Annons:
Etikettövrigt
Läst 5160 ggr
camilla69
2013-01-23 11:20

Diabetes hos katt

Jag vill egentligen veta vart lidandet ligger med att ha diabetes ?

Läser här att en del människor faktiskt lever med det flera år innan man få sin diagnos och börjar medicinera ?

Vår katt fick diagnosen igår, har troligen haft det ett tag.

Vi fick typ valet att genast börja ge 2 sprutor om dagen eller avliva !

Är det så snabba puckar som gäller ? Det är ingen skillnad på honom idag  än för ett par månader sedan.

Visst måste vi nu göra ett val men måste det göras nu genast eller om en vecka ?
Han är inte akut dålig men har höga socker värde och dricker & kissar mycket.

Antar att följdsjukdomar är detsamma på ett ungefär gällande människor & djur och tänkte att ni kanske har någon info om just det.

Annons:
Julialex
2013-01-23 11:58
#1

Det höga blodsockret skadar organ och nerver, orsakar blindhet, tvångsamputationer och nödvändiga transplantationer med mera (dock går man nog aldrig så långt med en katt). Det vore djurplågeri att inte börja medicinera er katt omedelbart.

Ni har väl uppenbareligen märkt att något är fel då ni tagit katten till veterinären och fått en diagnos? Anledningen till att katten dricker och kissar mycket är för att kroppen desperat gör sig av med socker via urinen. Jag minns själv hur det var innan min diagnos och jag var helt uttorkad, hur mycket jag än drack så försvann aldrig törsten. Jag fick även intima problem på grund av allt socker i urinen, och kan tänka mig att det även skulle kunna drabba en katt.

Se över fodret ni ger katten. Ju mer kolhydrater (finns mycket i torrfoder) ni ger, desto högre blir blodsockret och desto mer insulin kommer den att behöva. Det bästa är BARF (finns ett eget forum här på iFokus), annars Mjau/Bozita mjukmat. Skippa torrfodret.

Lycka till! :)

http://julialex.blogg.se

Katthemsmatten
2013-01-23 12:26
#2

Säger veterinären att ni ska ge insulinspruta 2 ggr/dygn så är det bäst att ni gör det.

Som #1 skriver så medför högt blodsocker att en rad organ förstörs. Kattens endokrina system är mycket mer känsligt än människans, så följ veterinärens ordination. Och gör det till punkt och pricka! 12 timmar exakt mellan sprutorna (inte 14-15 timmar ibland). Det finns specialfoder att köpa dessutom. BARF är en annan möjlighet, men ni ska rådgöra med behandlande veterinär innan ni ändrar dieten. Ger ni katten anpassad kost kanske insulinet kan minska på sikt. Beror litet på vad det är som triggat diabetesen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

natha-mjau
2013-01-23 16:30
#3

min katt hade oxå diabetes men han fick bara en spruta då och då (när han blev dålig), vilket var typ 1-2 ggr i halvåret.

Katthemsmatten
2013-01-23 16:35
#4

#3 Hur svår diabetesen är avgör hur man behandlar. OBS! diabetes är en sjukdom som i alla fall hos katt kan förändras över tid så att man inte behöver medicinera lika frekvent, men det beror litet på orsaken till att katten utvecklat sjukdomen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Zepp
2013-01-23 17:29
#5

"Precis som människor kan katter drabbas av diabetes. Störst risk löper de som är överviktiga. Men sjukdomen går att behandla. Framför allt bör man se över kattens matvanor. Bäst är att utgå från ursprungsdieten – möss."

http://www.unt.se/husdjur/moss-kan-skydda-katter-mot-diabetes-1403854.aspx

http://barf.ifokus.se/articles/50354da388f4724b8f003c89-moss-kan-skydda-katter-mot-diabetes?discussions-1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

camilla69
2013-01-23 19:03
#6

Zepp, jag har läst en del där och hoppas att det blir bättre.

Vi har nu bestämmt att börja med sprutor. Sköldkörteln fungerar normalt och det gav mig lite mer hopp.

Jag tycker dock att det är lite konstigt att de bara vill kolla blodsockret en gång i veckan ? Hur säker kan man vara att det är det sanna värdet när man sedan ska ställa in dosen ?

Borde man inte testa oftare ? Blodsockret är ju inte konstant ?

Annons:
Zepp
2013-01-23 19:40
#7

Sådär var det för mäniskor förr i tiden oxå, innan det fanns enkla blodsockermätare för självmätning!

Grejen är ju att katter är carniovorer, de skall inte ha några kolhydrater, det ingår inte i deras kost överhuvudtaget.

Och som lök på laxen.. de har ännu svårare än vi att reglera blodsockret, deras blodsocker regleras främst genom Glukoneogenes.. dvs de tillverkar själva sitt blodsocker av aminosyror.

Problemet med katt är att de inte kan tala om hur de mår!

Och du kan mäta blodsocker hur många gånger du vill.

Grejen är att du inte kan springa till veterinären så ofta.

Läs på Barf I Fokus och Katt I Focus vilka sorters mat som är bäst.. dvs minst kolhydrater.. och i övrigt all annan näring specefikt för katt!

Sen så vet vi ju inte om det är fodret som orsakat diabetesen.. det vet man inte ens hos mäniskor alltid.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Katthemsmatten
2013-01-24 10:33
#8

Att ni fått rådet att testa en gång i veckan kan ju ha att göra med att det är synnerligen obehagligt att bli stucken i örat dagligen. Stressen det innebär gör att man inte får ett 'äkta' värde eftersom stress ger förhöjda blodsockervärden. Stress i sig är dessutom farligt för katter.

Medarbetare Hittekatter iFokus

[Billan]
2013-01-25 19:25
#9

Detta med provtagning brukar aldrig vara mågot problem, sämre kan vara att få sockret normalt. Katter kan vara svår inställda.

camilla69
2013-01-26 09:17
#10

Han har nu fått en Lupus spruta som han får en enhet per gång av. Tillbaka om en vecka för nya prover.

Marianns LCHF Mat & bak
2013-01-30 13:43
#11

Jag har två katter och tillbringat lite tid på barf i fokus och också frågat mkt ang bra foder till katt.

De svar jag brukar få är Mjau blötmat - så nära barf man kan komma och vad gäller torrisar så är det bästa Carnia Lynx och i andra hand Orijen.

Inget foder ska innehålla spannmål til katt någonsin.

Hoppas du hittar lösningar med din  kisse.

camilla69
2013-01-30 21:05
#12

Vi har tagit bort allt vad torrfoder heter ! Nu får han blötmat (Mjau + Bozita) eller kött av något slag.

Sprutorna verkar hjälpa för han har redan lagt på sig lite även om han fortfarande dricker en del, fast inte på långa vägar så mycket som innan :-)

Zepp
2013-01-30 21:09
#13

Tänk då på att när blodsockret sjunker så måste ni följa efter genom att minska insulinet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Julialex
2013-01-31 09:52
#14

Vad härligt att höra det går bra! Skrattande

http://julialex.blogg.se

camilla69
2013-01-31 10:57
#15

ja, vi ska tillbaka på måndag för att se hur proverna ser ut. Dock får han den lägsta enheten som går att ge med sprutan tror jag så det blir nog inte så enkelt att minska dosen!

Katthemsmatten
2013-01-31 11:23
#16

#15 En del katter klarar sig efter en tid på specialkost och slipper insulininjektionerna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

camilla69
2013-01-31 12:43
#17

#16, det är det vi hoppas på :-)

Marianns LCHF Mat & bak
2013-01-31 13:02
#18

Det bör ju funka precis som hos oss människor Flört
Kul att det är bättre, så jobbigt när kissemissarna mår dåligt.

Zepp
2015-04-07 11:30
#19

Hur gick det med katten??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

camilla69
2015-04-26 14:06
#20

Vill meddela att katten "still going strong".

Värdena ligger på bra nivå och han får sprutor varje morgon.
Har är ju dock gammal, omkring 18 år och är kräsen imellanåt så han får det han vill att äta.
Mestadels kött/köttfärs men också Mjau blötmat och ibland äter han av de andra katternas knoppror eller deras blötmat.

Annons:
Katthemsmatten
2015-04-28 10:41
#21

#20 Vad roligt att kisse fortfarande lever ett bra liv. Vid 18 år så kan man väl få bli litet bortskämd. ❤️

Medarbetare Hittekatter iFokus

Upp till toppen
Annons: