Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 9574 ggr
Grimmis
9/11/13, 9:48 PM

Blodsockret hos en frisk person

Hej

Har idag tagit del av mina provsvar och jag har inte typ-2 längre.

Känner att jag inte riktigt haft det på ett bra tag, men ingen brydde sig om detta på V.C.

MEN…nu är jag nyfiken på vad en frisk person som äter godis och sötsaker varje dag i stort sett har för blodsockervärden under ett helt dygn. Menar ingen "typ 0" utan en person som inte är sjuk.

Hur skall blodsockervärdena se ut när man trycker i sig både kakor, våfflor, pingvinstänger, kexchoklad m.m. i stort sett varje dag.

Funderar på att fråga någon stackare (en utav mina friska och glada polare) om de kan ställa upp i ett litet experiment ala Grimmis, men om ni vet så skriv gärna eller kanske kan ni hitta en stackare så jag slipper, ha, ha och sedan berätta här hur deras värden låg.

Ha det gött!

🥳

Annons:
Karin20
9/14/13, 3:30 PM
#1

http://www.kostdoktorn.se/sockerchock Kolla här på en frisk modig person!

//Karin

Zepp
9/15/13, 3:30 PM
#2

Ja altså är man frisk så kan man som regel vräka i sig socker. kolhydrater och skit utan att blodsockret når några allarmerande värden.. det är lixom det vi har insulin till!

Frågan är snarare felaktigt formulerad.. utan grejen är snarare vilka insulinnivåer man får.. på kort sikt och på lång!

Till slut får man ett förstadium till diabetes och det är hyperinsulinemi.. dvs kronsikt förhöjda insulinivåer.. och det är en helt normal överlevnadsanpassning för hantera för hög glykemisk belastning.. genom att lagra fett, stänga av fettoxidation, lipolys, glukoneogens och allt som kan konkurera med glykolys, Denovo lipogenes och glycogenolys!

Det kan ta uppemot 10-30 år med anpassning.. men till slut överskrider man bukspottkörtelns förmåga att utsöndra insulin.. då har man fått diabets typ 2!

Det är egentligen lite mer komplicerat.. gener och andra signalsubstanser spelar oxå in men i huvudsak är händelseförloppet likartat.. förutom att i dag tenderar det att ta 10 år i stället som förr 30 år!

Dvs vuxendiabets (DT2) är allt mer i dagen en sjukdom drabbar yngre!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Grimmis
9/19/13, 8:05 PM
#3

Karin20:

Intressant, men vill ha fler mätningar och oftare under ett par dygn. En frisk person som äter mycket sötsaker.

Tack för länken 🙂

Grimmis
9/19/13, 8:11 PM
#4

Zepp:

Tack för en utförlig förklaring.

🙂

Thomas Jansson
9/27/13, 12:17 PM
#5

kolla in Ann Fernholm site 

http://ettsotareblod.se/

hon brukar göra lite experiment om detta!

linuxchick
10/10/13, 3:26 PM
#6

Jag har gjort lite experiment på min man när han har ätit kakor och godis. Det jag kommit fram till är att hans blodsocker ALDRIG stiger mer än 0,2 mmol, medan mitt å andra sidan kan stiga mer än 3 mmol av samma kaka. 

Oavsett hur mycket han stoppar i sig hamnar värdena runt 5,5 +/- 0,2 i 95% av fallen (resten får nog räknas som mätfel faktiskt).

Annons:
Zepp
10/10/13, 4:45 PM
#7

Han har en adekvat insulinutsöndring och ingen insulinresistens!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: