Annons:
Etikettfråga-doc
Läst 5160 ggr
CrilleH
2012-02-06 18:03

Hur länge skall jag vänta?

Hejsan!

Har några frågor som jag funderar på. Jag har vid ett flertal tillfällen mätt mitt blodsocker ca 2 timmar efter kvällsmiddagen, och mitt värde har varierat mellan 12,4 och 15,8. Jag har även två gånger mätt mitt blodsocker på fastande mage(på morgonen)och igår så låg det på 11,9 och idag på 12,2. Sista tiden så har jag varit väldigt törstig och sprungit på toaletten ganska mycket, så av vad jag förstått så ligger jag kanske i faro-zonen för att utveckla diabetes. Räcker det om jag mäter mitt faste-värde under ca en veckas tid och kollar hur det ligger i snitt innan jag tar kontakt med vårdcentralen, eller behöver jag mäta det under en längre tid?

Till storyn hör att jag är 43 år gammal och väldigt överviktig. Jag har i alla fall förstått så mycket att jag måste börja motionera om jag skall få ner värdet. Vilket ju givetvis låter förnuftigt ur flera synpunkter och inte bara för blodsockrets skull.

Men en annan fråga jag brottas lite med är hur viktig maten som jag ätit till middag är för blodsockervärdet? Min gumma är också överviktig, dock inte lika mycket som jag är, och hon har bara haft mellan 6-6,5 i värde de gångerna vi mätt på henne två timmar efter vi har ätit. Trots att hon ätit samma mat som mig. Detta har alltså fått mig lite fundersam, är det för att jag är överviktigare än vad hon är som gör att mitt värde är så mycket högre, eller är det för att jag äter större portioner?

Hoppas att någon vänlig själ här har lust att hjälpa mig att få svar på mina funderingar kring detta, kanske framför allt med hur länge jag skall mäta mitt fastevärde innan jag ringer Vårdcentralen.

Ursäkta mig för att det vart så mycket text, men jag lyckades inte skriva det kortare.

Ett jättetack på förhand!

Mvh

Christian

Annons:
Maria
2012-02-06 18:08
#1

Jag brukar inte skriva här men såg inlägget i uppdaterade inläggFlört

Jag tycker att du borde gå till vårdcentralen och ta ett HbA1c. Det är ett värde som mäter blodsockervärdet över en längre tid.

Precis som du skriver så varierar det stort efter vad man ätit och när det tas.

Att du har ett högt fastevärde på morgonen indikerar ju att du ligger i risksonen för diabetes.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

CrilleH
2012-02-06 19:10
#2

@bombleboo - Tack för det pilkvicka svaret! Jag tar och kontaktar Vårdcentralen imorgon och bokar tid för provtagning.

Återigen, Tack!

Mvh

Christian

[sakring]
2012-02-06 22:28
#3

Ett blodsocker på fastande mage ska inte övertsiga 6,1 mml. Ta kontakt med din vårdcentral och tala om vilka värden du har.

När jag kontrollerar mitt väde efter måltid så ligger det aldrig över 8 mml och då hade jag ätit tårta till efterrätt. fastevärde ligger omkrig 5.

[Cleopatra]
2012-02-08 15:09
#4

Blodsockervärdet talar om hur påfrestad pankreas man har, två överviktiga behöver inte reagera likadant i pankreas. Din pankreas verkar ha det jobbigt däremot.

När du minskar i vikt så kommer pankreas automatiskt att ha det mycket lättare att utföra sitt jobb.

Maten (kolhydrater) påverkar ditt blodsocker så om du övergår till att äta proteiner och grönsaker kommer ditt blodsocker att sjunka och din vikt att gå ned.

Törst är ett tecken på högt blodsocker för din kropp försöker skölja ut överskottssockret men då är man redan inne på hälsovådliga vägar.

[Cleopatra]
2012-02-08 15:11
#5

Du undrade över hur länge du ska vänta med mätning; det finns ingen sådan gräns - för en fullt fungerande pankreas reglerar automatiskt blodsockret på direkten. Dina värden är alltså sjukliga.

Hattson
2012-02-08 17:37
#6

Hoppas du har varit på vårdcentralen. Inte bra gå och dra på det hela med dessa värden. Dina egna mätresultat ligger för högt, men på vårdcentralen får du en grundlig undersökning.

Annons:
Upp till toppen
Annons: