Annons:
Etikettkost
Läst 4644 ggr
Karin20
1/2/12, 4:39 PM

Nya kostråd från Socialstyrelsen!

Här kan du klicka dig fram till denna skrift.

Socialstyrelsen kom slutligen med sina kostråd för diabetiker och det blev goda nyheter.

Man rekommenderar (bland annat) moderat lågkolhydratkost, som består av:

Kött, fisk, skaldjur, ägg, grönsaker, baljväxter och vegetabiliska proteiner samt fett från olivolja och smör.

och

…mindre socker, bröd, flingor, potatis, rotfrukter och ris än traditionell diabeteskost.

Moderat lågkolhydratkost sägs rekommenderas ”särskilt vid övervikt och nedsatt känslighet för insulin”. Det innebär i praktiken nästan alla typ 2 diabetiker.

Länken i texten går till Kostdoktorn som har kommenterat hela skriften

//Karin

Annons:
Yamuna
1/19/12, 12:17 AM
#1

Hej!

Nån som provat NorDiet? Träffat en ny mycket trevlig dietist idag som försökte lotsa mig fram till en bra kost. Har diabetes 2 och har ätit strikt LCHF i snart 20 månader. Dock så steg det onda kolesterolet för mycket för att min läkare vågade peppa mig vidare. Viktnedgången stannade redan efter 6 månader och jag har ca 15 kg kvar att gå ner. Mina blodsockervärden är nästintill normala utan medicin och med mycket motion.

Läst på lite om NorDiet som verkar vara en nordisk översättning av medelhavskosten. Provat ett par dagar och det har inte påverkat mitt blodsocker - det positiva är att mtt morgonsocker nu ligger runt 5. Jag kom aldrig ner under 7 med LCHF.

Jag vet inget om detta men är villig att prova då jag måste släppa lite till i vikt och se om mina blodfetter blir bättre eller om det är som jag tror ärftligt. Mamma och alla mostrar hade detsamma och ingen fick vare sig stroke eller hjärtinfarkt. Statiner vägrar jag äta.

Hälsar Yamuna

Upp till toppen
Annons: