulla kemikalie.

http://www.aspartamekills.com/

http://www.youtube.com/watch?v=ZI7_8FDzuJE&feature=watch-now-button&wide=1

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.