Kost

LCHF och märkliga blodsockervärden HJÄLP!

2012-01-28 16:45 #0 av: Grönis

Sedan en månad tillbaka har jag minskat ner rejält på intaget av kolhydrater, men jag har inte minskat insulindoserna alls. Har nämligen fortfarande höga värden, men betydligt jämnare. Inga toppar och inga insulinkänningar längre. Ligger någonstans mellan 10 och 15.

Här om dagen var jag och träffade läkaren och han sa åt mig att öka morgon och kvällsdosen (Levemir) eftersom värdena är för höga. Och så har jag gjort. Men nu ligger jag istället konstant mellan 15 och 20. Känns inget vidare.

Jag gjorde samma ökning ett par dagar efter att jag la om kosten och fick samma resultat då.

Varför blir det så här?!? Jag blir totalförvirrad. Rynkar på näsan

Anmäl
2012-01-29 14:54 #1 av: Karin20

Hej

Är du en etta eller en tvåa?

Hur äter du? Det låter konstigt att få högre värden om man inte äter något som höjer värdena, dvs kolhydrater.

//Karin

Anmäl
2012-01-29 21:31 #2 av: Grönis

Jo, jag tycker också att det är konstigt... Gråter

Jag har typ 1. Det är lite svårt att säga så där rakt av vad jag äter, men jag väljer produkter med minimalt med kolhydrater. Ingen pasta, potatis, bröd, mjölk. Minimalt med andra rotfrukter och mjölkprodukter, men det händer. Äter i huvudsak t.ex kött, fisk, kyckling, ägg, broccoli, avocado, kokos, smör, grädde, jordnötssmör. Äter frukost, lunch, middag, nåt mellis på eftermiddagen och någon sked jordnötssmör på kvällen... ;) Normalportioner.

Om jag gör en överslagsberäkning ligger jag nog någonstans mellan 15 och 20 g kolhydrater per dag.

Jag intensivtränar 2 ggr per vecka (1h). Går hundpromenader ca 2 h per dag.

Är stadigt och stabilt normalviktig.

Jag ligger jämnt och högt. Det skiljer 1-3 mmol/l under dagen på värdena i min blodsockerkurva.

Skulle kroppen kunna göra något som höjer blodsockervärdet? Kan det komma inifrån så att säga?

 

 

 

Anmäl
2012-02-01 11:30 #3 av: Mala09

Din lever kan ge mera glukos (konverteras från glukagon) till din kropp om den tror du behöver det. Dr Bernsteins Diabetic solution är en bra bok. Der står det att när en frisk person utsöndrar insulin, kommer alltid det också en viss mengd glukagon så man inte får lågt blodsocker. Och insulinen som startar signalerar den funktionen i kroppen paralellt. Men en typ 1a, har jo ingen "start" for insulinet,

Det jag har erfart som etta, är litt samma som du. När mitt bs går ner, sänker jag insulinet, men då registrerar kroppen bara att det har blivit mindre insulin, och eftersom glukagonets signal, beror på insulinet i kroppen, tror kroppen att den behöver mer glukagon. Den mäter altså inte ditt blodsocker och anpasser sig det,tyvärr, men mängden insulin. Så alltid när jag har reduserat,brukade bara ta ett par dagar så fick jag höja igen.

Jag tror nu, efter massa experimentering med diversa kostfokus, mest lågkolhydrat, också att stor del protein i kosten (som också blir till glukos som kolhydrater, men via levern och över tid) gör det här problemet mer svårt. Levern möjligens får ett störra lager av glukagon? Så trots at bs kånns mer stabilt med kombinationen fett och protein och långtidsinsulin då, har jag höjd mitt snabb -reduserat långtids,och bytt en del protein mot kolhydrat. ca 50 g kolhydrat per dag, inte stora mengder men det har blivit mycket bra nu. Men jag måste ha koll på hur mycket kolhydrater och ha omtrent samma mängd varje dag, eller höja snabb insulinet eventuellt. Det finns böcker om karbohydrat rekning.

Anmäl
2012-02-06 20:20 #4 av: [Cleopatra]

Du har lagt om kosten för en månad sedan och bara varit på nya levemirdosen i ett par dagar, du får ge det lite mer tid innan du kan avgöra om de nya insulindoserna är de rätta eller inte.

När mäter du blodsockret? Och hur många gånger per dag?

När tar du levemiren?

Blodsockret påverkas förutom av det vi äter och insulinnivåerna även av våra hormoner såsom menscykeln (och även "gryningshormonerna" för yngre) och även stress påverkar så du får ge det lite mer tid innan du kan se ett nytt mönster.

 

Anmäl
2012-02-11 12:51 #5 av: fridelfina

Kanske du bör säkna Levemiren, men som ovanståede säger så tar det ju några daagar innan ny dos satt sig.

På vår dotter (som har pump) kan vi märka att för hög basaldos (jmf med Levemir) kan leda till jämna höga värden. Det blir som om kroppen är i känning hela tiden och agerar med en konstant rekyleffekt. Fast alla detta pågår utan att hon han känning av lågt blodsocker. Förstrå du hur jag menar?

   
Anmäl
2012-03-27 22:07 #6 av: fridelfina

Grönis hur har det gått?

(ber om ursäkt för alla stavfel i mitt tidigare inlägg, ser ut som om jag skrivit det i all hast, kan knappt läsa vad jag skrivit juh!) Skrattande

   
Anmäl