Annons:
Etikettkost
Läst 5537 ggr
Maja
3/16/11, 3:25 PM

Hur ofta äter du?

När jag fick min diagnos för några år sedan sade min läkare att jag skulle äta:

  1. Frukost
  2. Lunch
  3. Mellanmål
  4. Middag
  5. Mellanmål

…så höll jag på ett tag men jag orkade inte äta så hela tiden utan drog ner på måltiderna. Nu brukar det se ut så här:

  1. Frukost
  2. Lunch
  3. Middag
  4. Mellanmål (en smörgås och en kopp te på kvällen)

När jag var på sjukhuset i måndags så frågade min läkare (inte den som jag hade i början, utan det här är en annan) hur ofta jag åt. "Ungefär fyra gånger om dagen". Han tyckte att det lät för mycket och sa "Oj, du var mig en hungrig en!".

Är det för mycket att äta så ofta? Har typ 1.

Annons:
Mala09
3/16/11, 8:37 PM
#1

Frukost, lunch och middag, men, middag är sent, och kan vara i "två delar'",samma med frukost.Som också är sent.Inte 6 på morgonen, men 9-10.Så definitionen kan jo vara båda 5 och tre. Står upp, äter lite yoghurt, någon the´,grön eller ört, innan jag går ut, något mer matigt, omelett, havregryn eller bröd med något (mycket smör eller olivolja, liten del bröd eller bara finncrisp) på lunch mellan 14-16 en sallad med avocado eller tunfisk eller annat (protein och grönsaker.) ..på kvällem, fisk kött och potatis/ris annat (men inte mycket kolhydrater) imellan, te´. Eller lite mörk choclad, salta kex. Glad för att ha mer fett så jag inte är så konstant hungrig som på 90 talet, dietister sa ät varje 3dje timma, inte fett och mycket kolhydrater..

Maja
3/16/11, 9:43 PM
#2

#1 - Jag äter antingen frukost runt kl. 7-8, lunch runt kl. 13, middag runt kl. 18 och en smörgås runt kl. 21. På helger kan det till och med bli tre mål: "Brunch" runt kl. 11, middag runt kl. 17, kvällssmörgås runt kl. 21. Känns ju inte som att jag smäller i mig mat direkt då…

Jag reagerade mest på att han sa "Oj, du var mig en hungrig en!". Det är ju färre mål än första läkare rekommenderade, men tydligen alldeles för mycket enligt min nuvarande… Obestämd

ErikEdlund
3/17/11, 10:05 AM
#3

Den som försöker hålla ett jämnt blodsocker med en kolhydratrik kost (typ SLV / tallriksmodell) och kompenserande insulin blir närmast tvungna att äta ofta och lite annars går det dåligt.

Ju mindre kolhydrater i maten desto stabilare blodsocker, mindre ätbehov och problem med varierande insulinmängder.

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

Maja
3/17/11, 11:09 AM
#4

Så 4 gånger om dagen är för mycket?

ErikEdlund
3/17/11, 6:02 PM
#5

#4: Om du frågar mig så är svaret nej. Håller du en jämn energinivå inklusive ett jämnt blodsocker med få måltider så är det utmärkt.

Å andra sidan, mat som måste fördelas på flera små måltider har förbättringspotential, mitt sätt att säga att den är illa komponerad.

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

Maja
3/17/11, 7:45 PM
#6

Ja, en normal dag ser ut ungefär så här:

Frukost: Havregrynsgröt med mjölk
Lunch: Tonfiskröra
Middag: Köttfärsröra eller bönröra med pasta
Kväll: En smörgås med te

Jag står mig på det väldigt länge och småäter sällan (kan ta ett äpple eller en morot någon gång).

Så har jag ätit hela mitt liv i princip - frukost, lunch, middag och någonting på kvällen. Det är vad jag är van vid. Blev lite förvånad över att en läkare säger "ät fem gånger" och en annan säger "fyra gånger är för mycket".

Annons:
LenaKa
3/24/11, 2:46 PM
#7

Jag åt nog ungefär som dig förut…och fick aldrig ordning på mitt blodsocker. Det var lättare med pump, men inte bra.

Nu äter jag LCHF. Inte superstrikt men hyfsat… och nu äter jag 1-2 riktiga mål mat utöver frukost och är proppmätt hela dagen med bra värden.
Vill jag ha mellis kan det bli lite blåbär och vispgrädde.

Frukost består av äggrora av 2 ägg, skvätt grädde stekt i kokosfett (ekologisk) 2skivor rökt lax.
0,5-0,75 dl fil med kokosflingor och lite frön i.

Sen äter jag väl i stort sett "vanlig" mat med utan pasta, ris el potatis. Lite extra smör eller grädde… då blir man mätt och glad.

Upp till toppen
Annons: