Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 6564 ggr
Anterrabae
2011-06-27 16:15

Diabetes, kolhydrater vs protein

Nu skriver jag här, och lägger upp frågan på några andra forum också.. Det har hänt mig något som jag verkligen inte förstår.

Lite bakgrund: Jag har Diabetes typ 1 sen snart 10 år. Det betyder att jag tar insulin utifrån, jag har insulinpump. Därtill är jag superautoimmun, så jag har inflammationer i kroppen, de värsta är i ögonen. Det enda som hållit dessa i schack är kortison. Obestämd Kortison i sin tur är, precis som insulin, ett hormon. Detta höjer blodsockret och gör att man behöver mer insulin och av insulin (och svängande blodsocker blir man tjock. Bla. Dessutom har kortison en massa andra läskiga biverkningar.

Nå, logiken säger att eftersom blodsockret redan är hoppigt och svajigt pga kortisonet så borde jag ju undvika att äta mat som får det att höjas och hoppa ännu mer. Jag vill ju ha ner insulinbehovet så mycket som möjligt..

Kolhydrater är det som höjer blodsckret eftersom det är detta som blir socker i kroppen, och därmed spökar med diabetesen. Nå, så har det varit. Därför har LCHF varit min melodi, och jag har mått bra på detta, diabetesen har skött sig och så vidare.

Nu till mitt problem, eller snarare fundering.
I vintras upptäckte jag att jag är komjölksallergisk, och någramånader efter det att jag tog bort mjölken ur min kost så infann sig tanken på att bli vegetarian, jag försökte mota bort den Flört eftersom en vegetarisk, eller kanske till och med vegansk kosthållning innehåller ganska mycket kolhydrater, som för mig som diabetiker inte är så bra. (vill ju ha ner insulinbehovet) Tanken gav inte med sig. Och övergick snart till ett behov. Jag upptäckte i denna vevan att jag inte kan smälta proteiner från kött, alltså nöt, gris, lamm osv. Däremot gick kyckling och fisk ganska bra.

Således åt jag mestadels veggo-mat, och lite fisk och kyckling. Det höll i ungefär 2 veckor eller så. Sen kom mag-tarmreaktionerna även när jag åt fisk, skaldjur och kyckling (värst vid fågel). Det som händer i magen är att den sväller upp, blir gasig och besvärlig precis som om man som laktosintolerant skulle få i sig laktos.

I förra veckan började jag då med en helt vegetarisk kosthållning (har fortfarande kvar lite getost och lite ägg (får se hur länge det går..) Då inträffade det konstiga.

Trots frukostar med bröd, luncher och middagar med pasta och ris och potatis till mina grönsaker och baljväxter så har jag haft vidriga insulinkänningar (tagit för mycket insulin till maten) Och när jag tittat efter i pumpen hur myckt insulin jag krävt och behövt de helvegetariska dagarna så är det mellan hälften och 1/3 mindre än "normalt" (Dvs vid en mestadels vegetarisk kost fast med inslag av kyckling och fisk.)

I går gjorde jag ett test, jag åt kyckling.. bara ytterst lite och till det stuvad potatis. Denna kombination krävde 25 enheter insulin!! En måltid, samma måltid fast med vegetariskt alternativ istället för kyckling krävde dagen innan 12 enheter! 25 Enheter till mat var hela dagstotalen av insulin den dagen!

Och nej, jag har inte ätit mer kolhydrater till köttet, jag äter mer kolhydrater utan kött…

Någon som har en aning om vad som händer och vad det hela beror på?? Jag fattar ingenting.. Detta går dessutom emot allt jag tidigare lärt mig om diabetes, kolhydrater både genom påläsning och egna erfarenheter.

Har dessutom börjat att sakta, sakta röra mig neråt i vikt på vegetarisk mat, men samlar MASSOR med vatten när jag äter kött..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
LenaKa
2011-06-29 14:50
#1

Hälften av det protein jag äter doserar jag som långsamma kolhydrater. Det funkar på mig.

Alltså om jag äter 100 gram fisk som är ca 20gr kolhydrater så doserar jag dessa som om det vore 10 långsamma.

Stuvade grönsaker eller potatis höjer mitt blodsocker jättemycket.

Jag äter LCHF och det funkar.

Min tanke är att du möjligen är överkänslig för animaliskt protein…. men någon med kunskap kanske svarar här.

Anterrabae
2011-06-30 15:03
#2

Har fått ett par jättespännande svar på Vegan och kolhydrater.. Länkar dit och säg gärna vad ni tror om saken..

Teorin som läggs fram om att vissa med diabetes typ 1 kan vara intoleranta mot något i animalier, och detta i sin tur stör avläsningen av blodsockernivåerna känns som att de stämmer väl på mig. Eftersom skillnaden är så enorm.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mala09
2011-07-10 14:43
#3

Hej Hej!

Jag kollade din tråd på vegan i fokus, och tycker det låter intressant att det kan vara svin och ko-kött som är problematisk för diabetiker som personen i tråden skriver han har hört.

Denna veckan har jag vaknat med känning, eller bra bs, varje dag nestan.

Jag har inte uteslutit kött  varje dag men 80 %. Det är tydligt att det finns ett samband här, och jag vill se hur det går med minrde mjölkprodukter, och antagligen att utesluta det 100 % om en vecka eller så.Har jo erfart att det ger resultat tidligare. Om det handlar om ko/svin produkter, går det jo att leva balanserat, et finns jo lam,kalkon kyckling, gätost..

Kyckling fungerar bra, blodsocker var fint dagen efter. (jag tycker det ofta ger resultat dagen efter om det har med en intolerans /problem att smälta proteinet  att göra-.) Ägg har jag ingen problem med, åt du MYCKET ägg när du var på lågkolhydrat? Jag tror det leder till intolerans, jag åt jättemycket ägg en period, blev intolrant och superkännslig mot det. Så jag undrar om du också har ätit mycket av det på lågkolhydratkosten.

Iallafall, spennande!

Anterrabae
2011-07-11 13:16
#4

När jag började med lchf första gången blev det mycket ägg, och mycket mjölkprodukter, men sen fick jag succesivt minska äggen just för jag blev illamående.

Här jag jag själv märkt att ALLA animalier kräver mer insulin, för mig.. Tom get- och fårost och liknande. Ägg lika så. Får dessutom problem  med magen om jag äter det mer en någon enstaka gång.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

linneaennil
2011-07-14 13:34
#5

Intressant tråd. Jag har upplevt vissa blodsockerförbättringar på Raw Food utan kött. Jag testade att lägga till rått kött, men upplevde att jag inte var lika kolhydrattålig då.

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Anterrabae
2011-07-14 15:52
#6

#5  se där, en till som blir mindre kolhydrattålig utan kött!  Jag märker nu mera stor skillnad de dagarna jag får i mig något litet animaliskt. Häromdagen åt jag lite fetaost, och fick mer än dubbla måltidsinsulinet. Över 10 e till sallad!

Misstänker även att jag reagerar på smör på samma sätt. Det lilla  mjölkproteinet verkar göra att jag kräver mer insulin än utan. Jag ska testa att ta bort det en period och se om det blir någotn skillnad..

För min del verkar det vara Rå Vegan-kost som gäller för en stabilare och mer hanterbar diabetes…

Kolla dessa filmer: Jättespännande om just rå vegankost och diabetes…

http://anterrabae.wordpress.com/2011/07/01/diabetes-och-raw-food/

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
LenaKa
2011-07-15 16:07
#7

Där ser man hur olika vi är. Är ingen skillnad med eller utan animalier för mig. Däremot förstör vete en hel dag för mig. Råg och korn kan gå bättre om jag nu råkar äta spannmålsprodukter.

Hur täcker ni proteinbehovet?

Anterrabae
2011-07-15 16:24
#8

Hade aldrig märkt någon skillnad på animalier eller inte förrän jag varit HELT utan i en vecka eller så.. Märkte det först efter en vecka som vegan mao..

Vete och de andra sädesslagen (undantaget havre) förstör magen för mig i månader…

Äter baljväxter, nötter, frön, svamp det är proteinrika livsmedel, sen finns det grönsaker som innehåller mer eller mindre proteiner, aubergin, pumpa och sånt.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Karin20
2011-08-02 22:16
#9

jätteintressant diskussion, tack för den. Är du en etta?

//Karin

Anterrabae
2011-08-02 23:10
#10

ja, jag är etta.. Sen 2002. Pump de senaste sju åren eller så, kommer inte riktigt ihåg.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: