Annons:
Etikettkost
Läst 28261 ggr
silverorm
10/21/11, 10:26 PM

Ny här, vad äta till frukost?

Hej! Jag är ny här, fick veta nu i dagarna att jag har typ 2 diabetes, inget jag förfasade mig över direkt, har haft länge jobbiga och skumma symtom som har ställt till ett elände s a s..så fick nästan en aha upplevelse när den kära doktorn försökte på ett fint sätt berätta för mig vad jag hade. Glad Nu har min (nära) släkt typ 1 diabetes så jag har klarat mig rätt länge (fyller 39 nu i dagarna) och blev inte jätteförvånade heller..

Nu till min fråga: Vad äter ni till frukost?? Jag är så van vid mitt te och mackor till frukost men får väl börja tänka nytt nu?? Är laktosintolerant och har dessutom tarmproblem pga andra mediciner. Vill äta nåt som man kan stå sig på några timmar. Förslag??Glad

Annons:
DesK
10/21/11, 10:33 PM
#1

Kokt ägg med lite majonnäs, paprika, gurka, rättika + te

äggröa med samma tillbehör som ovan

grekisk, turkisk eller rysk yoghurt med bär eller banan + Finn Crisp med mcket bra leverpastej eller hemgjord hummus

Kolla gärna vår frukosttråd för fler tips Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Karin20
10/22/11, 3:11 PM
#2

1-2 kokta ägg, scrambled eggs, omeletter, bacon. Kaffe med vispgrädde eller "rent", inte mjölk. Inte frukt och absolut inte bananer,

Fil eller yoghurt med linfrö

Ost, korv, skinka…

Jag är alltid mätt länge

//Karin

silverorm
10/23/11, 1:10 AM
#3

#1 o 2 Tack så mycket. Glad

Marianns LCHF Mat & bak
10/29/11, 1:23 PM
#4

Får jag tipsa här om LCHF- gröten som min dotter uppfunnit?

Det är många lchf-bloggare som provat och är ganska lyriska över göten.

Den smakar nämligen inte ägg trots den är gjord på det.

2 ägg
1 dl grädde
1 msk kokosnötmjöl
kanel och vaniljpulver i egen dos.

30-50 gram smör

Vispa samman alla ingredienser väl och smält lite av smöret ex 30 gram och vispa ner smeten och låte den tjockna, lite som vanilkräm. Den får inte steka och fräsa!

Häll uppgröten och ta en klick extra smör som smöröga och servera med gammaldags mjölk.

Bild finns inne på min blogg för den som måste se.

Loviz
11/18/11, 8:48 AM
#5

Så länge du äter ett bra bröd och inte har marmelader å annat sött på så är det väl inget som hindrar dig från att behålla dina frukostvanor??

Karin20
11/28/11, 11:50 AM
#6

Om du vill undvika kolhydrater och äta något som du står dig länge på, undvik brödet och ät mera ägg.

Måste du absolut ha bröd, finns det t ex fröbröd hos Anna Hallén, knäckebröd hos Mariann, som har en länk högre upp. Även Birgitta Höglund har bra bröd. "Felet" med allt detta är då att du måste baka själv!

Köpebröd med lite kolhydrater, nja… GI-bröd, kanske

//Karin

Annons:
silverorm
12/1/11, 10:13 AM
#7

#5 Jag märkte att så fort jag fuskade o åt vanligt grovt bröd blev jag så himla dålig i magen, får Metformin för att hålla nere sockret. Äter nu Finn Crisp som mackor istället, gärna med skagenröra på eller nåt annat gott på. Kokta ägg blir det ju med..Glad Soyayoghurt ej att förglömma, tål inte laktos ju.

Annars består min kost numera mest av sallad, grönsaker o olika sorters kött, mestadels kyckling och fisk. Mår utmärkt och har blivit mkt piggare. Glad

Mabrotnosh
2/16/12, 9:39 PM
#8

finns ett lchf bröd som är ok att ätaen skiva om dagen med 3,7 kolhydrater per skiva. Googla på lowcarb bröd så borde det komma upp en sida. Den gröna påsen med bröd är godast. ät lite bacon och ägg röra till det och du borde stå dig ett tag

Upp till toppen
Annons: