Annons:
Etikettdiabetes-barn
Läst 5804 ggr
kotickiha
2012-02-19 18:04

hur vet man?

Hur vet jag om jag har diabeters? Måste man gör koll hos läkare?

Bor ca 2-3 mil frpn närmaste och ingen buss finns så jag kan inte komma dit på något sätt. Tacksam för svar.

Annons:
Nattuggla
2012-02-19 18:08
#1

Hej! Det finns ju en del kännetecken på diabetes, men du behöver ändå kolla upp det, ring till Hälsocentralen och be om en undersökning!

Kram

~ Alla människor har ett hjärta, men storleken varierar. ~

Karin20
2012-02-19 18:14
#2

Det är viktigt att du får en korrekt diagnos så att du vet vad du kan och ska göra. Så ett läkarbesök är viktigt.

//Karin

Zepp
2012-02-19 18:49
#3
Symtom

Om man får typ 2-diabetes är det vanligt att man

  • är trött både fysiskt och psykiskt
  • blir mer törstig
  • kissar oftare.

Man kan också få klåda i underlivet och börja se dimmigt. Symtomen kommer ofta långsamt, men en del får inga symtom alls och då är det svårare att upptäcka sjukdomen.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Diabetes-typ-2/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kotickiha
2012-02-20 20:22
#4

okej, tack! Jag tor jag kan ha det!? Har klåda i underlivet, ser dimmigt, dricker ofta ( vatten) och är rätt så trött.

Zepp
2012-02-20 21:19
#5

Ring sjukvårdsupplysningen!!

Iomed att du misstänker diabetes, så skall du omedelbums undersökas av läkare.. det 'är altså inget att leka med då det kan ställa till skador i kroppen, om man inte får rätt behandling!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kotickiha
2012-02-21 18:15
#6

Okej ska ringa i morgon då jag inte hinner i dag, ska i väg om några min på middag med vän :) Tack för svar :D

Annons:
Zepp
2012-02-21 18:25
#7

I morgon är inte omedelbums om man säger som så.. men det är dina ögon som blir blinda och inga andras!!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kotickiha
2012-02-23 19:53
#8

Jag vet men jag klarade ju mig?

Och jag väntar diagnos…

Julialex
2012-03-08 21:36
#9

Ja man dör inte snabbt av diabetes, men har du väldigt högt blodsocker skadas dina inre organ och nerver, så du vill behandlas så snabbt som möjligt.

Blodsockret kollas jättesnabbt med ett stick i fingret, så även om du inte kan få en diagnos direkt så kan man direkt se om du behöver behandlas.

Nu har det ju gått ett par veckor, men dina symptom stämmer precis in på de jag hade, så risken finns. Hoppas att du mår bra och har fått svar!

http://julialex.blogg.se

kotickiha
2012-03-11 15:35
#10

har dia typ1, mår bra iggar sötsaker och det är mycket bättre :D

Upp till toppen
Annons: