Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 5677 ggr
[Tunnan]
9/14/12, 10:13 PM

Hejsan

Jag är ny på denna sidan.
Har nyligen fått veta att jag är i risksonen att utveckla diabetes.
Jag är inte där än men har ett blodsocker på ca 6,8
Jag är även njursjuk och håller just nu på¨att förlora min njure som jag fick transplanterad 1998.
Efter ett antal år av medicinering så kan det påverkar bukspottkötteln negativt.
Mängder med cortizon är inte så bra. 
Håller på att går över till LCHF
Alltså väldigt lite kolhydrater och mera fett.

Mvh: Janne

Annons:
[per50]
9/15/12, 7:07 PM
#1

jag är också ny här och har typ 2 diabetes och mitt socker är 20,6

[sakring]
9/15/12, 10:11 PM
#2

T.S om ditt bs ligger på över 6 i fastevärde så är du diabetiker.

Hattson
9/16/12, 10:48 AM
#3

Sakring,

Du kan inte med ett enstaka fastevärde som utgångspunkt tvärsäkert säga att detta är diabetes. Det är ju sjukvården som ställer diagnosen och ofta då med ett långtidssocker som grund. Det är ju en hel del faktorer som man också måste se på innan diagosen ställs exempelvis medicinering och i vissa fall göra uppföljande undersökningar.

[sakring]
9/16/12, 12:17 PM
#4

# 3 Ursäkta mig men men jag fick en diagnos på diabetes då mitt fastblodsocker låg på 7. Hade det varit ett år tidigare så hade jag "klarat" mig. Jag vet inte var T.S har tagit sitt blodsocker men ett fasteblodsocker över 6 räknas som diabetes. Det är vad jag fått lära mig.

En uppmaning till T.S att söka vård för att bli utredd.

[sakring]
9/16/12, 2:02 PM
#5

I mitt fall gjordes inga följande undersökningar heller utan jag fick helt enkelt börja med att se över min kost till dess att jag kom till en diabetssköterska. Denne ansåg inte jag behövde någon medicinering utan kunde sköta det genom att äta rätt. Ingen kollade på att jag tagit prednisolon i 6 månader. Att det kunde inverka fick jag veta här på denna sajt.

Nu väger jag 14 kg mindre och tar inget prednisolon och har normala bs-värden.

Jo jag fick en blodsockermätare hos sköterskan men det var ungefär 2 veckor efter att jag  fått diagnosen.

Hattson
9/16/12, 2:47 PM
#6

Sakring,

Lite knepigt att svara på din kommentar eftersom det inte känns rätt att diskutera en annan persons inlägg sinsemellan, så det får bli i allmänna termer, vilket jag också gjorde i mitt föregående inlägg.

1. Om det är oklart vad som ligger till grund för ett mätvärde är det bra att ställa den frågan till den berörde. Har det skett inom sjukvården eller egen mätning ?

2. Ett fastesocker på mellan 6.1-7.0 brukar betecknas som prediabetes. Sen som jag skrev, så är det avgörande att få ett långtidssocker och kanske en glukosbelastning för att få ett säkrare mätvärde och en klar diagnos.

3. Om en person på egen hand har mätt ett högt fastevärde, så är det en självklarhet att vända sig till sjukvården för att bli undersökt, alternativt be att långtidssockret blir uppmätt om sjukvården inte gjort detta utan nöjt sig med att enbart kolla fastevärdet.

4. Bra att du är omtänksam. Vänder mig bara mot att du kortfattat ger en diagnos utan att utveckla ditt resonemang och kolla de officiella gränsvärdena även om prediabetes är en alarmklocka.

Sen 'är det en annan sak att gränsvärdena mellan prediabetes och diabetes kan ifrågasättas /diskuteras. Personer som får diagnosen prediabetes kan ibland ta lite för lätt på det hela, vilket leder till att det sker en försämring istället för en förbättring. Där har läkarna ett stort ansvar då de bör klargöra vikten av förändrade kostvanor, viktnedgång med mera. Men i detta fall har det tydligen skett en positiv kostomläggning.

Annons:
[sakring]
9/16/12, 3:36 PM
#7

# 6 Jag har diagnosen diabetes typ 2 på ett fasteblodsocker som var 7. Hade jag inte direkt motsatt mig så hade jag också fått medicin för detta i form av tabletter. Jag sa att jag inte behövde fler mediciner och då höll sköterskan med.

Det var inte min mening att ställa en diagnos på T.S utan att tala om var värdet innebar. Diagnostiseringen överlåter jag till läkarna.

[sakring]
9/16/12, 7:17 PM
#8

# 6 Jag har slutat att dricka en burk coca-cola per dag och slutat med prednisolon.

chilisalsa
9/20/12, 3:00 PM
#9

Man bör ta flera test med en tid emellan för att säkerställa en diagnos. Bara en lätt förkylning höjer blodsockret… och TS är är ju njursjuk vilket alldeles säkert påverkar… även cortizon.

Medarbeterare på Kost

[Tunnan]
9/23/12, 10:46 PM
#10

Cortizon är väl i stort sett socker???
Eller ???

[Tunnan]
9/26/12, 11:41 PM
#11

Nu har jag ätit enligt LCHF i två veckor och mitt blodsocker har sjunkigt från 6,8 på fastande mage till nu 5,5 på inte helt fastande mage.
Jag åt frukost ca 1,5 tim innan det senaste provet togs.
Tjaa, jag är rätt nöjde.Glad

Zepp
9/26/12, 11:45 PM
#12

Cortison är ett läkmedel som omvandlas till kortisol i kroppen.. ett hormon, för panik. trauma och för att dämpa inflamationer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Karin20
9/27/12, 3:48 PM
#13

Diabetes anses man ha vid två fasteblodsocker >7,0 eller vid icke-fastande >12,2.

Detta kommer från Kostdoktorns sida.

Men förutom detta då, kan man inte bara utgå från dessa värden rätt upp och ned, utan om man uppnår detta, ska man göra ytterligare tester.

Först ska långtidsblodsockret mätas. Det visar på hur man legat i snitt de senaste 2-3 månaderna, men mäter egentligen inte samma sak, utan hur blodsockret har fastnat på de röda blodkropparna. Väldigt teoretiskt, men tydligt. Om detta är normalt, dvs att det ser ut som om snittblodsockret är under 6 och att över 7,0 var två tillfälligheter, är det ok, men det är ju alltid bra att hålla kollen.

Man kan också få göra ett sockerbelastningstest. Det innebär att man får dricka en supersöt sockerlösning (riktigt god och äcklig) och därefter mäts blodsockret efter 2 timmar. Hos en frisk människa har då blodsockret gått ned till normala värden, medan hos en diabetiker är det väldigt högt fortfarande.

Det är inte enbart socker i alla dess former som påverkar blodsockret, dålig sömn, alkohol, stress, alla sjukdomar och massor av olika mediciner, t ex kortison. Men kortison är inte socker.

Dina värden Tunnan, är väldigt bra med LCHF

//Karin

Annons:
Upp till toppen
Annons: