Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 7124 ggr
frusvensson
2011-05-11 09:42

HJÄLP!!

Har diabetes typ 1, haft länge. Började med LCHF för 1,5 vecka sedan. Mår jättebra och har bra värden. Min dibetessköterska har varit för minskning av kolhydrater när jag pratat med honom tidigare. Skickade ett mail där jag undrade om hälsorisker med detta och att få ketoner mm.

Nu ringde han mig och var stenhård, detta är jättefarligt för mig och min dotter (som är 20år också har typ 1)

Han sa att cellerna i kroppen MÅSTE ha socker och kolhydrater. Får de inte det så måste de omvandla fett till bränsle, alltså socker och detta SKADAR kroppens organ, framförallt njurar…..

Han sa också att nu medLCHF kost så har leverskador, njurskador och hjärtinfarkter äkat igen….

Vad skall jag tro? Nu blev jag jätterädd! Någon som vet???

Jag har läst på kostdoktorn.se men hur vet jag VEM som har rätt? Det står ju ord mot ord och studier mot studier?

Har ingen lust att chansa och riskera mitt och dotterns liv?

Annons:
sussie
2011-05-11 13:26
#1

Jättetrist med sjukvårdspersonal som stjälper i stället för stärker.

Jag kan bara säga läs på och bilda dig en egen uppfattning om vad som är rätt och fel. De kolhydrater kroppen behöver kan den bilda själv av protein. Prova med att ta bort socker och spannmål till en början ät inte så mycket frukt eller rotfrukter, se hur du mår. Du måste ju inte vara jättestrikt åt något håll, testa dig fram till en nivå som passar just dig. Kolla ditt socker ofta sänk insulinmängden vart efter.

Lycka till!

ErikEdlund
2011-05-12 11:22
#2

frusvensson: Din sjuksköterskas beskrivning är i osynk med vad som faktiskt händer i kroppen.

Allt man äter, vare sig det är fetter, proteiner eller kolhydrater, måste genomgå mängder av omvandlingssteg innan de ingår i ATP-ADP-AMP-systemet som är de faktiska bränslena för kroppens celler. Det vi äter är bara råmaterial och inget av dessa kan direkt driva vår kropp.

De överlägset flesta cellerna i kroppen kan utnyttja såväl fetter som glukos (den enda enkla sockerart som står för "kolhydratenergin") som uppladdningsenergi till det ovan nämnda systemet. (Googla på ATP och/eller adenosintrifosfat om du vill läsa mer detaljer). Även proteinerna kan bidra med energi via ketoner och glukos om dess byggstenar, aminosyrorna, inte kommer till bättre användning.

Be honom om solida källor i form av forskningsrapporter om skadeverkningarna han syftar på. Min gissning är att han hänvisar till ett årsgammalt pressmeddelande från Dietisternas Riksförbund, en partsinlaga för att motivera dietisternas åsikter.

Njurarna har initialt en tiofaldig överkapacitet för sitt jobb och hos diabetiker kommer de främsta skadorna från högt blodsocker (=kolhydrater!)

Leverskador är ofta sammankopplade med alkoholism, men under de senaste årtiondena har NAFLD (Icke alkoholrelaterad leverförfettning) ökat kraftigt. Detta förklaras av att fruktos, hälften av kolhydraterna i vanligt vitt socker och det som ger sötman, inte kan användas för ATP-laddning. Istället måste levern göra om det till glukos (leverglykogen) och om dess lager är fyllt blir resten fettinlagring i levern. Intressant nog är leverns behandling av (slutet av) alkohol- och fruktosmetabolismen helt identisk, därav samma leverskador.

Googla på Robert H. Lustig och/eller Sugar: The Bitter Truth om du vill veta mer detaljer. Videon har idag visats 1 275 764 gånger.

Ketoner blir farliga enbart om de produceras i obegränsade mängder, vilket kan ske vid påtaglig insulinbrist. Detta kallas diabetisk ketoacidos och beror egentligen på att produktionen av hormonet glukagon tappar styrning i insulinets frånvaro. Att diabetes typ 1 är en allvarlig sjukdom beror i grunden på en bristande förmåga att styra fettmetabolismen, medan diabetes typ 2, sockersjuka, beror av att muskelcellerna inte tar upp glukos i tillräcklig omfattning.

Ämnet är komplicerat att beskriva från grunden, men du behöver inte vara rädd för att LCHF orsakar de följder som han beskriver, tvärtom.

mvh / Erik Edlund / MatFrisk Blogg

Nyfiken66
2011-05-12 12:26
#3

Du måste naturligtvis gå på din egen magkänsla när det gäller vem du ska tro på. Men tänk efter hade människan kunnat utvecklas till den vi är idag om vi inte hade kunnat överleva utan pasta, bröd och socker. Med de skador som din sköterska beskriver hade hela rasen dött ut långt innan den moderna maten kom.

Jag råkade också ut för en rejäl utskällning av min läkare, har typ2 diabetes, på grund av mina höga ketonvärden och jag fick inte ens en chans att förklara för henne varför mina värden ser ut som de gör. Hon var helt enkelt inte intresserad utan ville bara friskriva sig från sitt ansvar som min behandlande läkare. Jag VET att LCHF är det enda sättet att äta för mig om jag vill överleva en längre tid och kommer att fortsätta oavsett vad någon läkare/sköterska säger! Mitt mående talar om för mig vad som är rätt!

papa-bear
2011-05-29 11:30
#4

Jag tror att de som arbetar med diabetes inom sjukvården fått en uppsträckning från något håll (dietisterna?) att man skall äta samma mängd kolhydrater trots att man har ett sjukdomstillstånd som säger att man skall hålla nere på nåmnda "näringsämne".

LenaKa
2011-05-30 14:54
#5

Jag var till sjukhuset på Insulinpumpträff här om dagen. Där bjöds på sockerkaka. Helt sjukt. Hade i alla fall hoppats på smörgås så man hade kunnat äta pålägget, men icke.

12 personer hade ingen ens testat lågkolhydratkost. Märkligt, tycker jag.

MiroSputnik
2011-06-07 15:16
#6

Jag har kört med lågkolhydratkost många år. Följt varje råd och rön om det, haft en dietist som bara förespråkar LCHF (allt annat är förbjudet i hennes värld), haft en mentor som bestämt vad jag ska äta när. Jag mådde allt sämre, gick upp i vikt och låg skyhögt i socker (hba1c på 11% enligt det gamla sättet att mäta.).

En bekant till mig sa åt mig att byta diet, men det ville jag absolut inte. Men sen träffade jag av en slump en annan dietist, som hade en helt annan verklighetsuppfattning än mig. Efter att ha träffat honom flera gånger lyssnade jag och började sakta föra in kolhydrater i min kost igen.

Nu, 6 månader senare, äter jag ca 100 gr kolhydrater per dag, mår mycket bättre, har gått ner ca 5 kg i vikt och har ett hba1c på 8% enligt det gamla sättet att mäta…

Min dietist kan inte svara på värför det har blivit så här, men tydligt är att LHCF inte passar alla.

Det tråkiga i kråksången är att min "mentor", som varit min stöttepelare i flera års tid, tycker jag är en svikare och uttryckligen inte vill ha något med mig att göra längre.

Till alla er därute som undrar om LCHF är nåt för er: Testa gärna, men tro inte att det är nån mirakelkur som hjälper alla!

Annons:
LenaKa
2011-06-11 00:45
#7

Visst reagerar vi olika. Mitt HbA1c är numera mellan 5,8-6,2 (enligt gamla)

Jag äter inte strikt LCHF utan det kan nog variera mellan 40-100gr kolhydrater/dag. :)

Anterrabae
2011-07-06 12:28
#8

Själv fick jag ett ganska stabilt blodsocker på LCHF, men krävde fortfarande orimliga doser insulin med tanke på hur lite kolhydrater jag åt..

Sen ett par månader tillbaka har min mage pajjat ur igen och det enda den accepterar är helt vegetabilisk föda (undantaget smör). Jag har blivit ofrivillig vegan så att säga.. Flört Jag har drastiskt ökat kolhydratintaget, ökat det mellan två och tre gånger. Trots detta får jag sänka mina insulindoser och jag får faktiskt ner det på ok-nivåer, till skillnad mot innan.

Konstigt är det, och jag personligen tror på LCHF för många, framförallt i en form som tar bort det raffinerade… Sen precis som #6 säger så passar det inte alla.

Någon här som har koll på och åsikter om blodgruppsanpassad mat?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: