Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 7599 ggr
runner
9/30/11, 3:48 PM

ökade egen insulinproduktion trots diabetes typ 1

Hej, Jag är 37 år, fick typ 1 maj 10. I okt 10 tog jag en c-pedtid och hade då 0,5 i egen insulinproduktion. (Efter provakation, åt kinamat och godis till lunch och låg sedan på HIGH  i bs i flera timmar.) Jag gjorde om provet för en vecka sedan, dvs ett år senare och har nu 0.58. HUR OVANLIGT ÄR INTE DET?? :)  Jag producerar alltså mer insulin nu än vad jag gjorde för ett år sedan! Svaret trot jag är kost  (LCHF) och hård träning, jag tränar 7-12 timar i veckan. Någon som vet mer ? mvh Josefin

Annons:
Mala09
10/1/11, 2:09 PM
#1

Mycket intressant!

Har du varit gravid? Det kan höja din egenproduktion. Annars är jag bara glad det finns bevis att det går, jag har fokuserat på att få till det samma men aldig testat c peptid.Har varit typ 1 lite för länge tror jag nu för att kunna kolla med provokation.Tar man inget insulin alls när man testar eller hur fungerar det?

Jag har läst en bok om genetikk och evolution som har en bra text/teorier om hur genetiska egenskaper kan slås "av och på" med hjälp av kost och yttre faktorer. Fex grön te´kan "slå av" det genet som gör cellerna insulinresistenta har forskning visat. Och genet som typ ettor har kopplas till istiden evolutionerisk. Dem flesta med typ 1 stammar grnetisk from Norra Europa, och har antagligen genet eftersom det var en fördel under tider med vissa forhold. (Jag skriver norsk -svensk) Det intressanta tycker jag, är att insulinresistens och gener ser utt till att kunne båda aktiveras av och på.Och det är jo linkat till insuliproduktion möjligens också. Ja, iallafall, så bra för dig att du har höjt den! Grattis!!

runner
10/3/11, 1:19 PM
#2

Hej, nej jag har inte varit eller är gravid.   DEt stämmer, under provationsmåltiden ( kinamat och godis) tog jag ingetn insulin alls och låg sedan på över 26 i bs.

fenix92
2/5/12, 9:43 PM
#3

Hej, min spontana reaktion är att du nog är i smekmånadsfasen. Har inte din läkare/sköterska diskuterat fenomenet med dig? Är själv en typ 1 sen drygt 2 år och mitt insulinbehov sjunker fortfarande. Har även hört om fall där man fått upphöra helt med insulinet under en period.

[Cleopatra]
2/6/12, 7:12 PM
#4

Har du gått ned i vikt?

diabetesme
4/24/12, 11:44 PM
#5

Hej,

Jag helt ny här, men läste detta inlägg ville bara skriva att det inger lite hopp. Jag har själv varit typ 1a i snart 3 år (fick min diagnos ganska sent när jag fyllt 18år) och det har minst sagt varit en bergodalbana sedan dess.

När jag fick min diagnos hade jag gått ner extremt mycket i vikt, men behövde enbart 4 enheter lantus (långtidsverkandeinsulin) per dag och 1-2 enheter humalog (snabbverkandeinsulin) till måltid. Under den första tiden kom jag vanligtvis upp till drygt 10 enheter insulin per dygn, då jag fortsatte att träna precis som vanligt och inte åt mer än 10-20 kolhydrater per måltid.

Med tiden ökade mitt insulinbehov i takt med min vikt (inte säker på vad som kom först) och nu är jag nästan 10 kg tyngre än då jag fick diagnosen. Jag ska tillägga att jag är relativt normalviktig för min längd (väger nu 58kg och är 167 cm lång). Men för att återgå till kärnan av diskussionen så vill jag berätta att jag fortfarande tränar ganska mycket och försöker att inte äta större mängder kolhydrater, just för att hålla mitt insulinbehov nere. Idag tar jag 10 enheter lantus till kvällen och mellan 1-5 enheter humalog vid måltid. Jag överstiger nästan aldrig 20 enehter insulin om dagen utan brukar snarare hålla mig runt 10- 15 enheter (alltså inklusive lantusdosen), beroende på hur mycket jag tränar och vad jag äter.

Så min fråga eller snarare fundering över detta är varför mitt dagliga behov inte ökat mer. Jag har efter mycket labbande gått tillbaka till ungefär samma dagliga insulindos på runt 10 enheter insulin, trotts att jag gått upp så mycket i vikt. Kan detta betyda att min egen produktion har förbättrats, eller i alla fall stannat på samma nivå som tidigare? Jag ska även nämna att jag deltog i en studie som kallades GAD i usa där man använde sig utav ett vaccin som skulle bevar sin insulinproduktion (jag vet dock fortfarande inte om jag fick placebo eller ej).

Vad tror ni och hur mycket insulin tar ni andra typ 1or egentligen i realtion till kroppsvikt, träning och kost.

Jag är mycket tacksam för svar!

linneaennil
5/19/12, 12:14 PM
#6

#5 Hej! Intressant att du har deltagit i GAD. Det skulle ju möjligen kunna påverka ditt insulinbehov om du inte fick placebo, eller hur?

Men, trots allt har du inte haft diabetes så länge, och därmed har du kanske viss egenproduktion av insulin fortfarande, som kanske ökat lite grand på grund av träning och god kosthållning. Själv hade jag egenproduktion (om än liten) i ungefär fem år efter mitt insjuknande i typ 1-diabetes. Har du mätt ditt c-peptid-värde? Det kan vara informativt i din sits.

Det här med din vikt, kan verka lite konstigt, men så vida du inte är insulinresistent (vilket det inte verkar som) så verkar vikten inte vara "viktigast", utifrån egen erfarenhet. Det verkar snarare som att kosthållning och träning kan göra under med insulinbehovet, inom ett ganska brett viktspann.

Själv har jag haft diabetes i 15 år (är idag 20) och har legat på väldigt olika insulinnivåer under dessa år, liksom olika vikt. Idag äter jag lågkolhydratkost utan mjölkprodukter (d.v.s. mest kött, fisk, skaldjur, fett och grönsaker), fast jag äter dock smör. För mig är det viktigt att även tänka på mängden mat bortsett från dieten, om jag vill ha fina värden. Då menar jag inte att räkna kalorier, utan att känna efter så att jag inte äter mig övermätt. Min vikt är cirka 50 kg (ca 166 cm lång) och jag tar 8 enheter insulatard (12-timmarsverkande insulin, till skillnad från lantus) på morgonen, och 5 enheter insulatard på kvällen. Däremellan tar jag novorapid vid behov, vilket kan variera mellan inget alls, till totalt 4-5 enheter. Alltså ligger min cirkados per dag på 17 enheter insulin. Jag motionerar ingenting alls.

Hoppas du kan ha nytta av mitt svar!

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Annons:
diabetesme
6/5/12, 1:02 AM
#7

Hej Linnea,

Ja precis, tanken med vaccinet är ju att den ska bibehålla den insulin produktionen som man har kvar. Jag har tyvärr inte varit på så många kontroller efter att jag gick med i studien så vet faktiskt inte mitt c-peptid värde i dags läget, men jag vet att jag hade ganska bra värden när jag insjuknande, då det var ett krav på att få vara med (dvs man var tvungen att ha en viss nivå av egen produktion för att kunna delta i studien).

Du sa att du hade egen produktion i 5 år efter din diabetes diagnos? vad hände sen? fick du plötsligt ta mer insulin? Märkte du av stora ändringar i din aptit och vikt? och hur vet du säkert att din egna produktion försämrades, gjorde du c-peptid mätningar?

Och ja precis, vikten är inte det viktigaste så länge man mår bra. Men jag har faktiskt börjat bli lite fundersam då jag på senaste tiden märkt av att jag har svårt att gå ner i vikt. Tidigare har detta aldrig varit ett problem för mig, men nu ligger jag stadigt på 58 kg och trotts olika försök att gå ner har jag inte lyckats, vilket gör mig väldigt frustrerad. Har detta hänt dig och har du några tips på hur man kan lösa detta?

Och sen tänkte jag höra vad du tycker om att ta två doser insulatard, istället för en dos lantus. Finns det någon speciell anledning till att du gör detta?

Tack så jätte mycket för dina svar. Verkligen jätte kul att höra hur en annan typ 1a i samma ålder förhåller sig till sin diabetes :)

linneaennil
6/6/12, 12:38 PM
#8

#7 Hej igen!

Då kanske det kunde vara en idé att gå på en kontroll framöver, om du har möjlighet vill säga, så att du vet hur det ligger till med egenproduktionen?

Som jag minns det så var det i cirka 5 år jag hade kvar en viss egenproduktion, och det var snarast så att den minskade stegvis, snarare än försvann plötsligt. Alltså höjde jag också insulindoserna stegvis, skulle jag tro. På den tiden var jag så liten (mellan 5-10 år) att jag inte minns så mycket detaljer; men jag minns tydligt det sjukhusbesök där läkaren konstaterade att nu var egenproduktionen HELT borta (vilket mättes med hjälp av c-peptid). Jag har inte kontrollerat mitt c-peptid sedan dess, eftersom sjukvården inte väntar sig att man plötsligt ska återfå en egenproduktion. Jag planerar dock att göra det någon gång när insulinbehovet är extra lågt!

Vad som hände med min vikt och aptit när insulinproduktionen tog slut kan jag tyvärr inte svara på, eftersom jag inte minns, men eftersom jag var i växande ålder så antar jag att både aptit och vikt ökade. Jag var aldrig överviktig, även om jag var ett matvrak. På den tiden åt jag allt möjligt, inklusive sötsaker, och följde ingen diet.

När jag skriver att vikten inte är det viktigaste, menar jag alltså för insulinbehovet. Och du frågar om det här med viktnedgång. Nu vet jag inte exakt hur du äter (berätta gärna!), bortsett från att du har reducerat kolhydraterna, men det effektivaste sättet för mig att gå ner i vikt har varit en kombination av lågkolhydrat-högfettkost utan mjölkprodukter (mejeriprodukter ökar insulinbehovet, och därmed vikten) och att sluta äta när jag är mätt (vilket kan vara svårt för vissa). När jag vägde som mest, för drygt ett år sedan, var jag uppe på 64 kg, och nu ligger jag alltså runt 50. Insulinkänsligheten har blivit lite bättre sedan jag vägde som mest, men som sagt har den mest med hur jag äter (och om jag motionener) att göra.

Vad som funkat för mig, kanske inte funkar för dig, men om du är intresserad av att minska på insulinet så mycket som möjligt, ha bra och låga blodsockervärden, och gå ner i vikt, så är kombinationen av feta sorters kött och fisk, med grönsaker och smör/kokosolja något jag rekommenderar att testa. Motionen är så klart något som gör dina förutsättningar ännu bättre.

Jag använder insulatard mest av gammal vana, och för att det alltid har fungerat bra. Det finns inget skäl att byta ut något som funkar, helt enkelt. En liten invändning jag har mot lantus, är att man måste vänta ett helt dygn innan man kan höja eller sänka insulindoserna om det skulle behövas (ifall värdena börjar sjunka eller stiga ovanligt mycket, om man motionerat ovanligt hårt, ätit ovanligt lite o.s.v.). Om man delar upp dosen på två kan man då höja/sänka på natten eller morgonen för att unvika låga värden eller behov av extra snabbinsulin. Jag har aldrig provat lantus, så jag vet inte hur det skulle fungera för mig. Har du enbart använt lantus, eller har du testat olika varianter?

Tack själv, för ett intressant diabetessamtal.

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Mala09
6/7/12, 6:11 PM
#9

Hej Linnea och diabetesme!

Jag ville bara skriva att jag har testat Lantus i många år och valde att byta till insulatard. Det var dels då jag misttänkte en negativ effekt på min hy efter en långvarig infektion (svamp eller och virus) och det hjälpte.(vet någon om det är v hjälp av att  surt ph värde i  lantusinsulinet den kan fungera så länga, menar jag har läst att v att d sakta blir omgjort till basisk kan blodet ta upp insulinet eftersom det händer.har jag drömt det? )

MEN-intressat för dig är tror jag, att presis som Linnea skriver, kan det vara problematisk att Lantus sitter så länge i. Det ska vara så positivt med en jämt konstant samma långa insulineffekt, men det beror jo på hur en lever. Hur är din dag/vecka? Samma hela tiden eller olika?

Jag jobbar inte 9-16, gärna senare och blandade vakter olika dagar och veckor. När jag jobbar sitter jag inte på en stol ett sekund utom på min rast. När jag är ledig, tar jag det mycket lugnt eftersom jag behöver bygga upp kroppen imellan långa dagar på benen och tycker om ett lugnt tempo då. Jobbar jag blir min lunch en kolhydratsnål rätt,kännd bättre när man är så på spring, och är jag ledig har jag tid att göra grytor till middag och långa luncher som har ofta mer mat, också kolhydrater. Jag var underviktig en period och har det lyxproblemet att jag måste äta gott om jag ska ha en stärk kropp. Det är nestan alltid ordentlig mat och aldrig godis (kommer aldrig begripa helt vad som gör att man i sverige älskar detta också som vuxna, bara en fotnota från en norskas perspektiv.)Min godis är mer mörk choclad eller croissant eller glass till dessert, mycket frukt.

Ibland äter jag frusen pizza också, spesiellt om jag jobbar sent/länge.

Tar man Lantus, kan man inte som jag kan nu, ha en litt större dos på min lediga dag, med effekt SAMMA dag. Och slår hormoner inn v mens eller annat, tar det ett dygn eller 2 att omjustera också med lantus.inte praktisk.Då har hormoner igen ändrat sig ofta och det blir kaos om man har justerat lantusen. Så jag är defnitivt jättenöjd att gå tillbaks till min gamla insulin.Tar 2 olika doser, en litt större på kväll änn på morgonen.Eller dubbelt så stor, 4 morgon och 8 kväll.

:)M

linneaennil
6/8/12, 7:52 AM
#10

Hej, M! (Jag skrev ett meddelande till dig för några dagar sen; kolla inkorgen!)

Vad intressant att ditt insulinbyte hade en sådan effekt på huden, och att insulatard verkar fungera bättre för dig. Lantus verkar ju minst sagt vara det insulin som blivit den nya standardsorten att rekommendera idag - särskilt till nyinsjuknade - och jag har anat att mina senaste läkare tyckt det varit lite märkligt att jag inte vill byta till lantus som "alla andra".

Det du skriver om pH och insulinupptaget har jag ingen koll på tyvärr.

Det var också intressant att höra om hur du lever nu för tiden, och om jag förstår det rätt så följer du ingen diet längre? Känns ditt nuvarande sätt att leva bättre än hur det var på t.ex. LCHF?

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Mala09
6/9/12, 9:56 AM
#11

Hej L!

Jag har svarat på ditt mail;)

Ja, alla vill att Lantus eller Levemir används.Och jag kan jo se logiken. Men det är synd att folk inte får fundera litt på det med en kortare versus längre långtidsinsulin efterson vissa har det bättre med den äldre.Det beror på livstil.

LCHF har jag med i tänket, alltid hög fett jamfört med den kost jag fick som yngre men samtidigt bra källor till fiber zink etc.Du vet jag är en stor havre-fan.

Massa kött i min kost om man jamför med typiska kvinnor av min generation, en del fisk, ganska positiv til stenålder tänket också. Läste du något av Paul Jaminets teorier, den gjorde att jag introduserade ris och potatis igen. Och mådde bra av det.

Nu blir set också ibland spagetti bröd eller pizza, men jag har ingen problemer längre med gluten, eller tarminfektioner. Det blir såklart inte ofta, men ibland. Äter aldrig röda kidneybönor eller andra bönor, bara på burk vita med tomatsås. Då vet jag, trots att dom är söta och inte färska, att jag inte får intolerans reaktioner eller andra problem.

LCHF var mycket bra just i första tiden, min kropp längtade efter ordentlig fett och bs blev ganska bra, insulinen redusert, men i min ålder behövs massa annat om man vill bli stärk och växa. (31 år.)

Hoppas du mår bra! M

Marajja
6/21/12, 5:01 PM
#12

Hejsan!

Jag fick min diabetes typ 1 diagnos för ca två månader sedan & läser allt jag kommer åt =)

Dialogel här gav mig mycket information!

Ni diskuterar Lantus & Insulatard…

Jag har Insulatard morgon & kväll, har bett att få byta till Levimir men blev nu lite osäker

Ingen har sagt till mig att man kan ändra basinsulinet & ha olika vid aktiva kontra slö-dagar.

Tingeling

Mala09
6/21/12, 10:11 PM
#13

Hej Tingeling

Nej, jag tror inte det är vanligt och det är också inte perfekt lösning. Efter min erfarenhet väljer man som "dyktig" diabetiker att ha massa rutiner som är samma och struktur, det är lettare att ha diabetes med måndag till fredag 8-5 jobb etc.Och det är också inte mitt råd att välja en ojamn livstil som jag har. MEN, har man det, och inte kan ändra, så kan mitt sätt fungera. Så Levemir kan vara bäst för dig, det beror på. Ingen har sagt till mig det här med insulatarden, jag har kommit fram till det själv, och har värkligen fått vara bestämt ang vad jag vill. (Alla brukar rek Levemir eller lantus av läkare etc.)

Annons:
Marajja
6/27/12, 8:18 AM
#14

Tack för ditt svar Mala09!

Jag har inte börjat jobba, har haft svårt att ställa in insulindos & mått eländigt.

Jag har oxkså ett jobb med olika arbetstider & mycket rörelse i jobbet.
Min diabetes sköterska ska ringa idag för jag vill veta mer om de olika basinsulin.

Mala09
6/27/12, 9:18 AM
#15

Hej igen!

Det kan vara svårt och det tar tid. Jag var diagnoserad i 1990 då hadde vi inte pennor men vanliga sprutor och flaskor med insulin. Den var også produserat från svin. Nu är insulinet inte animalsk och det är jo bra men vissa tycker man inte fick känningar så mycket med animalsk som syntetisk (heter det det?) insulin.

Senn när snabbinsulinet kom, fick jag ta till varje måltid och det var ett genombrott eftersom man nu kunne få frihet och en diabetiker inte behövde känna sig så annorlunda. Men mitt blodsocker var mer stabilt innan jag fick den friheten. I många år mådde jag inte bra, gick upp i vikt och var lättirriterad och emosjonell. Kosten som blev rekomenderat var ligt produkter men samtidigt var det ingen som pratade om kolhydrater som samma effekt som socker, det är jo inte konstigt det var svårt. Det var som att få nyckelen till det viktigaste när man gav ut först böcker om gi, och senn lchf.

Lär dig att fett inte höjer bs, proteiner gör det men langsomt, och kolhydrater mycket. Men, till skillnad från många, tycker inte jag det är en ide att ta bort kolhydraterna helt. Att ha koll på vitamin och mineral status är derimot superviktig, och vikten/aktiviteten versus bygga upp och vila.

Det låter svårt men jag lovar dig när du kan det är det som om du aldrig har gjort annat. bli inte besviken om du inte har perfekt blodsocker, men ta det samtidigt på alvar.

Lycka till!

Marajja
7/2/12, 10:42 AM
#16

Japp, jag tror det heter syntetiskt insulin =)
Tack så jätte mycket för ditt svar <3

Det där med viktökning…
Vad exakt är det som gör att man har lätt att gå upp i vikt?

Trevlig sommar på dig!

Mala09
7/8/12, 3:48 PM
#17

Hej!

Jag har ej svensk tastatur just nu..och ej heller detaljerade forklaringar som en utbildat innan medisin /biologi. Men, kan prova ge litt tips.innan jag fick info om kolhydrater proteiner och fett, var mina insulindoser på vanlig kolhydratrikkost 3x så stor som nu och jag var aldrig mett eller i balans. Till middag var det vanligt med fex 10 enheter (var ca 15 16 år då). Jag var aktiv med sport 4 -5 x i veckan men tyckte inte det var roligt, man skulle jo, så jag gjorde det. Slutade trena så mycket rundt 16 år, och då behøvde jag mer insulin och gick upp i vikt.jo mer kilo, jo mer insulinintolerant, høgre doser, ond sirkel.hadde trening 2 x i veckan ca. (bollsport)men inte mycket aktiv vardag.(skola bussar och bilar..) Ingen lekare eller andra innom vården gav kommentarer på att mer insuling = mer fettlagring,bara tren mer.Nu kunne jag inte det heller pgav en skada (masse insulin =mer inflammasjonsrisk. står om det i lågkolhydratøcker.)

Flyttade till en stad som jag kunne gå och sykla mycket, har fokuserat på det sedan då eftersom effekten var så positiv.annars har jag ingen fast trening nu. Har normal vikt och 1/3 av mina insulindoser jamført med i min ungdomsperiod.

Men som sagt, jag mår inte bra av ekstrem låg kolhydratkost trots att man behøver minimalt med insulin på det.Har hittat min balans.

Mitt bs er ej perfekt, men bra, och livet fungerar. Har behøvd prioritera annorlunda pgav diabetes, det er helt ok. Kenns nog svårt och orettvist som nydiagnoserad, men var glad du har en chans att må bra i din kropp med innsats.(norsk ord?) Les mycket om lchf - etc. Men ta innte något som 100% sannhet, blanda tills du ser vad du mår bra av.(fex kan 50 g kolhydrater vara en bra dagsdos, men akta noggrant om du reduserer kolhydrater med insulinet så du inte får farliga kenningar.) god sommar!

Mala09
7/14/12, 10:44 AM
#18

Nu har jag hittat info om insulin och fett. Det är från en bok om graviditet och barnet i vecka 28, tror samma prinsip gäller generellt;

…från den 7de mnd är barnets tillväxt beroende på dess förmåga att produsera insulin. insulinets uppgift är att göra det möjligt för kroppens celler att ta upp socker som cirkulerar i blodet efter en måltid. Cellerna utnyttjar sockret som energi, antigen förbränns det eller lagras.Inget fett behöver då brytas ner och på så vis hjälper alltså insulinet barnet att lägga på hullet under de siste graviditetsmånadene.

Kort: Insulinet gör att kroppen inte väljer att göra av med fettet. Mycket insulin som sirkulerar i kroppen gör det svårt att gå ner i vikt.Och jo större vikt, jo mer insulin behövs.

Men i vissa fall får man tänka att insulinet behövs höjas och maten, så man får ha fettet kvar, jag var i en period som sagt underviktig och nu är det mer viktig att jag fokuserar på en hälsosam balans MED insulin då det kan bli farligt om en diabetiker 1 får så låga insulindoser att fettet inte behålls, som "liten"av storlek. Men om man är överviktig, är det bra att redusera på insulinet så länge blodsockret ligger bra och man får vitaminer mineraler etc i kosten.Då kan kolhydratkoll vara en god hjälp.

Upp till toppen
Annons: