Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 3269 ggr
Karin20
8/30/09, 5:41 PM

Livsstilssjukdom?

Är diabetes alltid en livsstilsjukdom som man själv kan förebygga? frågas i tidningen Leva med diabetes, som är Storstockholms diabetesförenings egen tidning.

Nej, svarar professor Kerstin Brismar, forskare och diabetesläkare på KI.

Diabetes typ1 och LADA är autoimmuna sjukdomar där man bildar antikroppar mot proteiner. Detta betyder att man förr eller senare måste tillföra insulin för att överleva. Och varför man får sjukdomen eller hur man ska förebygga den vet man inte.

De flesta som får typ 1 eller LADA är normalviktiga, sportar och röker inte. Inte heller brukar det finnas någon släkting med diabetes.

Typ2 kan ibland förebyggas genom livsstilsförändringar, fysisk aktivitet, rätt kost och dryck. Men endast 40% av diabetikerna har metabolt syndrom. Så det finns många andra faktorer som spelar in, även större ärftlighet.

//Karin

Annons:
Karin20
9/1/09, 10:54 PM
#1

I tidningen M-magasins avdelning Kroppsklok, senaste numret (nr 11 2009) står det så här:

Typ2-diabetes är ärftligt. Ju närmare familjemedlem, desto högre risk. Om en förälder har typ 2, är det femton % risk att utveckla sjukdomen. Om båda föräldrarna är drabbade är risken 75% !!

Lägg därtill övervikt och bukfetma, 40+, högt blodtryck, har haft stroke, graviditetsdiabetes eller hjärtinfarkt ökar risken ytterigare.

Råden för att slippa är att gå ned i vikt 10 till 15 kg, precis som om det vore så enkelt att göra det! Nobelpriset!

Dessutom att träna, äta nyttigt (vilket enligt dem är att minska på saltet och fettet!)

//Karin

[ngupa]
9/2/09, 8:32 AM
#2

Min mor har diabetes och skulle medicinerats i år om hon inte börjat äta enlig Dr Annika Dahlqvist kostråd. Hon märker direkt när hon fuksar för mycket, så jag tror att hon relativt lätt håller sig på "mattan".

man har  ju att välja mellan sjukdom/medicenering eller äta rätt.

Vilket vill man göra? Jag skulle välja äta rätt. Glad

Ett litet tillägg, min mor har aldrig varit överviktig, inte min far heller. Jag och syrran har tendens att kunna bli överviktig, men tränar livet ur sig, jag är överviktig och äter nu lchf och gått ner 11 kg hitintills. Har ca 15 kg kvar till normalvikt.

Ser för mig nu ett framtid utan diabetes, vilket jag ju givetvisa hade utvecklat här strax…

Cowboy
2/4/10, 7:07 PM
#3

Livsstilsförändringar är ju ett intressant ord som kan betyda vad som helst.

Om man avser de råd som vården ofta anger d.v.s. fettsnålt fiberrikt med mycket kolhydrater kan man helt klart inte förebygga diabetes.

Om livsstilen i stället innebär LCHF-kost kan sjukdomen förebyggas eller åtminstone hållas på en nivå så att biverkningarna minimeras men det är svårt att erkänna för de som har annan åsikt.

Upp till toppen
Annons: