Annons:
Etikettkost
Läst 5384 ggr
S L Tildemyr
10/8/13, 11:35 PM

5:2

Hej!

Det är så att jag och mina studiekamrater skriver ett arbete i skolan om 5:2 dieten.
Förespråkarna av 5:2 menar att denna diet är inte enbart en viktminskningsdiet, utan främst en diet för att förbättra hälsan. Man säger också att den ska ha en positiv effekt när det gäller vissa sjukdomar. B.la. så ska dieten vara bra för människor med typ 2 diabetes.

Nu till min fråga.

Är det någon här som har typ 2 diabetes som har provat 5:2 dieten, är det bu eller bä?

Är det någon som orkar svara? I så fall så har jag 5 frågor som ni gärna får svara på, de kommer att ingå i den rapport vi skriver.

Tusen tack på förhand

Sandra

Annons:
Karin20
10/10/13, 2:07 AM
#1

Svarar gärna på dina frågor. Jag har provat 5:2 och även 16:8 (14:10). Som jag ser det ger det bra blodsockervärden och man äter automatiskt mindre.

//Karin

S L Tildemyr
10/10/13, 7:38 PM
#2

Hej Karin20.
Ååh vad jättesnällt av dig!! :-)

Frågorna:

1. 5:2 metodens slogan är: Ät, fasta och lev längre. Går lågt kaloriintag hand i hand med en lång livslängd? Vad är dina synpunkter/erfarenheter av detta? Vad har den för fördelar och nackdelar?

2. Genom att använda sig av periodisk fasta stiger inte blodsockret vilket innebär att insulinnivåerna inte blir lika höga. Många personer har av olika anledningar svårt för att motionera regelbundet, vissa lider också av diabetes typ 2, samt hjärt- och kärlsjukdomar. Anser du att denna diet i jämförelse med andra dieter, är bättre lämpad för människor med den här typen av åkommor som vill gå ner i vikt och/eller må bättre?

3. Är denna metod en ny kortvarig trend eller ser du att den skiljer sig från liknande lågkaloridieter som tex LCHF?

4. Hur bör man lägga upp sin träning under den här metoden och är det lämpligt att träna under fastedagarna?

5. Finns det andra skillnader förutom viktnedgång och bättre hälsa som påverkas av 5:2 metoden, tex humör och matkontot?

Karin20
10/10/13, 9:31 PM
#3

Hej Jag vill börja med att påpeka att jag bara pratar utifrån mina egna uppfattningar och erfarenheter, vilket förmodligen inte alltid stämmer överens med verkligheten eller andras erfarenheter. Dessutom äter jag LCHF samtidigt. 1. Ja, jag tror att man inte behöver äta så mycket. Allt man äter utöver sina måltider är onödigt, även om det passar in i eventuella dieter. Men jag tror inte heller att man ska vara mager. Det måste finnas något att ta av och detta mer ju äldre man blir. Jag räknar inte kalorier, men under mina två dagar dricker jag enbart kaffe eller te, plus en liten middag på kvällen, hungern är försvunnen. Det blir inte så många kh och inte heller 500 kcal. Men jag väger för mycket, dock inte så mycket. 2. Nja, mer eller mindre lämpad, jättesvårt att säga. Kanske ska man vara helt frisk för att fasta, men för mig fungerar det ju. Jag skulle aldrig råda någon annan att fasta, däremot gärna att pröva. Testa en vecka eller så, är kanske inte så farligt. Återigen lchf, man kan vara länge utan mat om man har ätit mera fett, man är mättare längre då. Eller jag är…. Inte man. 3. Frågan är helt fel. Lchf är inte en lågkaloridiet. Lchf är en kosthållning som innebär att man inte äter blodsockerhöjande kolhydrater och har inget med kalorier att göra. Lchf är därför inte en trenddiet, utan, igen enligt min åsikt ett nödvändigt sätt att förhålla sig till mat om man har diabetes, framförallt typ två. 5:2 är kanske en modediet, men som jag sagt ovan, man behöver inte äta så mycket. Om man sen fastar två dagar, har ätfönster om x antal timmar eller hur man gör, det är nog individuellt. Ät när du är hungrig, sluta när du är mätt (eller strax innan) är ett bra tankesätt. Sen om det alltid följs, det är en annan sak. Om några år pratar man inte 5:2, men fortfarande lchf. 4. Är du kraftigt överviktig, är det en omöjlighet att träna och det är ett hån att säga till folk att träna mera så går du ner i vikt. Träna gör man för att må bra. Jag gillar att röra på mig och har alltid gjort det, men inte har det påverkat min vikt! Om man är ovan är promenader alltid bra, vare sig man fastar eller ej. Ett hårt zumbapass skulle jag inte köra under fastedagarna, men jag har inte provat. Tror även här att man får prova sig fram. Men de flesta som kör hårdträning är nog friska personer. Det är ju iallafall en belastning på kroppen, både att träna och att fasta. 5. Matkontot blir naturligtvis mindre om man inte äter två dagar i veckan, sen tror jag att man kan bli "hög" av ketoner. Man ska absolut inte avsluta dagen med ett glas vin, då blir man riktigt berusad! Sen ska man aktivera sig men sådant som är snällt mot sig själv och inte tänka på mat och matbrist. Ett skumbad, en bra film, ut och gå om man kan, en bra bok, träffa vänner…

//Karin

S L Tildemyr
10/11/13, 8:01 AM
#4

Så himla supersnällt! Tusen tack Karin!!!

Självklart svarar du efter egna erfarenheter, vi ställer samma frågor till dietist, läkare och "privatpersoner". Intressantast blir ju ändå att höra från er "privatpersoner" som faktiskt prövat dieten 🙂

Åter igen, jättestort tack för att du tog dig tid!
Jag är väldigt tacksam för din hjälp 🙂

/Sandra

chilisalsa
12/22/13, 6:21 PM
#5

Jag ska inte svara så utförligt, jag håller med om det mesta som Karin skriver.

Tyvärr används nog inte periodisk fasta i diabetesvården i Sverige ännu. Men det används t.ex i Kanada.
Kan man bli kvitt typ-2-diabetes…
Beror på hur man menar. Man kan iaf bli medicinfri i många fall.
Lågkolhydratskost är såklart det främsta man tänker på. Intermittent fasta kan också vara ett medel. Eller varför inte kombinera för störst effekt ?

Här pratar vi dock riktig fasta där det enda man "äter" under fasta är benmärgsbuljong, kaffe/thé, vatten. Nyttigaste formen av fasta och insulinfri tillvaro borde locka kan man tycka…. Men man måste veta vad man gör alternativt få hjälp vilket nog än är svårt idag. Måttlig lågkolhydratskost enligt "Mat vid diabetes", med vissa justeringar, i kombination, med intermittent fasta kan i många fall reducera insulinbehovet drastiskt…

http://www.youtube.com/watch?v=mAwgdX5VxGc

http://kidneylifescience.ca/programs/nutrition-and-diabetes/intensive-diabetes-dietary-management/

Medarbeterare på Kost

Upp till toppen
Annons: