Diabetes typ 1

Fettknölar av insulin

2009-09-20 00:49 #0 av: Maja

Jag har haft diabetes typ 1 sedan september 2005 och det har inte varit några som helst problem med sjukdomen gällande värden och sådant.

Däremot så har jag lite problem vid injektionstillfällena. Min läkare sade att jag antingen skulle ta sprutan i magen eller på baksidan, alltså ovanför rumpan. I början gick det jättebra att ta i magen, men "på senare tid" så har det börjat göra ont som bara den. Det svider, drar i skinnet och gör ont. Därför har jag övergett magen och tar bara ovanför rumpan.

Det är då problemet kommer.

Jag har fått fettknölar. Insulinet binder ju fettet, så det har blivit som en stor, hård kula där. Läkaren varnade mig för detta i början och sade "de försvinner om man låter de vara och inte tar sprutor där på några veckor".

Men det är verkligen inte kul att gå omkring med stora kulor där, speciellt inte när de sticker ut. Kan man få dem att försvinna på något snabbare sätt? Massera, kyla eller annat?

Anmäl
2009-09-20 13:33 #1 av: Karin20

Oj, det där låter inte så kul. Hoppas någon kan mer om detta än undertecknad. Jag har sluppit sprutorna än så länge.

//Karin

Anmäl
2009-09-20 13:54 #2 av: Maja

Nej, problemet med det är även att det påverkar insulinupptaget. Är det en fettknöl så absorberas insulinet sämre, dock ingenting som jag har påverkats av än..

Men jag sitter och masserar dem och inbillar mig själv att de blir lite mindre, men det kanske bara är inbillning..

Flört

Anmäl
2009-09-21 10:15 #3 av: Sheena

Ingen aning om ifall det finns nått sätt att få bort dem snabbare men som sagt, håller man sig undan just det området försvinner de rätt snabbt. Självklart beroende på hur store de är men ändå.

Men ofta tror jag att man tänker att man har ett för litet område att sticka på.. fick ofta bulor mitt på magen förr men har man bara ett litet fettlager på kroppen så kan man sticka sig över rätt stora ytor. Över hela magen, långt ut på sidorna och upp en bra bit över naveln. Nedre ryggen och mot baken som du säger och ovanpå låren.

Sen kan det förenkla att lägga upp en "stick-strategi" för att förhindra att bulorna kommer igen. Tex. att jämna datum hålla sig på höger sida av kroppen och tvärtom. Över naveln på första delen av dagen och under på kvällstid. Har man en plan så slipper man definitivt problemet med att hamna på samma ställe hela tiden.

Lycka till och hoppas dina bulor försvinner snabbt!

Anmäl
2009-09-24 01:23 #4 av: MatsL

Vilka kanyler har du? Vid mitt senaste diabetesvårdbesök fick jag recept på 5mm-kanyler från BD Microfine. Jag tycker att mina knölar minskat i omfattning efter bytet. Insulinet verkar sprida sig bättre när det injiceras ytligt.

Anmäl
2009-09-24 01:28 #5 av: Maja

#4 - Precis de som du har! :)

Anmäl
2009-09-24 18:19 #6 av: vildarosen

Så det kan minska när man har ytligare kanyler? hmm nåt att tänka på då jag har jobbigt med att ta långtidsinsulinet i låren då jag får bulor(ej fett) som kliar,rodnar o gör ont. kan ej ta det ovanför rumpan då jag ej kan vrida mig dit pga stelhet pga reumatisk..

Jag byter alltid nya ställen i låren o låter det vila men låren är ju ej så stora.läste på levemir att det går att ta i övrearmarna oxå o det har jag gjort när dte varit som värst i låren,humalogen tar jag i magen men där har jag inga problem än!

Anmäl
2009-09-29 23:00 #7 av: RuiXue

#6 Det där låter lite som en allergisk reaktion. Har du provat andra långtidsinsuliner?

Jennie


Anmäl
2009-10-01 01:32 #8 av: vildarosen

#7 Ja det har jag.Hade lantus tidigare men reagera inte så på det! Har sagt det till diabssk idag o hon ska ta det med läkaren!

Anmäl
2009-10-01 20:06 #9 av: RuiXue

#8 Då är det nog mycket mycket möjligt att du är allergisk mot Levemir. Hoppas allt löser sigGlad

Jennie


Anmäl
2009-10-02 20:18 #10 av: vildarosen

#9 Tack!Glad

Anmäl
2011-01-13 00:06 #11 av: Maja

Mmm... Nu är de tillbaka igen. Klarar fortfarande inte av att ta insulinet i magen. Blir tårögd varje gång och får blåmärken.

Tar antingen ovanför rumpan eller i låren (som också gör hemskt ont).

Suck.

Anmäl
2011-01-13 22:10 #12 av: RuiXue

#11 Har du testat de nya 4mm 32G kanylerna från BD? Om inte så kanske det kan vara värt ett försök.

Jennie


Anmäl
2011-01-16 19:57 #13 av: Maja

#12 - Jag hade länge mina 5 mm, men sedan slutade de produceras och läkaren gav mig 6 mm. Han sa att det var den kortaste som han kunde få fram, men om det finns 4 mm skulle jag gärna testa det! :) Får höra med min läkare igen, tack!

Anmäl
2011-01-16 20:03 #14 av: RuiXue

#13 Både 5mm och 4mm finns. De är båda från BD och båda produceras. Jag jobbar på ett sjukvårdslager och såg båda varianterna senast i FredagsFlört

Jennie


Anmäl
2011-01-16 22:56 #15 av: Maja

Haha, jasså, min läkare sade att de inte längre fanns (kanske han menade att de hade slutat med dem på avdelningen?). Tungan ute Där ser man! Får prata med honom nästa gång jag har tid. :) Tack!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.