Övrigt ej Off Topic

29.9 mmol/l

2012-01-21 09:34 #0 av: hanna-jo85

blev chockad igår när jag testade blodsockret och det visade 29.9 mmol/l. har inte haft så här högt sedan jag började ta sprutor för ca ½ år sedan. är detta farligt? jag vet att det är farligt på lång sikt, men hur är det på kort sikt? nu i morse hade jag runt 19.. jag har en blandning mellan diabetes 1 och 2..

Anmäl
2012-01-21 09:44 #1 av: hanna-jo85

läste runt lite på nätet att om man är förkyld så kan blodsockret höjas. har en hemsk förkylning nu.

 

Anmäl
2012-01-21 09:58 #2 av: hanna-jo85

nån som vet? är väldigt orolig så jag redan har fått komplikationer av diabetesen (karpaltunnelsyndromet)

Anmäl
2012-01-21 21:21 #3 av: Karin20

ring sjukvårdsupplysningen omgående!

 

//Karin

Anmäl
2012-01-22 08:06 #4 av: hanna-jo85

jag gjorde det igår, fick åka in till akuten. men när jag väl fick komma in till läkaren hade blodsockret sänkt sig till 24.9 han sa jag skulle åka hem, höja mitt levemir.. om det inte var bättre idag så skulle jag åka in igen. men nu i morse hade det sänkts till 12,9 så det går åt rätt håll. äter inga kolhydrater just nu så det borde snart bli ännu bättre.

Anmäl
2012-01-22 08:11 #5 av: hanna-jo85

blev lite förvånad att jag bara skulle åka hem.. när jag ringde 1177 så hade jag 26.7 och enligt hon jag pratade med var det akut och jag måste skynda mig in. sen när jag kom till akuten träffade jag en sjuksköterska som också tyckte det va akut. men som sagt när jag väl fick träffat läkaren hade det sänkts lite och han bedömde att jag kunde åka hem..

Anmäl
2012-01-22 16:55 #6 av: Karin20

Fortsätt och håll koll, det låter inte så bra. Jag tror iofs att läkaren ansåg att du skulle kunna åka hem och höja dosen, men mera koll och om det inte blir lägre, komma in igen.

Jätteviktigt med extra koll om du skippar kolhydraterna, det kan också bli för lågt eftersom du har insulin.

//Karin

Anmäl
2012-01-22 21:48 #7 av: hanna-jo85

va på akuten idag igen, hade 32 när jag kom in.. jag svettades och såg suddigt..så jag fick dropp och tog massa prover.. efter några timmar hade det sänkt sig till 14 så jag fick åka hem.. om det stiger igen får jag åka in ännu en gång.. sedan blir det lite jobbigt då det är 3-4 mil till sjukhuset och måste hitta skjuts varje gång då jag inte vill åka buss när jag mår som jag gör..

Jo jag kollar mitt blodsocker jätte ofta nu och på läkarens uppmaningar ska min pojkvän ta ledigt i morgon, för han tyckte inte att jag borde vara ensam..

hoppas verkligen inte att det kommer bli så här varje gång jag blir sjuk.. var första gången jag blev sjuk sedan jag fick diabetesen

Anmäl
2012-01-23 18:10 #8 av: Mala09

Drick massor med vatten och ha koll på salt. Gissar det mesta førsvinner med urinen nu med så høgt bs. Akta ketoner om du har metstickor. Jag har varit så høg i bs innan och efter min erfarenhet, kan det vara bra med massa grønsaker och enkel mat som soppa. Massa protein kan forsura en redan sur kropp (det høga blodsockeret gør att du kan få ketoacidos, acid er jo sur, men tar du insulin borde du inte få det. Då blir det akut.) Akta hård fysisk aktivitet, du måste ha normalt blodsocker och inte vara mycket fysisk med så høgt bs, det blir också en forsuring och du tappar mer vetska. Men lugn aktivitet som promenader kan vara bra.

Anmäl
2012-01-23 19:53 #9 av: [Cleopatra]

Det låter som att dina insulindoser ligger för lågt för dina behov, jag ser att du fått höja basinsulinet men kanske det behöver höjas mer eller har du även annat insulin (kortverkande)?

Basinsulinet kan även fördelas på två doser om det funkar bättre.

Anmäl
2012-01-23 21:01 #10 av: hanna-jo85

vatten dricker jag i mängder då jag hela tiden är törstig. hård fysisk aktivitet är ingen risk att jag gör. har astma och nu när jag är förkyld så har jag lite svårt att andas.. skulle gärna slippa promenaderna också men eftersom jag har hund så är det inget alternativ..

fick en akuttid på diabetesmottagningen idag, har även fått insatt måltidsinsulin nu så nu hoppas jag att jag inte behöver åka till akuten igen. värden är mycket bättre idag, men fortfarande för höga tycker jag.. idag har jag haft 10,8  16,8  14,7  9,3 och 16.6. hoppas det kommer bli bra igen när jag blir frisk..

Anmäl
2012-01-23 21:06 #11 av: [Cleopatra]

Törsten beror på högt blodsocker, du är undermedicinerad verkar det som.

Anmäl
2012-01-23 21:10 #12 av: hanna-jo85

mitt blodsocker har legat jätte bra fram tills jag blev sjuk nu.. så då hade jag iaf bra dosering.. tycker du att jag borde höja ännu mer än va jag redan har gjort? får man göra det utan att pratat med läkare innan?

Anmäl
2012-01-23 21:10 #13 av: hanna-jo85

tog blodsockret igen, nu ligger den på 19..

 

Anmäl
2012-01-23 22:07 #14 av: [Cleopatra]

Många (med tiden de flesta) diabetiker justerar sina doser själva, det är det bästa, men du ska inte göra det om du känner dig osäker. Prata med läkaren om det.

Anmäl
2012-01-23 22:07 #15 av: [Cleopatra]

Alltså, du måste veta hur insulinerna beter sig, när de sätter in, har sin topp och när de dalar ut.

Anmäl
2012-01-23 22:16 #16 av: hanna-jo85

har inte haft diabetes så länge och måltidsinsulinet är ganska nytt för mig, (hade det några veckor i början)... sköterskan ska ringa mig i morgon och se hur det går, kanske får höja mer då.. nu har iaf bs sänkt sig till 13,9.

Anmäl
2012-01-24 11:48 #17 av: [Cleopatra]

Det brukar vara långt klurande och prövande innan man får styr på det, men du måste själv vara aktiv i din behandling. Lycka till!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.