Annons:
Etikettfråga-doc
Läst 5208 ggr
janeth
10/5/09, 12:01 PM

Kan jag sluta med medicin för blodfetter

Hej!

Jag har typ 1 diabetes och äter LCHF kost och har aldrig mått bättre i mitt blodsocker än vad jag gör nu. Har normala kolsesterolvärden då jag äter 40mg simvistatin /dag eller kan jag halvera dosen? Kan jag sluta med den medicinen helt eftersom jag hört att kolesterolvärdet spelar ingen roll längre

Vänliga hälsningar Janeth

Annons:
sussie
10/5/09, 4:04 PM
#1

Jag kan naturligtvis inte säga att du ska/kan sluta men jag rekomenderar dig att läsa Uffe Ravnskovs bok Fett och Kolesterol är Hälsosamt. Sen kan du själv avgöra om du vill fortsätta med statiner.

Jag äter inte statiner och är nöjd med mina ganska höga blodfetter.

janeth
10/6/09, 11:21 AM
#2

Hej Sussie!

Jag håller på och läser den boken och den är verkligen intressant. Har nyss börjat.

Vad säger läkarna om dina ganska höga blodfetter Vill de inte proppa i dig blodfettssänkande medicin då för de blir ju helt i upplösningstillstånd när de får höra att man äter lågkolhydrat kost.

Hälsningar Janeth

sussie
10/6/09, 12:01 PM
#3

Jo så är det min läkare tycker att min kostföring är livfarlig, hon kan till viss del acceptera att jag skippar kolhydrater men att jag äter fett i alla de former förstår hon inte hon vill att jag ska äta kycklingbröst utan skinn typ.

Jag har fått recept på statiner, när on förstog att jag vägrar äta dem fick jag ett recept på någon annan svindyr medicin jag i all förvirring hämtade ut men aldrig åt.

Jag träffar inte min doktor så ofta, ringer hennes telefonsvarare när jag behöver nytt recept eller vill ha provtagningsremiss. Jättetrist att inte kunna prata med henne på ett konstruktivt sätt. Hon ser ju att jag blir friskare, normalt blodtryck nu utam medicin till exempel. Borde hitta en ny doktor men det är inte så lätt, det kanske går bättre om ett  tag nu när WHO sagt att fett inte är farligt då kanske fler läkare faktiskt vågar anamma LCHF fullt ut.

janeth
10/6/09, 1:12 PM
#4

Ja, jag hoppas oxå att läkarna börjar ta till sig denna kost och följa med i utvecklingen och inte gå i samma fotspår som de har trampat i sedan 30 år tillbaka. Sen fattar jag inte att de de kan rekommendera denna kost till typ 2 diabetiker. Vet flera som fått den ordinationen. Jag är trött på att läkarvården ska bestämma över mig och mitt liv för de har de gjort hela mitt liv med diabetes och det är i 35 år. De har aldrig kunnat hjälpa mig med blodsockret någon gång så att jag legat bra förutom nu när jag själv börjat med denna kost och inte legat över 10 på snart 2 mån. Förut pendlade det som bara den och jag önskar att jag hade hittat denna metod tidigare så kanske jag hade sluppit förändringar i ögonen och fått sämre njurfunktion.  Nej, det är dags att läkarna börjar vakna till och se verkligheten istället för att leva i det teoretiska. Jag har nyligen fått ett sår på foten och jag fick pencillin och bara efter någon dag var såret torrt och jag låg bra i blodsocker. Förut när jag har haft sår så har jag legat på 20 i blodsocker och såret har varit svårläkt. Ser bara fördelar med den mat jag äter nu.

Ha en bra dag JanethSkäms

[ngupa]
10/6/09, 3:08 PM
#5

#4 Härligt att LCHF funkar så bra för dig!

Jag hoppas fler vågar prova och upptäcka fördelarna.

LenaKa
10/7/09, 11:26 PM
#6

Jag har slutat eller i alla fall gjort uppehåll med statiner. Jag har haft kärlkramp, men inte känt av den sedan jag gjorde ballongvidgning för drygt fyra år sedan.

Jag hade normalablodfetter med 40 mg Pravachol. Halverade dosen och blodfetterna steg något… Nu har jag varit utan i drygt tre veckor och mår mycket bättre psykiskt. har haft sådan oro för dessa piller i de år jag ätit så det kanske skadar också. Ska försöka få apo kvoten testad vid nästa koll. Den var 0,5 med statinerna så den får avgöra hur jag gör fortsättningsvis.

Det finn LCHF-vänliga läkare som är för och emot statiner så det är lite förvirrat.

Annons:
janeth
10/8/09, 11:17 AM
#7

Ja det är verkligen förvirrat. Jag äter 40 mg simvostation/dag  men jag funderar på att minska till 20 mg.

MVH Janeth

Karin20
10/10/09, 2:24 AM
#8

Kostdoktorn har ett antal inlägg om just kolesterol här. Dessutom en hel del om statiner finns på den sidan.

Med tanke på alla som får statiner är jag glad över min doktor som inte verkar ha funderat i dom banorna. Hon säger att det är överdrivet med kolesterolskräcken och vi kvinnor behöver inte oroa oss.

//Karin

LenaKa
10/10/09, 7:45 PM
#9

#8

Vilken klok läkare du verkar ha. Grattis till det. Glad

Idean
10/11/09, 10:19 PM
#10

Jag måste säga att några statiner får farbror doktorn inte i mig framförallt inte efteratt läst om dessa smat att läst om kolesterol hos kostdoktorn

Upp till toppen
Annons: