Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 25026 ggr
[sakring]
2012-02-11 12:09

Blodsocker?

När jag steg upp i morse så var mitt blodsocker 4,9 och då hade jag inte ätit eller druckit något med socker i på över 8 timmar. Jag hade varit uppe och tagit medicin däremot.

Nu när jag kontrollerar mitt blodsocker cirka 1,5 timmar efter frukost så ligger det på 6,5. Jag har ätit en portion havregrynsgröt med en matsked strösocker och mjölk samt druckit ett glas nektar. Är detta ett normalt värde? Jag ahmnar lsrig över 8 när jag ätit oavsett vad jag äter eller hur mycket.

När de kom på att jag hade diabetes så tog jag kortison. Detta har jag slutat med och gått ned 10 kg på 2 månader.

Det händer att jag äter chocklad, en Japp,  som igår men blodsockret steg ändå inte alarmerande.

Annons:
Zepp
2012-02-11 16:19
#1

Grattis.. du verkar ha ett så gott som normalt blodsocker!

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/hogt-blodsocker/

På morgonen brukar man få en extrakick av blodsocker den sk gryningseffekten som ger dig en energidos så att du skall vakna, det är en del av dygnsryttmen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-02-11 17:16
#2

Det är vad jag själv undrar också. Jag var hos diabetessköterskan för en och en halv vecka sedan och hon ansåg inte att jag behövde någon medicin. Nromal blodsocker och inget socker i urinen sa hon. Återbesök i augusti? Jag har diabetes typ 2.

Tack för länken.

Zepp
2012-02-11 17:33
#3

Eller så hade du diabetes orsakad av kortisonet?

Man kan ju alltid hoppas iallafall.

Sen så är diabetes ett syndrom.. dvs typ2 diagnosticeras av att man haft minst två tillfällen med onormalt högt blodsocker, utan annan anledning.

Kortisol är ett blodsockerhöjande hormon.

Diabetes typ 2 handlar typiskt om insulinresistens, dvs fasten att kroppen producerar tillräckligt med insulin för att sänka ett högt blodsocker så vägrar cellerna att ta emot insulinets signaler.. det är i själva verket ett sätt för cellerna att försvara sig mot en allt för hög belastning av energi.

Cellerna kan bara härbergera en viss mängd, blir det mer skadas cytostolen och i fölängningen sprängs cellen.. enda vägen blir då att lgra blodsockret som fett.

Fettceller reagerar lite annorlunda.. när de blir överbelastade delar de på sig.. och man får en högre andel fettceller i kroppen.. inget som de flesta eftersträvar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-02-11 17:52
#4

# 3 Vet inte om du avser kortison eller kortisol. Men det var kortison som jag tog. Prendisolon närmare bestämt. När jag kom in på akuten så hade jag dessutom precis druckit en coca-cola så jag hade 17 i blodsocker.

 Jag slutade med coca-cola omedelbart och trappade ned kortisonet och har gått ned 9 kg sedan siste november utan någon motion. Jag har 5 kg till att gå ned för att få min normalvikt.

Kostmässigt äter jag som tidigare med undantag för sockret, fast det slinker ned lite av det också. Och så äter jag frukt naturligtvis.

Ska kolla mitt blodsocker efter nyheterna och se vad det ligger på.

[Cleopatra]
2012-02-11 18:02
#5

Dina värden du uppger i inlägget är normala.

Zepp
2012-02-11 18:03
#6

Kortisol bildas i flera steg. Ett av kortisolets förstadier kallas kortison.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kortisol

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[sakring]
2012-02-11 18:24
#7

# 6 Aha, tack.

Nu har jag kollat mina värden igen. Jag sov ett par timmar på eftermidagen. Mellan kl 13.30 och 15.30. Då hade jag ätit en rotselleri till mellanmål. Vid 15.30 låg mitt blodsocker på 5,2.

Sedan gjorde jag middag och åt. Först kokt broccoli och sedan två körsbärstomater och  en klyftpotatis och en ryggbiff med bearnaissås. Drack gjorde jag ett glas saft då det är lördag. Nu  har jag kl 18.15 ett blodsocker på 6,3. Är det normalt? Åt gjorde jag vid 16.30.

Zepp
2012-02-11 18:38
#8

Verkar inte alls som diabetes!

Sådär ser det ut för mig oxå på ett ungefär.. och jag är inte diabetiker!

Man brukar säga att för en frisk varierar blodsockret mellan 3-7, varav det högre direkt efeter en kolhydratrik måltid.

Grejen för friska är att oavsett kolhydratmängd och GI så blir det inte högre än cirka 7.. för det produceras bara mer insulin.

Har man DT2 så räcker det inte till fasten insulinet ofta är kraftigt förhöjt.. för cellerna är insulinresistenta.

Vägen då att bli av med toxiskt höga glukosnivåer är Denovo lipogenes.. dvs omvandling till fett.. den mekanismen är inte särskildt snabb eller kraftig hos mäniskor, och man kan gå med högt blodsocker länge innan det omvandlats till fett i fettcellerna.

Det är detta som hos många diabeteiker ses som en ökad fettma och skador på inre organ i förlängningen.

Du verkar inte ha några av de kännetecknen?

En annan negativ grej med förhöjt blodsocker och insulin.. är att insulin stänger av fettoxidation och lipolys i fettväven.. och triggar lipaser att lagra tillgängligt fett.. när så blodsockret sen sjunker har man dålig tillgång till alternativt bränsle, (fett) och man blir hungrig/sugen.. man äter fasten man egentligen skulle ha tullat på fettdepåerna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-02-11 19:00
#9

Men om man äter något sött såsom chocklad så kan det gå upp till  8, alltså äter enbart chocklad? Jag testar för att se om jag har diabetes eller inte.

Zepp
2012-02-11 19:08
#10

Gör i stället ett riktigt glukosbelastningstest!

Antingen hemma eller på vårdcentralen.

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/blodsocker-och-diabetes/glukosbelastning-gor-din-egen/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-02-11 19:13
#11

De har föreslagit att göra det men inte blvit gjort. Jag återkommer senare ikväll efter jag ätit kvällsmat och tagit blodsocker. Tack för länken.

[sakring]
2012-02-11 22:12
#12

Vid 19.30 så åt jag en bit ost, lagrad och en bit melon. Vid 21 så tog jag en clementin. Blodsocker 22.10 6,1. Normalt eller?

Zepp
2012-02-11 22:17
#13

Väldigt normalt skulle jag vilja påstå!

Antar att det var kortisolet som drev upp blodsockret?

Såå.. du kanske inte ens är diabetiker.. lika bra att göra en glukosbelastningstest för att se hur känslig du är.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[sakring]
2012-02-11 22:27
#14

# 13 Ja jag får nog se till att göra det. Tack för hjälpen.Flört

Hattson
2012-02-11 22:36
#15

Verkar vara väldigt normala värden. En frukost med havregrynsgröt, socker och nektar innehåller ju en hel del kohydrater. Men som sagt kontakta sjukvården så får de kolla närmare.

Blev själv idag något konfunderad. Cyklade på motionscykeln inomhus i morse på fastande mage. Blodsocker 4,2 en halvtimme senare.

Middagsmål: Gravad lax, en hel del majrovor och Bright brew lågkolhydratöl. Värde 4.1 drygt en timme senare.

Bra att få skriva på svenska nu. Har registrerat mig på amerikanskt diabetesforum med livlig aktivitet. Skriver själv en hel del. Deltagare från klotet runt, så snart vaknar de i Australien och redovisar morgonens fastesocker i en marathontråd. Ja, "Posts around the clock".

[sakring]
2012-02-11 22:54
#16

# 15 Jag har varit i kontakt med sjukvården och fått diagnosen diabetes typ 2. Men det lutar nog att jag forsätter att äta som om jag vore diabetiker.

[sakring]
2012-02-12 10:03
#17

Hade 5,0 i blodsocker idag när jag steg upp strax innan 10-tiden. Då hade jag varit uppe vid 5 och ätit en bulle med mjölk vid 5.

kitabu
2012-02-12 17:48
#18

Begär att få ta ett C-peptid som visar hur stor insulinproduktion du har.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

[sakring]
2012-02-12 18:50
#19

# 18 Tack det ska jag göra.

GAKA
2012-02-12 21:42
#20

Ursäkta #18, men jag tycker jag är slöseri med resurser, de bs-värden TS har mätt är ju alla helt normala, vad kan en mätning av C-peptid tillföra i detta fallet menar du? Det är ju nära på en perfekt bs-kurva.

Mvh GAKA

Annons:
kitabu
2012-02-13 18:51
#21

Eftersom det finns en diangnos på diabetes typ 2 vore det väl bra att få detta bekräftat?

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

[sakring]
2012-02-16 13:05
#22

Drack ett glas saft och åt en mango i natt vid 1-tiden och hade 6,9 i socker kl 03.30. 

Sov sedan till 08.00 och steg upp och hade 4.8 i socker. Åt därefter havvregrynsgröt med mjölk och en matsked strösocker samt ett glas nektar.

La mig igen vid 10-tiden och steg upp vid 12.30. Hade då ett blodsdocker på 4,2 och kände mig lite gnällig. Åt en skiva  knäckebröd, fullkorn, med ost och drack en kopp te och ett glas nektar.Få se var  jag hamnar efter detta. Ska iväg och handla och ska köpa druvsocker.

Har för tillfället en UVI som jag äntligen fått antibiokta för så det har säkerligen inverkat också.

[sakring]
2012-02-16 16:54
#23

Låg på 4,9 när jag kom hem vid 15.30.

Hattson
2012-02-16 17:36
#24

Återigen. De värden som din blodsockermätare visar syns ju helt normala med tanke på den mat du fått i dig. Men om du nu fått diagnosen typ2 så måste det såklart kollas upp av sjukvården än en gång.

[sakring]
2012-02-16 17:57
#25

Nu har jag ätit vid 15.30 en pastsasallad med räkor samt en moussebakelse. Blodsocker 6,6.

Zepp
2012-02-17 18:08
#26

Funderar på en sak.. du säger att du skall äta som en diabetiker.. men vad du redovisat så äter du som en som vill ha diabetes.. mest blodsockerhöjande mat!

Diabetes – ät dig till normalt blodsocker

http://www.kostdoktorn.se/diabetes/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-02-17 18:52
#27

Det kan tyckas så men jag äter som min diabetssköterska säger. Men det där med  bullarna och moussen sa hon inte att jag skulle ätaFlört

Normal husmanskost. Jag har väldigt svårt att avstå från kolhydrater och äta de mängder fett som man ska göra vid LHCF.

Annons:
Zepp
2012-02-17 19:24
#28

Man äter inga mängder fett.. man undviker fettsnål mat!

Man blir mätt på mindre!

Man äter i första hand för att få tillräckligt med energi.. antingen sådant som blir blodsocker eller så äter man riktig mat som inte är fettreducerad!

Det är lite lustigt hur sådan modern mat som är fettreducerad och fullproppad med kolhydrater i dag räknas som det normala.. när det faktist är en modenyck!

Läs vad diabetiker skulle äta förr i tiden innan modedieten med fettreduktion slog igenom!

http://www.archive.org/stream/diabeticcookeryr00oppeiala#page/2/mode/2up

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-02-17 21:29
#29

Men jag äter absolut ingen fettreduceradd mat. Riktigt smör inget annat.

Zepp
2012-02-17 22:34
#30

Den mesta maten i handeln är fettreducerad menar jag, man skär bort fettet på köttet så man blir tvungen att äta mer potatis till maten.

Grisana föds upp för att bli slanka, osv.

Charkuterier använder mer potatismjöl och minskar på fett.. sk nyckelhålsmärkt mat.

Mjölken är lättmjölk, lätttmaragarin serveras i skolor och äldreomsorg.

Fetthalten i grädden sänks och ersätts med Caragenan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-02-17 22:46
#31

Men smör är alltid smör och grädde är 40% fett. Sedan äter jag ifs knäckebröd som innehåller alla fibrer men det är inte så många kalorirfyllda kolhydrater. Selleri tycker jag också om att gnaga på. Potatis brukar jag äta en, jag äter faktiskt inte så mycket.

Smörgåsar äter jag max 2 per dag men oftats bara en. Däremot så äter jag frukt varje dag.

[sakring]
2012-02-18 10:18
#32

Åt en bulle med en kopp mjölk vid 6 och steg upp 09.15 och hade ett blodsocker på 4,8.

[sakring]
2012-02-18 18:18
#33

Åt mellan 15.30 och 16.00. En fläskkotlett stekt i smör, potatisssallad, två körsbärstomater och en stjälkselleri samt drack ett glas cider. Vid 18.00 hade jag 4,9 i blodsocker och jag kollad det två gånger. Är detta verkligen normalt?

Zepp
2012-02-18 18:28
#34

Ja inte är det diabetes iallafall!

Du har en kärnfrisk bukspottkörtel som en tonåring och dina celler är inte det minsta insulinresistenta!

Såvida inte din glukosmätare är helt kass?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
kitabu
2012-02-18 19:44
#35

Jag förstår inte hur du har kunnat få diagnosen diabetes typ 2med de värden som du redovisar.

En liten tanke börjar ta form i bakhuvudet…. är du på riktigt eller ett s k troll som bara vill ha uppmärksamhet?

Om det är så att du verkligen finns och har de värden du redovisar ser jag absolut ingen möjlighte till att du skulle ha diabetes typ 2.

Det var därför jag skrev om C-peptidprov tidigare.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 2

[sakring]
2012-02-18 19:49
#36

# 34 Det är vad jag undrar också men samtidgit så har värdena på vårdcentralen varit bra. Men jag ska skaffa en blodsockermätare till för att kontrollera.

Samtidigt så har min ämnesomsättning varit låg, jag tog om proven i måndags men har inte fått svar på dem ännu. Men jag fryser förfärligt och är alltid kall om händerna om jag inte bär handskar. På fötterna har jag strumpor och fårskinnsskor. Jag har 22C inomhus och dubbla lager med kläder och en NATO-tröja överest och sitter med en värmepläd framför TV:n.

[sakring]
2012-02-18 22:36
#37

# 35 Såg inte ditt inlägg innan jag gjorde mitt. Nej jag är inget "troll" jag är medarbetere på politik i fokus.

Jag tycker också att mina blodsockervärden är helt OK men jag hade 17 när jag kom in på akuten i slutet av november. Detta sedan jag fått en blodpropp i mitt ena ben och så hade jag druckit en coca-cola. Jag åt också prednisolon vilket kan försklara mitt höga värde.

Jag slutade genast att dricka läsk och succesivt med kortisonet och har gått ned 9 kg av bukfetma. Jag har 5 kg kvar till jag når min matchvikt.

Att jag frågar här beror på att jag är inte säker på om jag har diabetes typ 2 eller inte för när de tog om värdena på vårdcentralen så gick jag fortfarande på kortison.

Nu har jag dessutom fått en blotryckssänkande medicin som av vad jag har förstått också kan höja blodsokervärderna. Jag får ta det med min läkare när denne är tillbaka på måndag.

kitabu
2012-02-19 10:06
#38

Du kan kalibrera dvs jämföra din mätares värden med mätarens på vårdcentralen.

Får du teststickor utskrivna? Det brukar vara svårt om man har bra värden.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

[sakring]
2012-02-19 10:34
#39

# 38 Ja visst får jag teststickor utskrivna och min mätare är sådan att den inte behöver kalibreras. Den heter FreeStyle Lite. Ska ta med den till vc imorgon. Jag hade ju inte så bra värden till att börja med 17 mml.

[sakring]
2012-02-19 11:01
#40

Igår var värdena eller mätaren inte så bra. Vid 20.30 åt jag en bulle med en kopp mjölk. Testade bs kl 22.10 och det var 7.3. Testade sedan igen 00.00 och det var då 7.8?

Gick och la mig och sov till 04.50 testade igen och hade 5,6, 6,5 samt 5,9. Min sköterska säger att att det kan skilja upp till 0,9 vid varje mätning men jag tycker att det är mycket. Åtminstone på de värden jag ligger på.

Tog smärtstillande och gick och la mig igen vid 05.30 en kunde inte somna då jag var hungrig. Gick upp 06.25 och tog två rån med dessertost på och drack ett halvt glas nektar och gick och la mig och somnade.

Vaknade vid 10.15 bs var då 4,9.

Är det mig eller mätaren som det är fel på?

Zepp
2012-02-19 11:48
#41

Jag reagerar då mer på hur du tänker??

Först är du orolig för ditt blodsocker sen redovisar du hur mycket kolhydrater du stoppar i dig.. vilket inte tyder på att du är det minsta orolig för ditt blodsocker.. eller så har du inte fattat vad som höjer blodsocker!?

Diabetes T2 är egentligen bara ett annat namn för hyperglykemi.. dvs att kroppen har svårt för att hantera kolhydrater och hålla blodsockret under toxiska nivåer.

Sen så.. varierar blodsocker hela tiden även om man inte är diabetiker, främst beroende på hur mycket kolhydrater man inmundigat, eller tex om man har någon infektion eller liknande.. eller brist på insulin,(Typ1).

Du och diabetessköterskan kan kalla kolhydraterna vad ni vill, strösocker, potatis, bröd, bulle, nektar.. kroppen struntar högaktningsfullt i det iallafall, det omvandlas till glukos i matsmältningen och höjer blodsockret.

Vill du ha klarare besked om evenetuell diabetes så gör ett glukosbelastningstest, ta prov på C-peptid och Hba1c, dvs ditt långtidssocker!

Glukosbelastningstestet ger besked på hur din kropp hanterar en kraftig glykemisk belastning.

C-peptid indikerar hur mycket insulin din kropp är kapabel att producera.

Hba1c talar om hur ditt blodsocker ligger över en längre tid.. så att säga ditt genomsnittliga blodsocker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[sakring]
2012-02-19 12:13
#42

Mitt långtidsblodsocker var bra sedan jag slutat med coca-cola. Jag kommer inte ihåg hur mycket men ska ta reda på det imorgon.

Nu har inte sköterskan sagt att jag ska äta bullar och mjölk och inte nektar och hon har varnat för potatis,  men jag måste få upp bs ibland. Jag känner mig så trött.

Men i vilket fall som helst så visar inte mätaren som den ska.

Karin20
2012-02-19 12:47
#43

Du har fantastiska värden. Du är bara att gratulera. Men peta inte i dig så mycket kolhydrater. Om du verkligen har diabetes så på sikt blir det sämre om du fortsätter med det.

//Karin

Zepp
2012-02-19 13:07
#44

Jag tolkar ditt intag av smärtstillande som att du hade någon infektion/inflamation.. vilket höjer blodsockret.. ofta då med hjälp av kortisol!

Jag mistänker att dina uppmätta värden är korekta.. inom den felmarginal som finns.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-02-19 15:33
#45

# 44 Ja du har så rätt. Jag har värk pga MS som jag fick 1984. Just nu så tar jag alvedon och paraflex var 6:e timme. Utöver det så har  jag en UVI som jag fått antibiotka emot. Den har jag haft hela förra året också och fått antibiotika då också.

Jag har interstisiell cystit och pga av mina UVI så åt jag prednisolon. Jag har även haft ett skov förra året och fick då kortison i dropp i 3 dagar.

Dras även med njurstenar som jag varit inne och spängt 6-7 gånger sedan 2006 och nu var det  dags igen men så kom blodproppen i benet så nu får jag vänta med det.

[sakring]
2012-02-19 17:16
#46

7,2 mml efter en middag med fläskkottlett och cider att dricka och så en isglass vid 16.45.

GAKA
2012-02-19 19:14
#47

Jag tycker att du ska sluta testa dig så ofta, det är absolut inga fel på dina värden! Din kropp verkar klara av att hantera din blodsockernivå alldeles utmärkt, du riskerar att stressa upp dig i onödan. Och varför tror du att det är fel på din mätare?

mvh GAKA

[sakring]
2012-02-19 19:38
#48

# 47 För att den kan visa upp till 1,5 mml "fe"l vid samma mättillfälle. Och har visat mer än så också.

Annons:
kitabu
2012-02-19 19:42
#49

Blodsocker mäts i mmol/l vilket betyder millimol per liter.

Fick du inte en liten flaska testvätska med din mätare?

Med den vätskan kan man se om mätaren är OK.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

[sakring]
2012-02-19 19:46
#50

# 49 Nej det fick jag inte. Det stod i bruksanvisningen att den inte behöver kalibreras. Ska jag be om testvätska?

GAKA
2012-02-19 20:03
#51

Men, även om den skulle visa 1.5 mmol fel uppåt så har du ju ändå friska värden! Jag tycker att du oroar dig i onödan, men om du vill göra något åt det (som inte är ett problem), så dra ner på kolhydraterna!

Mvh GAKA

[sakring]
2012-02-19 22:24
#52

# 51 Jag vill gärna veta om min mätare visar rätt.

kitabu
2012-02-20 12:12
#53

Eftersom du tydligen har kontakt med en diabetessköterska så ta med mätaren till henne och kontrollera mätaren där genom att jämföra med deras värden.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

[sakring]
2012-02-20 12:19
#54

# 53 Hade med mig men hon var inte intresserad utan sa bara att den visar rätt. Nästa besök är tidigast i augusti.

[sakring]
2012-02-21 09:55
#55

I natt mellan 4 och 5 åt jag en isglass. Nu på morgonen 09.15 hade jag 4,9 i bs.

Annons:
[sakring]
2012-02-23 22:11
#56

Nu återkommer jag igen med mitt bs. Åt en fastlagsbulle vid 18-tiden och 19.45 hade jag 8.0 i bs. 21.50 var det nere i 6.5. Är detta normalt eller inte.

Hattson
2012-02-23 22:55
#57

Det var ett väldigt testande av kost och mätande. Fastlagsbullar är ju en klart olämplig kost om man har diabetes.

Hittar inga uppgifter om långtidssocker. Det är ju detta värde som brukar ligga till grund för diabetesdiagnoser.

Du undrar alltså fortfarande om du har diabetes. Om det nu är så att du har diabetes eller kanske skulle ligga i riskzonen för diabetes så är det ju inte lämpligt att äta fastlagsbullar.

Du måste alltså få ett klart besked om dina värden och att sjukvården förklarar innebörden av dessa värden. Mycket underligt att du inte har fått mer konkreta besked från diabetessköterska och behandlande läkare. Nu går du ju bara omkring och stressar upp dig och blir allmänt vilsen.

När det gäller fastlagsbullen så får du ta upp detta med sjukvården. Normalt - inte normalt. Beror ju på omständigheterna. Bulle på fastande mage, storlek på bulle m.m.

[sakring]
2012-02-24 10:37
#58

Nej jag glömde skriva upp dem. Men sköterskan sa att de var så bra att jag inte behövde någon medicin. Ska ringa vårdcentralen och få dessa värden men har varit förkyld i veckan som varit och är fortfarande.

Inkanyezi
2012-02-24 13:54
#59

sakring, vad jag ser äter du en massa saker som innehåller ganska mycket kolhydrater, och värdena som du har fått tydet på att din produktion av insuliin är bra och att du har tillräcklig insulinkänslighet för att ta hand om allt som du sätter i dig.

Helt oavsett det, tror jag att det skulle kunna vara bra att minska intaget av kolhydrater, kanske främst i form av socker, bakverk och paste, och låta huvuddelen av dem komma från grönsaker och kanske rotfrukter.

För att illustrera hur lite sämre sockervärden kan se ut efter att ha tagit in någonting med kolhydrater, kan jag ge dig siffrorna som jag mätte upp igår före och efter att jag åt ärtsoppa. Innan jag åt hade jag 4,9, och en halv timme efter låg det på 6,3. Ännu en timme senare hade det stigit till 7,9 och efter två timmar var det 8,5. Jag har inte fått diagnos som diabetiker, men det stigande sockret efter måltid tyder på att jag har minskad insulinkänslighet. Min slutsats är att jag måste vara något mer återhållsam med att äta kolhydrater, för regleringen fungerar inte helt bra.

Om du vill veta hur väl det fungerar för dig kan du göra mätningar i en serie efter måltid, och i så fall kan det vara okej att belasta med så pass mycket socker, men dagligdags bör du ändå minska på ditt intag av kolhydrater. Jag tycker att det ser ut att vara högre än det borde. Om sockret sjunker mot normala värden två timmar efter måltid har du inget att oroa dig för, och värdena som du har mätt är faktiskt bra.

[sakring]
2012-02-24 14:48
#60

# 59 Tack för de orden.

Nu har jag talat med vårdcenralen. De långtidsvärden som jag hade 1/12 2011 var 75 och vid återbesöket den 13/2 2012 var det 49. Jag glömde naturligtvis att be om refernsvärdena. Är det någon som vet vad de ska ligga på ?

lizaohman
2012-02-24 16:34
#61

75 är ungefär detsamma som 8 enligt gamla sättet att räkna (som du också redovisat enligt), så 49 torde vara ungefär hälften av detta. Inte något som man borde ha bedömt vara diabetes, eller va?!

[sakring]
2012-02-24 18:29
#62

# 61 Jaha där ser man, tack för detGlad

Annons:
Hattson
2012-02-24 19:15
#63

Vill inte skapa oro i onödan, men ditt första värde är högt. Sen  är det otroligt att värdet har sjunkit såpass mycket med tanke på din kost.

Hade själv 58 när jag fick min diagnos diabetes typ 2 i juni 2011. Senaste värdet 34 nu i december. Alltså normalt som en icke diabetiker, men äter lågkolhydrat sedan diagnosen och sen en tid medicinfri.

[sakring]
2012-02-24 19:54
#64

Men jag har slutat med kortison vilket man förts trodde det berodde på sedan har jag lagt av med coca-colan, en burk om dagen och så har jag gått ned 9 kg.

Zepp
2012-02-24 20:05
#65

Jag tror oxå kortisonet spelat stor roll!

Kortisol är ett akuthormon som skall höja blodsockret.. för nödsituationer!

Lägger  man därtill cocacola, gröt och andra snabba kolhydrater så lär blodsockret rusa i höjden!

Vi får hoppas att det endast var kortisonet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-02-24 20:16
#66

# 65 Och coca-colanFlört

Inkanyezi
2012-02-29 10:33
#67

Och jag gissar att min smekmånad med socker är över. Efter att en gång till ha mätt efter ärtsoppa slutade jag mäta när jag hade kommit lite över elva millimol och gick i stället en mycket lång promenad. Jag har bokat tid med läkare för diabetesutredning.

Och för min del är det nu slut med honung i teet och bröd under pålägget.

[sakring]
2012-02-29 18:51
#68

# 67 Så mycket har jag aldrig kommit upp i efter att jag har ätit. Inte ens efter en trerättes middag med tårta som efterätt. När jag drack en coca-cola och åt kortison så låg jag på 17 men efter att ha slutat med coca-colan bums och kortisonet succesivt så ligger mina värden normalt. Så normalt att jag inte anses behöva tabletter ens.

[sakring]
2012-03-07 20:11
#69

Hur snabbt ska ett bs sjunka? Jag åt en smörgås med ett kokt ägg och majonäs 17.15 samt drack proviva active 1,5 dl. Tog en skotte vid 18-tiden.

Bs vid 19.00  9,7 och 11,3 vid 20.00 8,9 och 9,3. Om det är det första värdet som stämmer vid första mätningen så har det knappast sjunkit något alls.

Annons:
fenix92
2012-03-07 20:22
#70

Varför dricker du proviva och äter skotte om du är orolig över ditt blodsocker?

Zepp
2012-03-07 20:23
#71

Två timmar efter måltid skall det som regel vara tebaks vid fastevärdet!

Som sagt olika mat gör att höjningen kan fördröjast.. det e därför man gör ett glukosbelastningstest!

Då kan man jämföra olika individer och dra slutsatser från det.

Sen kan flera andra faktorer inverka, infektion, fysisk aktivitet, stress, osv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-03-07 21:09
#72

# 79 Proviva tar jag för min mage då jag nyligen ätit en antibiotkakur och jag tycker det är bättre att ta det till mat än att dricka det på fastande mage. En skotte tog jag för att det var gott.  Jag äter inte godis varje dag om du tror det.

Jag är inte orolig över mitt bs jag vill bara veta hur mycket det kan vara och när det är som mest och när man kan förvänta sig att det ska "normalisera" sig.

[sakring]
2012-03-07 21:11
#73

# 71 Jag har lärt mig att mellan 1½ timme till 2 timmar är det som högst. Det är vad diabetessköteskan sa och det är vad jag upplevt också.

Nu vid 21.00 var det nere i 6,5.

Hattson
2012-03-07 21:17
#74

Som sagt varför stoppa i sig denna kost om du oroas över blodsockret. I längden är det inte hälsosamt om du ideligen får dessa värden.

Hattson
2012-03-07 21:22
#75

Du hann före mig. Ok jag förstår. Sen brukar det variera lite när det kommer en blodsockertopp. Snabba kolhydrater exempelvis juice ger en snabb topp. Kanske redan efter 45 minuter, särskilt på fastande mage.

[sakring]
2012-03-07 21:30
#76

# 75 Det vet jag det är därför som jag tog provivan till maten. Jag äter inte denna mat varje dag. Igår åt jag jag en entrecote med en kokt potatis och svampsås och grönsaker till middag.

Annons:
Zepp
2012-03-07 21:54
#77

Det varier beroende på person och situation, samt vad man äter och dricker, det e därför man gör glukosbelastningstest!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-03-07 22:00
#78

Fast på mig har det stämt rätt bra.

[sakring]
2012-03-08 22:57
#79

Vill bara meddela att idag så har jag skött mig. Ätit havregrynsgröt med strösocker och mjölk samt ett glas nektar till frukost. Hade ett bs på 4,8 innan frukost vid 11.25 var bs 5,9.Lunch en smörgås med bregott och kaviar samt en kopp te vid 14-tiden.

Lade mig att sova fram  till 17.30 och hade  när jag vaknade ett bs på 4,8. Åt en karréskiva med beanairssås och broccoli till middag och tog en bit brieost vid 21-tiden. Drack ½ glas nektar.

Nu är mitt bs 6,2. Har druckit ett glas saft under kvällen. Alltså under en längre tid.

Ja jag vet att jag inte bör dricka saft och nektar men jag gör det ändå.

[sakring]
2012-03-09 11:08
#80

Hade 4,8 i bs när jag steg upp vid 10.30 trots att jag varit uppe och ätit ost vid 06.30.

[sakring]
2012-03-13 21:02
#81

Nu kan jag konstatera vilken effekt kortisonet har. Tog en tablett 0,5 mg betapred  mellan 00.00 och 01.30. Var uppe på toa och passade på att at ett bs kl 03.20 och hade 7.1. Klockan 18.30 hade jag haft 6.3 och vid 12.00 så hade jag 4.

2 timmar innan 18.30 så hade jag ätit middag, med fläsfilégryta och klyftpotatis samt broccoli.

Klockan 08.10 så hade jag 6.0 men hade druckit  ett glas saft under natten vid 4-tiden. Sedna var jag iväg under heladagen och glömde min bs-mätare hemma igen kollar jag bs och har 6.6. Då har jag ätit en hamburgare med grönsaker och coca-cola. Samt druckit en Mer i flaska under tiden hem.

Åt middag vid 19-tiden, rester från gårdagen och hade 6.6 vid 20.50.

[sakring]
2012-03-14 20:47
#82

I morse var det nere i normala nivåer igen 4,7.

[sakring]
2012-03-15 21:30
#83

Hej, nu har jag varit på 50-årskalas och ätit och druckit. Det är cirka 1,5 timmar sedan jag slutade med att äta men har druckit lite cider efter det och drack cider till maten och åt en bit chockladkaka till efterrätt. Mitt bs ligger på 6,1. Är det normalt?

Annons:
Zepp
2012-03-15 21:32
#84

Högst normalt för en som är frisk och svullar kolisar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-03-15 21:35
#85

# 84 TackFlört

Karin20
2012-03-17 16:01
#86

Du är ju hur normal som helst! Jag tror att du skulle må bra av att inte oroa dig så mycket och inte mäta så mycket.

//Karin

[sakring]
2012-03-17 16:09
#87

Jag oroar mig då jag inte vet hur mätaren visar och då jag hade 17 i bs när jag kom in på akuten och mitt bs visade sig vara för högt när jag testades efter att ha fastat i 8 timmar och hade 7.

Sedan dess har jag slutat med coca-colan jag drack varje dag och med kortisonet och gått ned 10 kg.

[sakring]
2012-03-17 20:58
#88

När mitt bs blir lågt, under 5, så fryser jag. Kan det finnas något samband mellan bs och att jag fryser?

[sakring]
2012-03-18 08:11
#89

Igår så slarvade jag rejält med maten så igårkväll kl 22.00 hade jag 8.8 i bs. Då hade jag inte ätit något på över 2 timmar, men jag frös inte. När jag la mig vid 23-tiden så var jag så varm att jag fick ta av mig ylletröjan som jag vanligtvis bär och ta av mig mina sockar för att kunna sova.

Vaknade vid 3-tiden och då var mitt bs 5.4 och jag frös när jag steg upp. Fick sätta på värmen i sängen och ta på ylletröja och sockor igen. Men jag tog en isglass innan jag gick och la mig. Var uppe vid 5-tiden och tog mer smärtstillande med en kopp mjölk och vaknade vid 08.00 och hade 5 i bs. Fryser inte men är inte heller varm. Har haft värmen på i sängen under senare delen av natten.

Jag har 22 C inomhus.

Är det normalt att känna sig så?

Zepp
2012-03-18 09:55
#90

Ja sånt händer om man har en infektion i kroppen!

Skillnaden för dig är att du mäter ditt blodsocker för att försöka se något samband med hur du känner dig!

Du borde sova på ett laboratorium, för det räcker inte att mäta blodsocker under sådana omständigheter, om imunförsvaret går igång är det rätt mycket som händer i kroppen.. varav blodsocker bara är en (1) sak!

Om jag hade varit dig skulle jag dra ner drastiskt på kolhydraterna för att uppreglera fettoxidationsförmågan.. då sköter kroppen själv blodsockret, utan störande inslag av högt blodsocker genom att du stoppar i dig kolhydrater med jämna mellanrum.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[sakring]
2012-03-18 11:27
#91

# 90 Jag misstänker att jag har för låg ämnesomsättning vilket ett prov visade på men nästa var "normalt" dvs precis innanför gränsvärdena.

[sakring]
2012-03-20 20:44
#92

På måndag ska jag göra en koloskopi detta innebär att jag inte får äta några fibrer på en vecka. Men jag får äta köttFlört

[sakring]
2012-03-25 19:42
#93

Har fastat idag. Fått dricka vatten och äppeljuice. Bs har legat på 6.

[sakring]
2012-04-14 09:48
#94

Igår så var jag konstig. På morgonen så  klockan 06.10 så hade jag 5,2 i bs klockan 10 var det 4,9. Sedan glömde jag att testa men efter middagen kl 18.30 så testade jag kl 20.00 och då var uppe i 12,4. Jag blev ckockad då jag ätit fläskfilégryta med sås gjord på grädde och svamp samt klyftpotatis till och lite vinbärsgelé. Jag drack blåbärsdryck till. Det brukar jag göra. Har aldrig haft över 8 efter middagen.

Kollade sedan bs med jämna mellanrum 20.45 nere i 10,8, 21.30 7,8, 22.15 6,9 och 23,15 nere i 5,8. Sedan gick jag och la mig. Vaknade vid 04.25 och testade igen då var det 5,6 sov en stund till men tog en isglass då jag var täppt i näsan hade 4,5 när jag steg upp 08.45.

Jag testar mig vanligtvis på morgonen och  1,5 - 2 timmar efter jag ätit och det har alltid varit normalt. Jag kommer inte ens över 8 snarare under 7. Har en UVI som jag ska till läkare för i etfermiddag. Kan den påverka?

Så högt bs har jag inte haft sedan jag började med att testa mig. Vad kan det bero på?

Zepp
2012-04-14 10:21
#95

Infektioner höjer alltid blodsockret.. det är en reaktion av imunförsvaret.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-04-14 16:58
#96

# 95 Tack för svar. Har varit och fått antibiotika nu.

[sakring]
2012-05-31 13:59
#97

Kan någon förklara detta för mig? Igår kväll efter jag ätit så hade jag 7.5 i bs vid 21.20, vid 22.20 var det 6.5. 00.10 var det 5.3. Gick och la mig 00.30.

Sov till 04.40 då jag tog ett nytt bs och det var då 5.7. Åt  en macka till min antibiotika och gick och la mig vid 6-tiden igen. Vaknade vid 10.50 och då var mitt bs 4.9. Det är ofta på detta sättet eller oftast. Vad17 har jag för mig på natten som driver upp mitt bs? Jag har inte ätit något efter att jag åt igårkväll.

Annons:
Zepp
2012-05-31 15:50
#98

Blodsockret varierar under hela dygnet.. och på morgonen stiger genom gryningsfenomenet!

Dvs kroppen höjer ditt blodsocker lite över fastevärdet för att du skall vakna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-05-31 22:40
#99

Men jag går och lägger mig igen och har lägre värde när jag vaknar trots att jag ätit?

Zepp
2012-05-31 22:49
#100

Jo.. det är din dygnsrytm som gör att det stiger, dvs när du borde ha gått upp så är det högre.. för att du skall vakna.

Är du frisk och tillför kolhydrater så sjunker det efter ett tag till fastevärdet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-05-31 22:58
#101

Jaha ja och om jag inte är frisk? Dvs jag har minst två kroniska sjukdomar som gör att jag har den dygnsrytmen som jag har.

Zepp
2012-05-31 23:21
#102

Blir ju lite mer komplicerat då men någon form av inre klocka har du iallafall som styr olika hormoner.. som i sin tur höjer och sänker ditt blodsocker.

Du vet.. du har lager av glykogen som kroppen kan frigöra vid olika tillfällen.

De värden du anger ligger inom normala variationer under dygnet.

För en frisk person varierar blodsockret mellan 4-8, med de högre strax efter en måltid, stress och aktivitet kan och skall höja blodsocker iomed att du då skall ha mer energi tillgängligt i blodet för att hantera den uppkomna situationen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-06-01 10:52
#103

Igår kväll strax innan midnatt så drack jag en kopp mjölk och åt ett par kex med något jox emellan. Vaknade vid 04.40 och hade 4.7 i bs. Att jag åt berodde på att jag behövde något att buffra med då jag tog mediciner.

Hattson
2012-06-02 18:56
#104

Sakring. Har tidigare skrivit en del inlägg. Det är såklart viktigt att hålla ett lågt och stabilt blodsocker och mäta vid vissa tillfällen så man får ett hum om sin blodsockernivå. Men absolut avgörande är hur ditt långtidssocker ligger. Allt detta osystematiska mätande skapar bara oro och ibland uppstår de mest oförklarliga värden. Hade själv för ett par månader sen plötsligen ett morgonsocker på 9.3 och det brukar vanligtvis ligga under 5. Dessutom är blodsockermätarna ibland lite opålitliga och kan visa rätt skiftande värden med kanske 5 minuters mellanrum mellan mättillfällena.

Om du har diabetes är det absolut inte att rekommendera att äta en middag med bl.a klyftpotatis, vinbärsgelé och blåbärsdryck. Förstår inte hur du kan hålla dig till den dieten.

Personligen håller jag mig till lågkolhydratkost och har nu ett utmärkt långtidssocker 33 och numera medicinfri. Tar ett fastesocker varje morgon för att ha kontroll. Om du har kallt i sovrummet ska väl inte spela någon roll för ditt blodsocker.

Sammanfattningsvis: Dagligen en kost med ett reducerat kolhydratintag (lågkolhydratkost), motion och viktnedgång och du bör få ett jämnare och lägre blodsocker. Men man får såklart anpassa dieten också individuellt och se vad man tål och inte tål. I dessa fall är en blodsockermätare ett hjälpmedel.

Undantag i kosthållningen kan göras vid enstaka tillfällen, men man bör ändå vara försiktig.

Slutligen, diskutera din kost och dina ibland oförklarliga blodsockervärden med en läkare så kan du få vägledning. Förhoppningsvis en läkare som är öppen till en mer lågkolhydratreducerad kost för diabetiker.

Annons:
[sakring]
2012-06-02 19:20
#105

Någon LCHF kost tänker jag inte börja äta då jag dels är förstjusti kolhydrater ch del anser det är alldeles för stora mängder fett.

Jag har genom att sluta med kortison lyckats gå ned 12 kg så jag är nästan normalviktig. När jag var hos diabetsköteskan i febuari så var mitt långtidsblodsocker strax över 5 vilket ansågs normalt och jag behövde ingen medicin.

Efter sommaren ska jag till min läkare på VC som ställde diagnosen och som numera anser den vara lite förhastad då hen inte var klar över att jag tog kortison.

Hattson
2012-06-03 08:01
#106

Sakring, bara att gratulera till ett lågt långtidssocker. Du har uppenbarligen inte diabetes. Förstår dock inte din oro och att du så ofta mäter blodsockret när du fått förklaringen att de höga värdena hängde samman med kortisonbehandling.

Självklart är det upp till var och en att hålla sig till den kost man tycker om och som passar. Själv kan jag dock inte äta så kolhydratrik kost, då blodsockret når ohälsosamma nivåer om jag exempelvis äter potatis eller pasta. Håller mig alltså till lågkolhydratkost, som för övrigt inte behöver innehålla mängder av fett utan också en hel del grönsaker.

[sakring]
2012-06-03 12:35
#107

# 106 Det förstår jag. Men de allra flesta som äter LCHF äter mycket fett. HF betyder High fat. Det är därför som jag inte äter det. Däremot så äter även jag grönsaker men potatis vill jag ha.

Zepp
2012-06-03 17:18
#108

Hög andel fett av ditt energibehov.. betyder det.. och eftersom fett är himla energirikt så blir det inte så mycket alls!

Vad jag vet så finns det ingen som helst god anledning att äta mer än sitt energibehov?

Grejen är att de flesta äter LCHF för att gå ner i vikt.. och det gör de genom att man för det mesta blir mätt på och äter mindre… även diabetiker brukar tappa en del kilon när de inte längre har högt blodsocker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-06-03 17:33
#109

Men kolhydrater är så mycket. Det är grönsaker som inte innehåller så mycket kalorier och som inte höjer bs och så är det frukt som kan höja bs en hel del. Dessutom så är det godis som är både onyttigt och och som höjer bs rejält på de allra flesta precis som läsk. De två senare tycker jag att man kan undvara.

Men potatis och pasta och ris vill jag inte vara utan inte heller kött som jag äter en hel del av. Fett använder jag alltid smör och grädde. Såvida jag inte ska göra majonäs eller laxsås. Det jag gör avkall på är att jag använder bregott till mitt bröd, som jag inte heller vill vara utan, men det får vara grovt sådant.

Lightprodukter går jag omvägar om oavsett vad det är för något. Dricker hellre vatten än en flaska lightläsk eller lightsaft.

Och som du säger det finns ingen anledning att äta fler kalorier än vad man gör av med,det är en smaksak vad man tycker om.

Zepp
2012-06-03 20:34
#110

Det verkar som du äter en rätt sund kost iallafall.. och alla behöver som sagt inte äta LCHF heller.. men rätt många borde dra ner på läsk o sånt för långsiktig hälsa.

Grejen är att om man är frisk utan ätstörningar så om man äter mer av något så äter man mindre av något annat.. sånt regleras automatiskt hoss de flesta.

Och det går i bägge riktningarna.. äter man fetare mat så äter man som regel mindre tillbehör och äter man snask så äter man förmodligen mindre mat.

Rätt enkel matematik egentligen då kroppen brukar reglera energiintaget via hunger mättnad.

Tror ditt problem med blodsocker var på grund av kortisolet, det brukar ha sådana biverkningar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: