Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 6007 ggr
[per50]
2012-09-12 23:48

Min diabetes

Idag när jag var till min läkare så sa hon att jag har fått
2 typens diabetes, för drygt en månad sen så var sockret på 4 och idag blev det
20,6.

Så nu måste jag verkligen ändra mina vanor, så därför så
undrar jag om några har tips om mat och så vidare.

Annons:
papa-bear
2012-09-15 11:17
#1

ser att du är Sajtvärd på öl, så där har du en sak som du kanske måste ge upp, för inom diabetesvärlden kallas ju öl "flytande bröd", och mjöl är en av de saker som höjer mitt blodsocker, bl a.

minska på mjölmaten, ta bort majs, socker och annat som blir stärkelse eller socker i kroppen, så blir det nog bra.

om du tar bort majs och socker, får du bort två stora bovar. majs används, tror jag, till det som kallas glucose syrupe, som är vanligt som sötningsmedel istället för socker. sen har du ju fruktosen, som finns i den "nyttiga" frukten, som gömmer sig i levern och inte visar sig på blodsockervärdet.

Hattson
2012-09-15 12:20
#2

Får faktiskt komplettera det hela. Skrivit en del i annan tråd. Alla kolhydrater höjer sockret mer eller mindre. Sen får man individuellt testa vilken kost man tål.

Själv undviker jag mat baserad på spannmål, exempelvis bröd, pasta, pajer, gröt, pizza, ris. Finns förstås fullkornsprodukter, men jag har inte märkt någon skillnad då jag testat sockret efter måltid. Rotfrukter framförallt potatis innehåller en hel del stärkelse, som omvandlas till glukos och höjer sockret. (Går att lägga kokt potatis i kylen i en till två dagar, så sker en kemisk process, som brukar ge lägre höjning av sockret). Frukt: Varierande mängd fruktsocker. Inga bananer eller vindruvor, någon gång ett äpple. Fruktjuice - höjer blodsockret snabbt och innehåller liksom läsk stora mängder socker. Naturligtvis inte sötsaker eller kakor.

Låter det torftigt? Själv har jag gjort ett val och håller mig till kött, fisk, ägg, ost ovanjordsgrönsaker istället. Går att baka eget bröd på mandelmjöl och ägg eller testa Carbzones bröd. Bär, särskilt osockrade hallon eller blåbär, fungerar på mig. Använder grekisk eller turkisk yoghurt, då vanlig fil eller föralldel mjölk höjer mitt blodsocker för mycket. Grädde fungerar.

Men som sagt. Detta var bara min syn på saken och det är upp till var och en att finna en lämplig diet som gör att blodsockret håller sig på en jämn och låg nivå. Mitt senaste långtidssocker ligger nu på 33 mmol, alltså som hos en frisk person och numera medicinfri.

Observera. eftersom du skriver att du är epileptiker så är det såklart viktigt att också ha en kosthållning som inte på något sätt ger en negativ påverkan på detta. Och detta är självfallet en fråga för läkarna.

Karin20
2012-09-27 16:22
#3

Bra kostsvar från Hattsson. LCHF är en ketogen kost och enligt vetenskapen ska det också fungera för epileptiker.

Men sluta med ölen.

Har du fler mätvärden än de ovanstående, det verkar lite konstigt att bs ökar från 4 till 20 på en månad.

//Karin

Anterrabae
2012-09-27 17:13
#4

Eller har det hänt något annat under den månaden? Typ att du varit sjuk, skadat dig, eller något annat som utsatt dig för exceptionell stress i systemet? Typ 2 diabetiker mår generellt bra på lågkolhydratkost, och när man väl är inne i det så saknar man inget. Man äter det man mår bra av, och saknar inte kolhydraterna (sockret) nämnvärt, men såklart kommer en omställning och ev avtändningsbesvär. Men det går förvånansvärt fort över.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

papa-bear
2012-09-30 09:43
#5

inget jag hört från läkare, men enligt en annan som jag känner, som också har diabetes, sade han att hans diabetes utlöstes av att han hade en infektion i kroppen. skulle kunna vara så i mitt fall också, för jag hade antibiotikakrävande svullnader som jag var tvungen att tömma på sjukhuset, och det var strax efter det som jag började få de första symptomen som gjorde att jag började misstänka att jag hade diabetes.

Anterrabae
2012-09-30 10:52
#6

I mitt fall gjorde de en grundlig koll på infektioner och liknande när diabetesen debuterade, just för att infektioner kan rubba insulinproduktionen. Har man varit med om en olycka eller liknande kan man också få blodsockerproblem. Trauma kan ge åtminstone tillfällig insulinresistens, som är såpass att den behöver medicineras.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
[per50]
2012-10-17 08:12
#7

Sedan jag fick diagnosen diabetes så har min syn blivit sämre, nu kan jag inte läsa tidningen och jag har väldiga svårigheter att se vad jag skriver på datorn.

Fick ni också problem med era ögon när ni fick diagnosen diabetes?

Zepp
2012-10-17 19:55
#8

Vanliga symptom vid obehandlad diabetes är:

  • Polydipsi (onormalt stor törst)
  • Polyuri (onormalt stora urinmängder)
  • Trötthet
  • Viktminskning
  • Acetonlukt i andedräkten
  • Dimsyn (suddigt seende)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diabetes

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anterrabae
2012-10-18 08:37
#9

Dimsyn tyder som Zepp skriver på höga sockervärden. Vid höga och svängande socker hamnar det socker i linsen i ögat som gör det svårt att se. Har man däremot haft sin diabetes flera år kan man få synförändringar i näthinnan på grund av att kärlen har gått sönder, och inte läker. Höga blodsocker är frätande, och gör sönder kärlen och blockerar produktionen av kväveoxid som krävs för att läka och behålla elasticiteten i blodkärlen. (Det finns kosttillskott som avhjälper dessa skador som för lite kväveoxid ställer till med)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Karin20
2012-10-18 16:46
#10

Min syn blev dålig innan jag fått min diagnos, men det var bland det första jag märkte. Nuförtiden är det bättre- Precis som Ida skriver, man får socker i linsen och det blir dimmigt-

//Karin

Upp till toppen
Annons: