Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 2611 ggr
Julialex
2013-01-23 10:16

Medtronic paradigm sensor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fått möjligheten att testa en sensor under två veckor! Jag har bra kontroll över min diabetes och får därför ingen egen, men att få ha på prov för att kunna justera mitt basinsulin så mycket som möjligt är jätteskönt!

Sensorn sätts på magen precis som slangsetet till pumpen. Nålsetet är ett litet plaströr precis som för pumpen, varken större eller mindre. Den kontrollerar blodsockret ca 285ggr per dag! Man kan ställa in så att den varnar när blodsockret stiger eller sjunker snabbt, och även när värdet är över/under ditt målvärde.

Man måste sticka sig i fingrarna minst två gånger per dag för att kalibrera, poängen med sensorn är dock inte att slippa sticka sig utan att bara få en ännu större överblick över hur blodsockret ligger när man inte testar, t.ex. när man sover.

Jag gillar verkligen att använda sensorn, då jag är lite av en perfektionist när det kommer till min diabetes. Jag vill ha värden som en frisk person, och med sensorn känns det verkligen möjligt. Förstår att det är en kostnadsfråga men det är synd att inte alla typ ettor som vill får möjligheten att ha en, det kan ju faktiskt påverka hela vår framtid.

Här har ni mina fina kurvor från den 21a och 22a! Skrattande

http://julialex.blogg.se

Annons:
Zepp
2013-01-23 19:42
#1

Altså.. jag beundrar er diabetiker som utsätter er för en massa olika saker.. själv får jag rysningar utav blotta tanken på alla nålar och grejjer.

Oandrasidan så är det väl anorlunda när man inget val har?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Julialex
2013-01-24 09:03
#2

Nä, ingen tycker väl om nålar… Många har sagt till mig att de inte förstår hur jag fixar det och att de aldrig skulle klara det, men det är som du säger. När man får sin diagnos har man inte så mycket val! Jag lyckades acceptera det ganska direkt, men jag kan fortfarande sitta och tveka med nålen. Speciellt när nålen skjuts in av en liten mojäng, som man måste göra med just sensorn, då sitter jag i 5 minuter och tvekar innan jag tillslut trycker av! Jag föredrar att trycka in nålarna själv, lugnt och försiktigt! Flört

http://julialex.blogg.se

Upp till toppen
Annons: