Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 5532 ggr
Tindla
2009-10-05 17:55

luftbubblor i flexpen

Hej

Jag är typ 1:a och har problem med framför allt mitt insulin NovoRapid i Flexpen ( men även levemir i flexpen ) med att jag har fått stora luftbubblor i sprutan Tips om hur jag får bort dem )

Annette

Annons:
Sheena
2009-10-05 20:53
#1

Blir väl bubblor i de flesta ampuller och pennor.. Det man brukar göra är väl att rikta pennan uppåt och knacka lite på den så att bubblan flyter upp och sen "spruta ut" luften.

Finns fler sätt kanske??

lindaws
2009-10-08 22:59
#2

Jag får för mig ibland att sprutorna kan läcka lite om man lämnar kanylen på - detta för att luftbubblorna växer och blir mkt större än de som finns där från början. Då borde det hjälpa att alltid ta bort kanylen efter injektion. Men å andra sidan händer det inte alltid, fast jag lämnar kanylen på - så det kanske är helt fel…

crollan
2009-11-09 22:53
#3

Vi brukar ha det problemet emellanåt med dotterns pennor, fastän vi alltid tar bort kanylen efter injektion. Jag brukar då knacka upp bubblan och "trycka fram" ett par-tre enheter innan jag försiktigt sätter dit kanylen. Det är ju inte hundraprocentigt men bubblorna brukar iaf bli mindre.

lindaws
2009-11-12 11:00
#4

#3

Det låter som att pennan skulle kunna ta skada av detta - luften har ju ingenstans att ta vägen om inte kanylen sitter på. Den  komprimeras kanske..

Jag har råkat ha sönder mekanismern i ett par pennor på det sättet, fast då rörde det sig kanske om 4, 5 enheter.

Funderar på om man kan skada mekanismen så att mängden insulin som injiceras blir påverkad.

crollan
2009-11-14 16:30
#5

#4

Jag använder ju inte något våld direkt… luften komprimeras så att bubblan blir lite mindre - och så är det troligen lite flex i glidtätningen till ampullen. Det är väl dock ingen manöver som ska göras då det inte finns luft i ampullen - och man får ju absolut vara försiktig så att man inte "tar i".

lindaws
2009-11-26 20:42
#6

#5

Då är det nog ingen fara :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: