Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 12354 ggr
Maja
9/20/09, 12:49 AM

Fettknölar av insulin

Jag har haft diabetes typ 1 sedan september 2005 och det har inte varit några som helst problem med sjukdomen gällande värden och sådant.

Däremot så har jag lite problem vid injektionstillfällena. Min läkare sade att jag antingen skulle ta sprutan i magen eller på baksidan, alltså ovanför rumpan. I början gick det jättebra att ta i magen, men "på senare tid" så har det börjat göra ont som bara den. Det svider, drar i skinnet och gör ont. Därför har jag övergett magen och tar bara ovanför rumpan.

Det är då problemet kommer.

Jag har fått fettknölar. Insulinet binder ju fettet, så det har blivit som en stor, hård kula där. Läkaren varnade mig för detta i början och sade "de försvinner om man låter de vara och inte tar sprutor där på några veckor".

Men det är verkligen inte kul att gå omkring med stora kulor där, speciellt inte när de sticker ut. Kan man få dem att försvinna på något snabbare sätt? Massera, kyla eller annat?

Annons:
Karin20
9/20/09, 1:33 PM
#1

Oj, det där låter inte så kul. Hoppas någon kan mer om detta än undertecknad. Jag har sluppit sprutorna än så länge.

//Karin

Maja
9/20/09, 1:54 PM
#2

Nej, problemet med det är även att det påverkar insulinupptaget. Är det en fettknöl så absorberas insulinet sämre, dock ingenting som jag har påverkats av än..

Men jag sitter och masserar dem och inbillar mig själv att de blir lite mindre, men det kanske bara är inbillning..

Flört

Sheena
9/21/09, 10:15 AM
#3

Ingen aning om ifall det finns nått sätt att få bort dem snabbare men som sagt, håller man sig undan just det området försvinner de rätt snabbt. Självklart beroende på hur store de är men ändå.

Men ofta tror jag att man tänker att man har ett för litet område att sticka på.. fick ofta bulor mitt på magen förr men har man bara ett litet fettlager på kroppen så kan man sticka sig över rätt stora ytor. Över hela magen, långt ut på sidorna och upp en bra bit över naveln. Nedre ryggen och mot baken som du säger och ovanpå låren.

Sen kan det förenkla att lägga upp en "stick-strategi" för att förhindra att bulorna kommer igen. Tex. att jämna datum hålla sig på höger sida av kroppen och tvärtom. Över naveln på första delen av dagen och under på kvällstid. Har man en plan så slipper man definitivt problemet med att hamna på samma ställe hela tiden.

Lycka till och hoppas dina bulor försvinner snabbt!

MatsL
9/24/09, 1:23 AM
#4

Vilka kanyler har du? Vid mitt senaste diabetesvårdbesök fick jag recept på 5mm-kanyler från BD Microfine. Jag tycker att mina knölar minskat i omfattning efter bytet. Insulinet verkar sprida sig bättre när det injiceras ytligt.

Maja
9/24/09, 1:28 AM
#5

#4 - Precis de som du har! :)

vildarosen
9/24/09, 6:19 PM
#6

Så det kan minska när man har ytligare kanyler? hmm nåt att tänka på då jag har jobbigt med att ta långtidsinsulinet i låren då jag får bulor(ej fett) som kliar,rodnar o gör ont. kan ej ta det ovanför rumpan då jag ej kan vrida mig dit pga stelhet pga reumatisk..

Jag byter alltid nya ställen i låren o låter det vila men låren är ju ej så stora.läste på levemir att det går att ta i övrearmarna oxå o det har jag gjort när dte varit som värst i låren,humalogen tar jag i magen men där har jag inga problem än!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Annons:
RuiXue
9/29/09, 11:00 PM
#7

#6 Det där låter lite som en allergisk reaktion. Har du provat andra långtidsinsuliner?

Jennie


vildarosen
10/1/09, 1:32 AM
#8

#7 Ja det har jag.Hade lantus tidigare men reagera inte så på det! Har sagt det till diabssk idag o hon ska ta det med läkaren!

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

RuiXue
10/1/09, 8:06 PM
#9

#8 Då är det nog mycket mycket möjligt att du är allergisk mot Levemir. Hoppas allt löser sigGlad

Jennie


vildarosen
10/2/09, 8:18 PM
#10

#9 Tack!Glad

Mvh Rosen

Vild är vinden som tar mig ifrån dig!

 Vildarosen medarbetare reumatism ifokus

 

Maja
1/13/11, 12:06 AM
#11

Mmm… Nu är de tillbaka igen. Klarar fortfarande inte av att ta insulinet i magen. Blir tårögd varje gång och får blåmärken.

Tar antingen ovanför rumpan eller i låren (som också gör hemskt ont).

Suck.

RuiXue
1/13/11, 10:10 PM
#12

#11 Har du testat de nya 4mm 32G kanylerna från BD? Om inte så kanske det kan vara värt ett försök.

Jennie


Maja
1/16/11, 7:57 PM
#13

#12 - Jag hade länge mina 5 mm, men sedan slutade de produceras och läkaren gav mig 6 mm. Han sa att det var den kortaste som han kunde få fram, men om det finns 4 mm skulle jag gärna testa det! :) Får höra med min läkare igen, tack!

Annons:
RuiXue
1/16/11, 8:03 PM
#14

#13 Både 5mm och 4mm finns. De är båda från BD och båda produceras. Jag jobbar på ett sjukvårdslager och såg båda varianterna senast i FredagsFlört

Jennie


Maja
1/16/11, 10:56 PM
#15

Haha, jasså, min läkare sade att de inte längre fanns (kanske han menade att de hade slutat med dem på avdelningen?). Tungan ute Där ser man! Får prata med honom nästa gång jag har tid. :) Tack!

RuiXue
1/16/11, 11:14 PM
#16

Mycket möjligt, för de finns i allra högsta grad fortfarandeTungan ute 4mm verkar dock inte finnas i Sverige änObestämd Här i Danmark har de funnits i alla fall i ett halvår eller merTungan ute

Jennie


Upp till toppen
Annons: