Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 12278 ggr
Uppsala-Bildteknik
2/1/12, 3:22 PM

Sluta med MEtformin eller Mindiab?

Tjenamoss!

Jag har i flera år tagit 1st Mindiab till frukost + 1st Metformin till frukost. Därefter 1st Metformin till lunch och 1st Metformin till middag.

Mina värden blev visst mycket sämre plötsligt (typ senaste halvåret/året?), och jag har för ett par veckor sedan fått öka dosen till 1st Mindiab + 2st Metofrmin på morgon, 2st Metformin till lunch och 2st Metformin till middag.

I samband med det var det dags för något annat tyckte jag, så jag har börjat med LCHF (gått ner över 5 kilo fram till idag). Kollar nu mina värden morgon, 2 timmar efter frukost, före lunch, 2 timmar efter lunch, före middag och 2 timmar efter middagen.

För att ha en referens, fullmedicinerad.

Om ett par dagar ska jag sluta med halva Metformindosen (1 till frukost, 1 till lunch och 1 till middag). OCh givetvis hålla järnkoll på blodsockervärdet.

Men frågan är… om allt ser bra ut vill jag prova att sluta med mer av medicineringen. Ska jag i så fall sluta med Metforminet helt, och bara behålla 1st Mindiab till frukost?

Eller är det bättre att släppa Mindiaben först och fortsätta med 1st Metformin till frukost, lunch och middag?

Målet är, om sockernivåerna vill med sig, att jag slutar med all medicinering. Men jag skulle gärna få råd i vilken ordning jag ska sluta med medicinerna. :)

Annons:
Zepp
2/2/12, 4:48 PM
#1

Jag tänker inte ge dig något råd.. men om jag inte har fel så ökar Mindiab din insulinproduktion och Metformin minskar din glukosproduktion i levern??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Uppsala-Bildteknik
2/3/12, 1:17 AM
#2

Mindiab ökar insulinproduktionen och Metformin ökar effekten av insulinet (har jag fått förklarat för mig).

Zepp
2/3/12, 6:28 PM
#3

Mnja.. Metformin påverkar främst  enzym i levern och tarmen som antingen medverkar till upptag eller  bryter ner glykogen till glukos.. huruvida det påverkar glukoneogenes vet jag ej.

På så sätt underlättar det insulinets jobb.. då det inte krävs lika mycket.

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-anvanda-lakemedel/Sjukdom-och-behandling/Behandlingsrekommendationer---listan/Diabetes-typ-2/

Jag tänker fortfarande inte ge dig något råd.. då det är snudd på olagligt.. du borde diskutera det med din läkare!

Men vad jag läst så är vissa LCHFvänliga läkare positiva till en kombination av Metformin och LCHF.. speciellt vid besvärliga blodsockersvängningar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Karin20
2/5/12, 2:43 PM
#4

Tycker också att du ska ta detta tillsammans med din läkare. Vad jag har förstått minskar Metforminet insulinresistensen, dvs hjälper till att få in den insulin som produceras in i cellerna där den ska användas.

//Karin

sussie
2/11/12, 3:29 PM
#5

Jag ska vara lika duktig som de föregående med att inte ge direkta råd. Metformin anses vara bland de snällaste medicinerna vid typ 2 diabetes…..

Cowboy
5/11/12, 1:19 AM
#6

Metformin är nog förstahandsvalet men många får problem med magen av den medicinen. Jag har fått byta från metformin till mindiab men om du tål metformin och klarar dig med bara det och LCHF-kost är det nog det bästa.

Annons:
kitabu
5/13/12, 4:49 PM
#7

#6, cowboy

Det finns två helt olika sorters metformin (dvs det finns 16 olika fabrikat) där bindemedlet i 2 av de 16 är en sort och i de andra 14 en annan sort.

Bindemedlen heter povidon och copovidon.

Klarar du inte det ena är möjligheten mycket stor att du klarar det andra.

Observera varken läkare ller farmaceuter eller diabetesköterskor har en aning om detta.

Metformin Sandoz innehåller samma bindemedel som i Metformin Hexal.

Det heter copovidon. Såvitt jag vet innehåller alla andra Metformin, det finns omkring 15 sorter, bindemedlet povidon.

Jag hade en vän som blev våldsamt sjuk och trodde att hon hade kolera när hon fick ett annat fabrikat.

Prova att byta fabrikat på metformin om du blir sjuk.

Metformin är enligt alla uppgifter jag sett ett av de minst dåliga läkemedlen för  diabetiker typ 2 --och 0?

Minidiab är en pankreaskramare och kan köra helt slut på bukspottkörteln.

Jag ger hur många råd jag vill efter egen erfarenhet.

mvh

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0, sedan mer än 5 år

Upp till toppen
Annons: