Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 5063 ggr
Anna -71
2011-08-26 15:50

Diabetes + LCHF

Här kommer en fråga, jag har Diabetes typ 1 sedan 28 år och har sedan den 1/8 testat LCHF. Fantastiskt till att börja med, verkligen, sänkte mina insulindoser rejält och gick snabbt ner 4 kg. Mitt blodsockervärde låg helt perfekt och jag var verkligen förvånad över att inte alla dietister lärde ut LCHF till alla med diabetes. De tio senaste dagarna har tyvärr mina blodsocker värden gått upp i taket och ligger, trots att jag återgått till mina gamla vanliga doser med insulin, uppemot 15-20 mmol. Som frisk ligger man mellan 4-7. Vet någon vad detta kan bero på? tacksam för svar då jag börjar tycka att det känns riktigt jobbigt. Vänliga hälsningar

Anna

Annons:
Zepp
2011-08-26 21:12
#1

Det tar tid för kroppen att ställa om sig, för vissa upp till ett år.

Typ 1 behöver oftast inte gå lika lågt på kolhydraterna som typ 2, då typ 1 ofta inte har insulinresistens.

Vad som kan hända om man går ner lågt på insulinet är att levern börjar producera egen glukos.. och det har du inte tagit något insulin för?

Och den glukosen behöver oxå insulin för att komma in i cellerna.

Ofta läser jag att man som typ 1 behöver mer basinsulin och mindre måltids, just för den glukos som levern producerar.

Finessen för typ 1 är nog främst att efter ett tag.. ofta minst ett halvår så kommer dina muskler använda fett direkt som bränsle, hjärnan mer ketonkroppar och därmed mindre glukos.

Och det finns ingen one size fits all, utan det är en balans mellan dina glukosvärden och din insulindos, som är facit.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Skånskan
2011-08-27 08:57
#2

Jag är typ2 diabetiker Insulinbehandlad) och upplever precis samma som

Anna-71.

Första veckorna med lchf var fantastiska med låga bs värde. Men sedan smällde det till och jag har högre bs än vad jag någonsin haft. Har gått så i 2 veckor nu och jag vet inte vad jag ska göra.

Tar Humalog och Humulin.

Humulinet delas upp på 2 doser (1 morgon och en kväll).

NU tar jag mer Humulin än vad jag gjorde innan lchf och Humaloget är ju snart uppe i samma doser igen som innan lchf.

Tar även Januvia, 100 mg.

Sockret blir högre och högre för varje dag känns det som. Det stiger LAGOM efter måltiderna om ens alls men det håller sig högt HELA dagen. Det är sååååå jobbigt och jag börjar känna mig desperat.

Ska jag höja Humalog mer? SKa jag höja enbart Humulinet?

Jag vet inte… Alla tips och tankar mottages tacksamt!

jannicae
2011-08-28 21:23
LenaKa
2011-08-30 15:08
#4

Hejsan.

Att det kan bli höga värden kan ha så många orsaker. testa att öka kolhydrat intaget lite… bara lite.
Hormonsvängningar märks mera för mig med lchf, men man lär sig med tiden. (jag har ätit i ca 2,5 år)

Jag använder pump och fick öka mitt basinsulin några enheter. Det förbryllade mig i början… men jag tror inte på att det är levern som pytsar ut socker utan jag tror att eftersom man tar mycket mindre måltidsdoser så har man inte "insulinsvansen" i blodet längre.

Så trots ökat basinsulin så är min dygnsdos med LCHF ca 25 IE mot tidigare 35-50IE. Jämnare bls och färre känningar.

Berätta gärna hur det går för det tar sin tid att Lära sig detta. Protein i ost, kött och fisk kan också höja en del.

/Lena Glad

[peter54]
2011-09-04 22:42
#5

Jag såg i tidningen en artikel om att LCHF-kostens ökade köttinnehåll har hakats på av den amerikanska köttindustrin som sponsrar spridningen av kostprincipen och att LCHF belastar miljön med dubbelt så stort co2-utsläpp jämfört med den blandkost som bland annat dietisterna förespråkar (kostcirkeln).

LenaKa
2011-09-05 10:26
#6

#5 Jag förstår inte varför folk får för sig att LCHF innebär att äta mera kött?

Som jag har uppfattat det och som jag äter så har jag minskat radikalt på kolhydraterna, så som pasta, ris, bröd och potatis… istället mera grönsaker och mera fett och samma mängd kött/fisk/fågel som förut.

LCHF förespråkar också ekologiska produkter och så lite tillsatser som möjligt.

Men tidningar kan vrida och vända på fakta så det helt kan spåra ur… och vi tror på det vi läser. Eller???

/Lena Glad

Annons:
Zepp
2011-09-05 11:49
#7

Man äter mer fett inte mer kött.. vi väljer de fetaste bitarna.. de som andra ratar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LenaKa
2011-09-05 12:37
#8

Zepp, tyvärr blir jag äcklad av fett på kött så jag ser till att få annat fett. :)

Zepp
2011-09-05 13:01
#9

Ooh.. då kanske du är en miljöbuse ? FörvånadSkrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[peter54]
2011-09-05 18:48
#10

#6 Det borde väl spela ganska liten roll om man äter köttet eller fettet om det handlar om djurfett, alltså när det handlar om detta med köttindustrins inblandning och därmed miljöpåverkan?

Men som jag sa, det var något jag läste i tidningen och jag har ingen kunskap i ämnet så jag vet inte hur sant eller inte det är.

#8 Jag klarar inte heller av fett på det sättet. Får jag en fläsksvål i munnen kräks jag omedelbart.

Glad

Zepp
2011-09-05 19:50
#11

Har man diabetes kanske man inte har så stort val.. och så är det bra mycket hälsosammare med riktigt gräsbeteskött.. om nu folk bara ville betala för riktig mat.. det är lättare att skylla på bönderna, som bara producerar det billiga kött folk vill köpa.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LenaKa
2011-09-06 10:18
#12

#11

Håller med dig Zepp. Bönderna gör väl det som konsumenten vill ha. Jag är ju bonde även om det inte finns djur längre på gården. Mjölkpriset plus sjukdom avgjorde. Men jag minns att man nästan skämdes att säga att man var mjölkbonde. Inte på grund avvad det innebar utan på grund av "vanliga" människors syn på oss.

Men vi har ju många bondekollegor och därför kontakt även med djurproduktionen, kött och mjölk. Många lägger om till ekologiskt…. och grovfoderuppfödda köttdjur.

Men många konsumenter letar ändå efter billigt spannmålskött. Samtidigt som de anklagar bönder för att missköta djuren. Tyvärr.

PS. Fettet jag kompenserar med är oftast smör och grädde… vilket ju är miljöfarligt då förståss, det kommer ju från miljöfarlig kossa ;))

[peter54]
2011-09-06 11:24
#13

#11, #12 Ja egentligen är det helt åt skogen det där med den billiga importmaten, både vad gäller kött och spannmål.

Jag tycker att det är rent vansinne att importera livsmedel som vi kan producera i Sverige, för dels slår det ut det svenska jordbruket och dels granplanterar man åkermark som det tagit många generationer att bryta upp.

Dessutom vet vi inte vad vi får när vi köper importmat, det kan vara hormonbehandlat eller från misshandlade djur.

Annons:
Upp till toppen
Annons: