För oss med LADA

LADA

2011-05-19 13:01 #0 av: sussie

Hur diagnostiseras LADA? Jag har antikroppar och jag har bra med insulin (c-peptid) Jag förstår inte riktigt vad det här med LADA är utom att det är något mitt emellan typ 1 & 2. Sen finns det de som säger att man ska sätta in insulin snabbt. Men jag har ju tillräckligt med insulin som det är, jag har också haft dessa antikroppar i minst 5 år.

Anmäl
2011-05-24 22:19 #1 av: Karin20

Så här definieras enligt Storstockholms diabetesförening

LADA

LADA, Latent autoimmune diabetes in adults (vuxna), är en form av typ 1-diabetes som debuterar hos vuxna. Förloppet är långsammare än vid vanlig typ 1-diabetes och insulinbehandling inte nödvändigt från start.
Cirka 10 procent av dem som diagnostiseras med typ 2-diabetes beräknas ha Lada. För att slippa att bli feldiagnostiserad rekommenderas ett enkelt blodprov för GAD-antikroppar vid upptäckten av diabetes. Då kan korrekt behandling sättas in på ett tidigare stadium.

Och här finns en artikel

//Karin

Anmäl
2011-05-26 09:39 #2 av: sussie

Tack Karin!

Jag får väl helt enkelt tro att det är för att jag äter LCHF som mina betaceller inte lagt av ännu?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.