Annons:
Etikettdiabetes-barn
Läst 4419 ggr
Lawenda
2012-06-03 21:45

Bör jag misstänka diabetes?

Hejsan allihopa, det är nämligen så att för en vecka sedan var jag på klassresa, och så märkte jag att jag blev otroligt trött och orkelös
Det kom rätt plötsligt, men mitt tillstånd har ändå blivit sämre steg för steg, 
Hemresedagen var jag nästan obeskrivligt trött, och det kändes som om jag bara ville lägga ner huvudet och falla i sömn.
Jättekonstigt tyckte jag, jag hade ju sovit tio timmar och ätit både frukost och lunch.
Jag käkade sedan lite godis för att jag trodde att jag skulle kunna höja min energi, men jag blev bara ännu tröttare och somnade tillslut.
Jag drack väldigt mycket och gick på toa stup i kvarten med, så tillslut så kom en kille i min klass som har typ 1 Diabetes och började ställa massa frågor. Efter att jag besvarat dem så rådgav han mig att söka läkarhjälp.
Hemma har jag testat att äta mycket, men jag blir bara tröttare av det som borde ge mig energi. Jag känner hur det bränner i halsen vilket kortvarigt blir stillat när jag dricker.
Samma kommentar fick jag av min lillasysters kompis lillasyster som just höll på och läste barnboken "Alvas kompis blev sjuk". 
Mamma säger att jag alltid haft ojämnt blodsocker och att man behövt kolla vad jag äter, samtidigt som jag är väldigt smal (har alltid varit men har nu gått ner lite grann). Som jag förstått det så är insulin fettbildande men jag har alltid kunnat äta vad jag vill utan att gå upp i vikt. 
kan det bero på insulinbrist?
Att jag ska gå till en läkare tänker jag självklart fråga, men jag undrar om det från eran synvinkel kan låta som diabetes???

Annons:
Michaela-N
2012-06-03 21:47
#1

Hej Linnea! SkrattandeSkrattande

Nu vill jag se vad du får för svar! Glad

linneaennil
2012-06-06 12:42
#2

Dina symptom skulle mycket väl kunna bero på typ 1-diabetes, så det är bäst att fort uppsöka en vårdcentral (eller akuten, om det blir ännu värre). Om du inte hunnit göra det ännu - låna din klasskompis blodsockermätare och kolla om blodsockret är högt.

Lycka till.

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

Zepp
2012-06-06 13:59
#3

Vanliga symptom vid obehandlad diabetes är:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diabetes

"Hypoglykemi kan ibland drabba diabetiker om de tagit för mycket insulin, ätit för lite eller vid kroppsansträngningar. Den kan också orsakas av tiaminbrist. Tillfällig lätt hypoglykemi är relativt vanligt hos insulinbehandlade diabetiker och kallas då ofta "insulinkänningar".

Symtom [redigera]

Symtomen beror dels på hjärnans reaktioner på låg blodsockerhalt, dels på att kroppen frisätter katekolaminer (bland annat adrenalin). Vanliga symtom vid lätt hypoglykemi är blekhet, darrningar, hungerkänslor, oro, ilska och retlighet. Kraftig hypoglykemi kan medföra förvirring, aggressivitet, kramper och medvetslöshet. Symtombilden och ordningen på symtomen varierar dock mellan olika individer."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypoglykemi

"Vad är reaktiv hypoglykemi?

Detta är troligen den vanligaste orsaken till hypoglykemi hos icke-diabetiker, men tillståndet överdiagnostiseras ofta. Denna hypoglykemi orsakas förmodligen av att, i samband med en kolhydratrik måltid, bukspottkörteln utsöndrar en stor mängd insulin som finns kvar i blodet långt efter att måltiden intagits. Normalt borde insulinnivån ha sjunkit igen. Det rör sig oftast om personer som i sitt dagliga liv har ett stort behov av insulin (till exempel överviktiga och personer, som har typ 2 diabetes i familjen) och där det stora insulinbehovet provocerar bukspottkörteln att producera för mycket insulin. Indikationer på typ 2 diabetes kan vara reaktiv hypoglykemi (diabetes mellitus typ 2).

Hur känns hypoglykemi?

Hypoglykemi kan ge ett eller flera av nedanstående symtom:

  • Blekhet
  • Darrningar
  • Svettningar
  • Svaghetskänsla
  • Hjärtklappning
  • Hunger
  • Oro
  • Koncentrationssvårigheter
  • Irritation
  • Trötthet
  • Synstörningar
  • Nedsatt närvarokänsla
  • Kramper
  • Koma.

Oftast kommer de lindrigare symtomen ovan 3-4 timmar efter en måltid. De allvarligare symtomen inträder först senare."

http://www.netdoktor.se/traning-kost/?_PageId=425

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kitabu
2012-06-06 22:01
#4

Gå till skolsköterskan och be henne kolla ett blodsocker - i morgon!!

hälsningar

Helena Hesselmark

Michaela-N
2012-06-06 22:02
#5

Linnea verkar inte vara så duktig på att uppdatera här, men då får jag berätta så ni slipper oroa er.

Hon var till läkaren och värderna verkade normala, men de ska ta nya prover ändå.

Upp till toppen
Annons: