Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 2809 ggr
2barnsMamman
2009-10-01 15:33

Vill inte träffa min sköterska! :(

Ska träffa min läkare och sköterska snart. Har mycket stort förtroende för min läkare, har träffat honom 4 eller 5 gånger allt som allt. Jag har inte bott här så länge.

Den här gången är det bokat ett besök med sköterskan också. Henne har jag träffat en enda gång förut, och har inget trevligt minne av det. Då försökte hon ge mig diverse föreläsningar om hur jag ska göra, och vad jag ska äta, utan att ens bry sig om vad jag har för förkunskaper och förutsättningar! Jag har ändå haft diabetes i snart 30 år, och levt med det varje dag. Jag fixar inte riktigt att bli skriven på näsan av nån som inte ser att JAG är en person, inte bara "en diabetiker".

Nu bävar jag för att "erkänna" att jag äter LCHF-kost, och mår BRA av det, för hon tycker säkert att det också är "fel"… Obestämd

Kanske fel forum, ville bara ventilera lite… Flört

Annons:
[ngupa]
2009-10-01 15:40
#1

Jag förstår att det inte känns bra och att man bävar att möta sådana människor. Men stå på dig och vem vet kanske hon kan få sina ögon öppnade av dig?

Lycka till önskar jag dig hur som.

RuiXue
2009-10-01 20:08
#2

Du kan ju alltid låtsas lyssna på sköterskan, men bara ta det med en nypa salt och gör det som fungerar bäst för dig.

Hoppas besöket går bra!

Jennie


Karin20
2009-10-02 00:25
#3

Himla jobbigt med personer som alltid vet bäst, det finns ju en del. Men någon gång måste även en sådan person upptäcka att varje individ är faktiskt bäst på sig själv. Den erfarenhet som du har om dig efter 30 år kan hon aldrig få. Hon borde lära sig av dig.

Dessutom, om allting fungerar så mycket bättre med LCHF, borde hon definitivt lyssna mera. Alla värden blir ju så mycket bättre och det måste hon acceptera.

Vad säger läkaren? Kan du kanske få en bundsförvant? Eller är h*n också misstrogen?

Du kan ju också skriva ut den här foldern och ta med dig.

//Karin

2barnsMamman
2009-10-02 09:46
#4

Tack för svar!

Jo, tyvärr har hon blivit en person jag inte lyssnar helt och hållet på, vilket ju inte är meningen med en diabetessköterska!

Saknar min "gamla" sköterska… Obestämd

Nåja. Läkaren är bra, han lyssnar, honom kan jag ventilera med. Alltid nåt! Glad

Har dock inte träffat nån av dem på ett tag, så min "nya" (och fortsättande!) LCHF-diet vet de inget om. Ska bli intressant att diskutera det med dem båda!

Och; vad skönt att kunna vädra sånt här i ett forum som detta! *Glad att jag hittade den här sidan!*

Skrattande

sussie
2009-10-02 12:02
#5

Behöver du ha kontakt med diabetessköterska? Du kan ju din sjukdom och har förtroende för din doktor, räcker inte det? Jag har aldrig haft någon sköterska, bara en doktor. Hon tycker tyvär inte som jag då det handlar om kost, trots att hon sett mig bli friskare och friskare! Jag vet att jag borde byta läkre men de "växer inte på träd" de som tänker som vi LCHF'are.

Jag går bara privat för vårdcentraler har jag inget förtroende alls för.

2barnsMamman
2009-10-04 15:19
#6

@ #5

Tack för svar! Glad

Nej, jag tycker då inte att jag behöver nån sköterska! Min läkare vet att jag tycker så, men han bad mig ändå prova en gång till, för att se om det kunde ge något.

Jag har pump, och läkaren menar att sköterskan kan mer om det praktiska runt pumpen än vad han själv gör. Visst, jag köper det argumentet, men tycker ändå inte att jag behöver henne!

Får se hur detta besöket går. Känns det inte ok så behöver vi inte uppta varandras tid längre, helt enkelt, varken hon eller jag! Cool

Annons:
sussie
2009-10-04 16:04
#7

OK, du får väl söka upp henne om du får problem med pumpen. Annars är det väl som du säger bara dumt att slösa på tid hos henne. Att du inte gillar att gå till henne påverkar desutom din hälsa, det är ett onödigt stressmoment.

Karin20
2009-10-04 19:09
#8

Berätta gärna hur det gick.

Och stress höjer ju blodsockret också!

//Karin

Idean
2009-10-06 22:47
#9

Jag Citerar från baksidan av Lars-Erik Litsfeldt bok Diabetes.inte.

Socialstyrelsens beslut Dnr 44-112267/2005 2008-01-16

"dr.Dahlquists rekommendationer av "lågkolhydratkost" till patienter med diabetes typ2 idag kan anses vara i överenstämelse med vetenskap och beprövad erfarenhet."

jag vill påstå att din sköterska kan inte hindra dej från att äta som du gör o du kan kräva att få vård efter Dr.Dalquists rekomendationer

Doktorn verkar vara värd att spara på !!

Sen i förbifarten rekomenderar jag en bra bok i ämnet oxå väldigt informativ och lätt läst ett lite fynd

Lars-Erik Litsfeldt : Diabetes.inte.

Lycka till å stå på dej

janeth
2009-10-07 10:43
#10

hej!

Jag känner verkligen till det här som du berättar. Jag har oxå haft diabetes länge i 35 år och varje gång man kommer till sjukvården så ska de föreläsa och bestämma hur man ska hantera sin diabetes. Äter LCHF kost sedan ca 2 mån tillbaka och de får ju en chock när jag berättar det för man måste ha kolhydrater till insulinet, men jag klarar mig hur bra som helst med lite kolhydrater och fett. Jag sa åt dem att nu gör jag så som är bäst för mig för jag är trött på att alla ska bestämma över mig. Äntligen har jag fått kommando över min sjukdom och inte sjukdomen över mig.

Vi får stå på oss. Hoppas de nya rönen gällande kost och blodfetter snart kommer att ändras så människor får en annan syn på vad som är bäst för en diabetiker.

Är himla trött på sjukvården just nu. Vart man än kommer ska det föreläsas och tryckas ner när man misslyckas.

Hälsningar Janeth

sussie
2009-10-07 11:25
#11

Ja visst är det tragiskt att de som borde hjälpa och stötta är så duktiga på att trycka ner en i skosulorna. Jag är visserligen en lipsill i alla lägen men det är jobbigt att bil så arg och ledsen att tårarna trillar när man vet att man gör rätt för sig själv.

janeth
2009-10-08 11:23
#12

Hej Sussie!

Vet inte var i sverige du bor, själv bor jag  i Eskilstuna, men om det är såhär på flera ställen när det gäller diabetesläkare och sköterskor så är det verkligen skrämmande tycker jag. Det är ju viktigt att man kan ha en dialog med dem och inte bli ner tryckt, men det tror ju att man missköter sig för att man har höga värden. Jag hade en mätare i 3 dagare som mätte blodsockret och det första läkaren frågade var om jag gick och smååt mellan måltiderna. Va här kämpar man som en idiot för att ligga så bra som möjligt. Glad att jag börjat äta såhär.

Hälsningaar Janeth

sussie
2009-10-08 11:43
#13

Ja du Janeth, det är tur att man känner att man gör rätt och orkar ta sig samman när man kommer hem och tänker igenom sin situation. Jag är också fantastiskt glad att jag hittat LCHF för då blir jag sakta men säkert så frisk jag bara kan bli. Det var Annika Dahlqvist som sa så fint om LCHF att äter man så blir man så frisk man kan bli och det har jag verkligen tagit till mig.

En vacker dag hittat både du och jag läkare sköterskor vi vill ha som vi kan diskutera och bolla eventuella problem med. Diabetes och kolhydrater i fokus en superbra tillgång särskillt som det ser tu som det gör i vården.

Annons:
2barnsMamman
2009-10-08 23:11
#14

Hej allihopa!

2barnsMamman
2009-10-08 23:18
#15

Hmm, blev lite fel nyss, hade nog tänkt säga mer än så.. Skäms

Så här; kul att tråden lever kvar, och att jag inte är ensam om mina upplevelser, men samtidigt TRÅKIGT att det ska vara så! Eller hur?

Ang LCHF-kost.. idag har jag kollat blodsocker 9 gånger hittills, och de har legat mellan 3.3 och 5.4! Ja, det är den spridningen det har varit, från fastesocker imorse (4.2), och spritt över hela dan!

Så bra blodsocker har jag inte haft på länge.. *erkänner* Skäms

Men hur kan det då vara FEL att äta LCHF? JAg mår toppenbra, är inte hungrig, blodsockret bättre än nånsin.. Förklara för mig vad som då är fel med detta, någon? Tungan ute

Nåja.. Cool

Tilda-T
2009-10-09 08:52
#16

Om man har en motsträvig syrra /doktor så brukar dom falla till föga om man kan uppvisa mycket bättre långtidsvärden än man haft förut .

Lchf kan väl inte vara fel om man både kan minska insulinmängderna och ändå få ett lägre blodsocker!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

janeth
2009-10-09 10:01
#17

Hejsan!

jag håller verkligen med er. Vad är problemet med LCHF om det kan ge oss bättre värden och mindre insulin. Jag förstår inte heller deras inställning. Först tjatar de på en att man har hoppar i blodsocker och har höga värden och då är inte det bra och sen när man ligger jämt i blodsocker och knappt behöver insulin då är inte det heller bra. Jag undrar vad är det som blir bra någon gång, men det är väl att vi har testat denna metod och det är det enda som hjälpt oss och inte deras råd.

Trevlig helg1 Janeth

Idean
2009-10-09 22:48
#18

jag mörkade i början till värdena började visa klart bättre sen berättade jag å de var ok så de e bara att känna sej för vad som känns bra!!

LenaKa
2009-10-10 20:03
#19

#16 Ja precis. Min sköterska blev posetivt inställd till kosten när mina värden var så bra som de aldrig varit tidigare. Jag tog med listor på hur en dags matintag kunde se ut och då såg hon att det var ju inte så jätteextremt trots allt.

MEN… se upp med blodfetterna tyckte hon. Något måste vården påpeka att det inte är hundra bra.

Karin20
2009-10-11 15:02
#20

Min läkare har konstaterat att jag har bra bs-värden och har sagt mig att jag ska fortsätta som jag gör.

Sen tror jag inte riktigt att hon vet vad jag gör!

//Karin

Annons:
Idean
2009-10-11 22:03
#21

Jag måste säga att några statiner får farbror doktorn inte i mig framförallt inte efteratt läst om dessa smat att läst om kolesterol hos kostdoktorn

Upp till toppen
Annons: