Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 5458 ggr
hanna-jo85
2011-11-03 15:12

nyligen fått diabetes

Hej! jag har nyligen fått diabetes typ 1. och min diabetes sköterska verkar inte direkt vara kunnig. har lite funderingar som jag hoppas på att få hjälp med..

måste man ta det snabbverkande insulinet i magen?

jag tar tar måltidsinsulin till frukost lunch och middag.. kan jag äta mellan måltiderna då jag inte tar insulin? isf ska jag då äta så kolhydratsfattigt som möjligt?

måste jag alltid kolla mitt blodsocker 7 gånger om dagen?

jag festar VÄLDIGT sällan, men om jag gör det så blir det en hel del öl, kan jag fortsätta göra det ifortsättningen också, ska man ändra insulindosen då?

jag skulle nån gång vilja unna mig något, kanske chips eller om jag blir bjuden på kalas att äta av det som bjuds, enligt mig sköterska är detta helt uteslutet, stämmer detta verkligen?

hoppas att nån kan hjälpa mig besvara dessa frågor!

Annons:
Sweli
2011-11-04 09:09
#1

Jag har diabetes typ 2 så jag är ingen expert på typ 1.

Jag ser inte varför du inte skulle kunna äta utanför dina måltidsinsulin.

Bara du håller som du säger själv till lågkolydratkost så att du inte får en berg och dalbana.

Att kontrollera blodsockret är väldigt viktigt i början så att du vet hur din kropp fungerar. Du kan testa själv genom att testa hur din kropp reagerar efter en lågkolydratkost och även med kolydrater.

Då kommer du snabbt att kunna kontrollera din insulin.

Det fins många trådar här  och i Kolydrater i fokus som just diskuterar diabetes typ1.

Jag tror även att det går att kontrollera diabetes typ1 med kosten.

Jag tycker att till o börja med tills du har lärt dig att reglera din blodsocker ska du vara försiktig med att drycka mycket, typ öl.

Alkohol har problemet att den sänker blodsockret mycket men sedan går kurvan upp igen. Du kan lätt när du är nere överdosera så att det blir förmycket.

Jag skjälv har slutat genom kosten att ta insulin men jag vet inte om man kan göra det med Typ1. Det är best att du frågar på LCHF forumet (Kolhydrater i fokus) där detta har tagits upp flera gånger.

Tyvärr diabetessköterskor idag är så dålig utbildade. Om det vore för min sköterska skulle jag idag fortsätta att ha 25 kg övervikt och har 90E insulin varje dag.

Hoppas att det hjälpte lite

PS. Titta här på Diabetes i F tråden att bota diabetes typ1, intressant tråd.

hanna-jo85
2011-11-04 14:13
#2

tack för ditt svar.

en till fråga jag har angående kost, innan jag fick diabetes åt jag fruktansvärt dålig mat, jag lagade aldrig mat, åt bara mackor och flingor och musli och lite snabbmat. dessutom svårt sockerberoende och ätstörningar i större delen av mitt liv, så i periodvis åt jag väldigt mycket godis och chips m.m. (kunde lätt trycka i mig ½kg godis + en chipspåse varje kväll!!)

men nu har jag i ca 2-3 mån slutat äta godis m.m, lagar mat varje dag. men har alltid pasta/ris/potatis till maten. äter musli och grovt bröd till frukost.. hur dåligt är detta egentligen?

blev diagnoserad diabetes typ 2 för 2-3 månader sedan, men diagnosen ändrades till typ 1 så bara för 4 dagar sedan började jag med insulin.

Vad jag förstått är lchf-dieten bra för diabetiker, men testade denna diet för ett par år sedan. höll mig till dieten i 6 veckor men var tvungen att sluta då jag mådde så illa att jag större delen låg sängliggandes och spydde. läkaren sa att min mage antagligen inte tålde så mycket fett.

dessutom blev kosten väldigt enformigt då jag är så otroligt kräsen av mig. (gillar väldigt få grönsaker, särskillt inte varma grönsaker, gillar inte lök, svamp, bönor + massa annat) testade massa recept bland annat oopsis (eller va det nu heter) dom va det äckligaste jag jag ätit på länge..

så den dietetn känns inte rätt för mig, men kan jag fortsätta äta som jag gör nu och kontrollera blodsockret med mitt insulin? eller är detta skadligt i längden?

Sweli
2011-11-04 15:55
#3

Med det du berättar förvånar mig inte att du fick diabetes. Du har misshandlat din kropp rejält.

Tyvärr är det inte så lätt att bara köra som nu och med lite insulin fixar sig allting.

Risken för amputationer, blindhet, hjärtatacker är enormt även om du tar insulin.

Jag har sett så många fall när jag var inlagt på sjukhuset att det var det egentligen moroten som gjorde att jag ändrade kursen totalt.

Dietisterna sa till mig att jag kunde äta allt som vanligt bara jag ökade insulinet Förvånad

Jag frågade då om jag tog insulin försvann riskerna då, svaret var NEJ.

Du behöver inte följa LCHF strikt, jag gör inte heller det, men du MÅSTE ta bort kolhydrater från din kost om du vill leva längre och frisk.

Jag är också väldigt kräsen med maten, min man och även min lilla Yorkie är kräsna Skrattande

En god biff men bernäise sås eller persiljesmör kan tänkas?

Istället för potatismos, kokar jag blomkål, mosar och sätter grädde och smör. Salt, peppar och muskottnöt. Hoppas du gillar det.

Det finns alltid alternativ till potatis, ris och pasta.

Det viktigaste av allt är din vilja att bli frisk.

Om du vill kan jag ge dig flera recept som är egentligen vanliga recept men som utesluter kolhydrater i stortsätt.

Viteltoné
Pannbiff med gorgonzola sås
Fiskrätter etc.
Hare i chokladsås Skrattande (en av mina Franska favoriter)

Mala09
2011-11-04 20:30
#4

Hej!

Nej, du kan ta den andra platser, men magen är mest praktisk. Jo, du kan äta chips ibland, du kan äta allt, men du kommer behöva lära dig vad som kräver och inte kräver vilka mängder insulin. Det kan vara svårt, då andra saker som stress inflamationer eller annat också kan påvärka, och mat eller dricka också har effekt på fex stresshormoner- fex kaffe. Jag kan prata från min erfarenhet iallafall, och rekomendera att du lever så du mår bra psykisk, men samtidig har gränser vad gäller alkohol och kolhydrater. Jag mår bra på kost enligt något som kallas the perfect health diet. Det låter konstigt, men kom i håg att diet på engelska inte betyder bantningsmat men kost, och det är en kost som fokuserar på optimal hälsa, inte vikt. Typ 1 or har jo ofta inte övervikt. Men om du tar mycket insulin, kan du bli det, samtidigt, tar du inte bra mängder, kan du får brist på massa och det kan bli jobbigt. Tänk inte bara kolhydrater, men vad som är näringsrik mat, spesiellt mineraler som zink (finns i havre) och magnesium är viktig (finns i nötter.) Det äär värdt tiden att läsa om mat och lära sig att enkelt tilbereda ordentlig mat. Det behöver inte vara kompliserat, men jag tycker det har blivit enklare efter att jag lärde en del bas grejer, fex, hur göra sallad dressing, vilka kryddor passar till vad och hur steka eller baka etc.

Det finns massa tråder,om typ 1 på kif. jag är aktiv på en nu ganska tyst tråd som heter bota typ 1 ja, det har varit kul att diskutera där, men det är inte så att vi har hittat en gemensam "lösning". Men en del info kan du möjligens hitta där ja. Vi har gått bort från lchf, och tycker inte det är optimalt för en typ etta- då det finns en massa saker som kan vara viktiga och inte fokuseras på där, och som du känner jag inte att det går att variera. Kolla tråden ni som kör phd också tycker jag.(på kif)

hanna-jo85
2011-11-04 22:35
#5

#3 jo jag vet att jag inte behandlat min kropp väl, har alltid och även nu mått väldigt psykiskt dåligt och har länge behandlats mot depression och ångest och ästörningar och mitt sätt att hantera det har varit med mat och godis.

som jag skrev har jag testat lchf tidigare och mådde mycket dåligt av det (illamående). har dessutom kollat igenom hundratals recept och har enbart hittat runt 4 rätter jag gillar, så i längden blir det väldigt enformigt. och fisk och blomkål är några utav de många saker jag inte gillar.

men om detta stämmer som du säger att riskerna för komplikationer inte minskar utan koständring så får jag väl äta samma mat hela tiden (förlåt om jag verkar bitter, men mitt psykiska mående har blivit 100 grr värre sen jag fick diagnosen, men jag är jättetacksam för dina råd och tips!!!Skrattande) ska prata igen med min diabetessköterska angående kost, ska även till diabetesmottagningen på sjukhuset om ett par veckor, ska fråga dom också.

#4 the perfect health diet måste jag kolla upp mer, kanske är nått som passar.

oj visste inte att man kunde gå upp i vikt av insulinet, är krafitgt överviktig , men har lyckats gå ner 5 kilo nu på en månad, hoppas inte insulinet ändrar på det. men du skrev att man kan gå upp i vikt av stora mängder insulin, hur mycket insulin måste det vara då?

som jag skrev till #3 mår jag inte psykiskt bra, kan detta också påverka mitt blodsocker?

Sweli
2011-11-05 06:23
#6

Jag kan förstå att du inte mår bra det gjorde jag inte heller när jag fick diagnos Temporalisarterit/jättecellarterit. En sjukdom som inte kan botas, inte finns mediciner till, inte finns tillräcklig forsning om, som man kan bli blind av.

Jag fick veta att jag skulle gå på stora dosis kortison och av den anledning min skellet skulle utsöndras, jag skulle få diabetes, och en massa andra biverkningar. Så jag vet vad det är att vara deprimerad.

Men du måste alltid titta framåt, alldrig ge upp. Tänka att i slutet av tunneln är det alltid ljus. Så tänker jag.

Insulinet (även den egna producerade insulin) stoppar förbränningen i kroppen så allt du äter blir lagrad till fett. Det är därför de flesta diabetiker med rådande kostråd går upp i vikt så mycket.

Jag själv gick upp 25 kilo.

Om du skriver en lista på vad du gillar för mat kan jag ge dig tips för vad du kan göra med det.

Jag älskar laga mat och samlar kokböcker Skrattande

Jag skulle rekommendera att strunta i din diabetesmottagningen de ger fel kostråd för de måste fortfarande följa livsmedelsverkets kostråd som är föråldrad och utan forskningsbevis. Använd den för kontroll av dina värden.

Läs allt du kan på Kostdoktorn.se och Annika Dahlkvist's blogg. Där kan du hitta också bra information.

Det finns på Kostdoktorn en del konferenser på video (om du pratar engelska) som beskriver vad socker glukos/fruktos gör till kroppen.

Den här forumet är underbar. Här peppras man hela tiden att inte ge upp. När LCHF inte fungerade för mig fick jag massor av tips och peppring för att inte sluta. Jag ändrade lite LCHF till Atkins som har lite mindre fett och annan mat som jordgubbar med grädde.

Så upp med kackan och fråga fråga fråga.

Annons:
Mala09
2011-11-06 20:40
#7

Hej!

Hur man får typ 1 är olika. Jag var et barn, och fick min diagnos för sent så mina värden var farligt höga, och jag var underernärd pgav att min kropp inte kunde ta upp näring dels tror jag pgav odiagnoserad glutenintolerans och brist på insuliin såklart. Kroppen måste ha insulin för att få energi.Min reaktion på det kom senare, i tonåren. I många år har man inte gett bra råd vad gäller insulin och mat, så det är bra att ta ansvar själv- men akta så du inte blir fanatisk. Och det finns bra personer innom vården, tänk långsiktig.

Det psykiska är relaterat till ditt blodsocker, stress höjer det, en psykolog finns på din diabetesmottagning och det vara bra att bli refererat dit. Om du har ignorerat knuter i ditt liv kan stress kring det göra det mer svårt att leva med diabetes och ha ett bra bs.

Men humör och psyket har också med hormonbalans att göra, och en udiagnoserat diabetes har jo säkert orsakad obalans generellt. Det kan rätta till sig med insulin och kost och fysisk aktivitet.

Tphd fokuserar på högt fett men inte på att ta bort kolhydrater, och jag känner att mat kan relateras direkt till psyket. Det finns kopplingar med ämnen i vissa matvaror som höjer glada hormoner, och personligen märker jag att utan kött eller feta mjölkprodukter, blir jag på sämre humör, och med mycket vete och gluten, kan jag fokusera sämre.

Samtidigt finns det massa c vitaminer och antioxidanter i frukt och bär, som också bygger kroppen upp. Zink brist kan kopplas till deppresjon, och det är typisk brist för diabetiker då v. högt blodsocker försvinner det via urin. Och dem flesta har jo en period innan man får diagnosen med högt bs.Det är så man får symptomer och en diagnos.

Jag skulle önska det var mer fokus på att bygga upp allt det när man har blivit diagnoserad. Men en sak vet jag, det är fantastisk vad kroppen kan bygga upp med rätta värktyg.

Marianns LCHF Mat & bak
2011-11-10 20:43
#8

#2 Troligtvis är det övergångsbesvär du upplevde när du mådde dåligt vid lchf 6 veckor in. Försök stå ut det går över.

KRAM och lycka till!

Upp till toppen
Annons: