Annons:
Etikettkost
Läst 10292 ggr
Maja
2009-10-31 18:29

Lightprodukter

Som diabetiker dricker man ju inte (inte jag i alla fall) till exempel vanlig läsk eller sådant. Men däremot dricker jag lightläsk, lightsaft med mera.

Min läkare har sagt att det inte är några problem med att dricka lightdrycker och äta lightprodukter, medan andra har fått höra att det inte är bra alls. Lightprodukter ökar hungern och så är det väl inte helt ofarligt heller..

Men hur gör du? Dricker och äter du lightprodukter?

Annons:
Sheena
2009-10-31 19:16
#1

Väldigt sällan, men ska det vara läsk så väljer jag lighten!!  Glad Men visst man märka att sötsug / hunger späs på lite av låtsassockret. Vad alla kemikalier ställer till med i kroppen på lång sikt vågar jag inte ens tänka på.. men som sagt, är ju ingen storkonsument så jag tänker inte oroa mig i onödan.

sussie
2009-11-01 11:28
#2

Jag dricker väldigt sällan läsk då blir det light. Saft dricker jg inte alls.

Att äta light finns inte i min värld, jag vill ha äkta vara fett och gott så jag håller mig mätt. Innan jag träffade på LCHF jagade jag fett åt light och var hungrig hela tiden. Jag blev sjukare och sjukare, nu håller jag på att äta mig frisk!

Maja
2009-11-01 13:26
#3

Dricker ni bara vatten annars?

Sheena
2009-11-01 13:28
#4

Japp, iaf till vardags. På helgen kan det ju slinka ner ett o annat glas vin! Soda streamern är nog mitt bästa inköp någonsin. Skrattande Väldigt välanvänd!!

Maja
2009-11-01 13:32
#5

Jaa, jag har haft funderingar på att köpa en sådan faktiskt! :)

Karin20
2009-11-01 17:35
#6

Lightmaten är konstigheter tycker jag, en massa ersättningsprodukter istället för det äkta. Typ förtjockningsmedel, smakersättning, aromer.

Man vet inte vad det är egentligen.

Lightdrycker som ColaLight t ex, kan jag tänka mig, även om jag inte gillar aspartam. Jag har mätt mitt bs efter en Cola light och ibland är det förhöjt och ibland inte.

Men bäst tycker jag ändå att en SodaStream är. Jag dricker massor av sånt och lägger i t ex en apelsinklyfta, lite droppar citron eller något annat.

//Karin

Annons:
pinkish
2009-11-01 22:45
#7

jag dricker lightläsk.. det med ökat sötsug får inte en diabetiker då vi inte har något insulin som ökar i takt med den söta smaken…

det är vad jag har hört o iallfall..

jag blir inte mer sötsugen bara för jag dricker light

[StaffanM]
2012-02-02 18:44
#8

Aspartam ska man till varje pris undvika.

Det skapar en mängd sjukdomar och dödsfall.

Låt inte lura er av denna fasansfulla kemikalie.

http://www.aspartamekills.com/

http://www.youtube.com/watch?v=ZI7_8FDzuJE&feature=watch-now-button&wide=1

[sakring]
2012-02-02 22:39
#9

"I ett försök som  gjordes i, tror jag det var dokumentärern om E-nummer, visade man att hjärnan känner skillnad på socker och kostgjorda sötningsmedel.

En försöksperson fick dricka olika drycker och skjölja munnen efter varej test och så låg försökspersonen så att den som undersökte såg hjärnan i en någon form av röntgen. Var gång som hjärnar fick något med socker i så reagerade denne positivt.

Det visade sig också i två rugbylag att det lag som fick dryck med konstgjort sötningmedel åt mer än de som fick dryck med socker."

Klistrar in vad jag skrivit på kost i fokus. Själv undviker jag alla lättprodukter och dricker nektar på morgonen. Jag kan även ta ett glas väl utspädd saft (jag gillar inte då det är för sött) någon gång. Men annars så köper jag vatten då det vi har i kranen inte går att dricka.

Upp till toppen
Annons: