Annons:
Etikettövrigt
Läst 3791 ggr
hanna-jo85
2012-07-10 14:00

blandning mellan diabetes typ 1 och 2!!

fick diagnosen diabetes med blandning av typ 1 och 2 förra sommaren. har inte tänkt så mycket på hur detta fungerar förren nu på senare tid. men hur kan man ha en blandning? har träffat massor av diabetiker det senaste året och ingen har hört talas om detta eller kan förstå hur man kan ha det.

för e det inte så att att vid typ 1 kan inte producera insulin alls medans typ 2 kan producera men inte tillräckligt? säg till om jag har fel, är inte så duktig på detta.

i början gick jag på insulin. (långtids- och korttidsverkande) men jag bestämde mig även att ändra min kost och gå ner i vikt. efter ett tag fick jag sluta med korttisverkande och börja med Victoza och fortsätta med långtids. efter ett kort tag var det bara victozan kvar. nu har jag gått ner 30 kilo (väger 79 kilo) och har för 2 veckor sedan även slutat med victozan! och förra veckan va jag hos diabetesläkaren och mitt långtidsocker låg på 40!!

själv tycker jag det låter som jag har en typisk diabetes 2, med jag är ju ingen läkare. någon vet nåt om diabetesblandningar?

Annons:
papa-bear
2012-07-10 22:12
#1

det finns en tredje typ, lada, som de som inte blir kategoriserade som t1 eller t2 hamnar i, och de brukar kunna och inte kunna producera eget insulin, själv har jag inte blivit klassad, så jag tror att jag är en lada.

hanna-jo85
2012-07-10 22:54
#2

har inte läst noga om LADA än men det är tydligen en mittemellan diabetes, men den börjar som ungefär en typ 2 och sedan blir som en typ 1 ( detta kan ske allt från några månader till något år) och ofta börjar man med tabletter och sedan går över till insulin. enligt den sidan jag gick in och läste på iaf. och för mig är ju det tvärt om, var dåligt i början och blir bara bättre och bättre…

kitabu
2012-07-12 12:35
#3

Begär att få ta ett C-peptid. Det visar på hur mycket insulin du själv producerar.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

hanna-jo85
2012-07-12 13:21
#4

#3 vet inte vem jag ska vända mig till isf min läkare nu verkar ju ta illa vid sig så fort jag ifrågasätter vilken typ av diabetes jag har och säger kort, "nej du har en blandning" sen går det inte att prata mer om det =/

en annan gång när jag fick åka in akut sa en annan läkare att jag hade typ 1, när jag då sa att min läkare hade sagt att jag hade en blandning tog denna läkare illa vid sig av att jag ifrågasatte henne. tycker det e så rörigt, men alla blir ju bara irriterade när jag vill veta hur det ligger till:(

papa-bear
2012-07-12 17:30
#5

är det mycket krångel att byta läkare? gör det annars, så att du inte hamnar i en situation där läkarens prestige går före din hälsa.

kitabu
2012-07-12 17:53
#6

Hanna-jo85

Om du mailar mig på hesselmark@gmail.com så har jag några tips till dig.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Annons:
fenix92
2012-07-12 18:11
#7

Hej, vet ju inte vad din läkare menar med blandning - verkar inte riktigt som hen gör det själv heller!

En typ 2 kan ju vara insulinberoende och en typ 1 kan ju utveckla insulinresistens - det är de enda "blandningar" jag kan föreställa mig men inget av det stämmer ju in på dig.

En typ 1 kan du ju knappast vara i alla fall om du inte tar något insulin alls. Jag tycker att du ska fråga din doktor igen - doktorn finns ju där för din skull och inte tvärtom.

Lycka till Glad

Karin20
2012-07-12 23:41
#8

Här kan du läsa mer om olka sorters diabetes, http://ssdf.nu/om-diabetes/andra-typer-av- diabetes.php lite tunt, men därefter finns mer information att söka.

//Karin

Upp till toppen
Annons: