Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 3383 ggr
Zepp
2011-08-07 18:16

Typ1, LCHF och pump?

Marith S make har Typ 1 och fått pump insatt vad gäller?

"Oj….  för detta talade man om för honom när han fick pumpen för någon månad sen… då hade han ätit lchf i ca en månad o halverat mängden insulin….  men då sa man att pumpen inte fungerade som den skulle pga ketonerna så det var han tvungen att ändra på :(   ska genast prata med honom om detta……  finns det någon som har erfarenhet av pump o lchf så vill vi nog gärna prata med dom……"

"Typ ett som han fick när han va ca 8 år gammal (är 39 idag) och pumpen heter Metronic mini…..  Problemet var tydligen att lchf gör att kroppen bildar ketoner….  då kan man inte mäta om det beror på pumpen eller på för låg insulinhalt i kroppen. Jag köper inte detta men det är så man säger…. Alltså ingen skugga må falla på själva pumpen….. utan på att det inte går att avgöra om ketonerna kommer från felinställd pump eller pga lchf :("

Själv.. utan diabetes tvivlar jag bestämt på uppgifterna frän sjukvården i detta fallet, och länkar till en artikel i Kostdocktorn!

http://www.kostdoktorn.se/svenska-diabetesforbundet-nu-positiva-till-lagkolhydratkost

Ursprunlig tråd här på KiF!

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4e3d7a26d4ebea72c5002ce7-typ1-lchf-och-pump#discussions-4

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
LenaKa
2011-08-08 13:44
#1

#1 Jag har nu ätit LCHF i två och ett halvt år. Halverade nästan insulinet på bara någon dag… förbättrade mitt HbA1c på en månad till 5,8 efter att som bäst tidigare haft 7.

Ingen har ifrågasatt användande av pump i mitt vårdteam. Vad jag förstår så är ketoner ofarligt om bls ligger bra. Om man har högt bls och mår dåligt kan det ju vara ketoacidos och då behövs insulin.

Min diabetessköterska verkar också positiv till lchf eftersom hon ser att mina värden blivit så mkt bättre. Jag har också en Medtronic MiniMed Paradigm… det fungerar alldelesutmärkt. :)

/Lena

Upp till toppen
Annons: