Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 4318 ggr
[Caroline92]
2013-11-14 19:11

Stress och blodsocker

Är det någon som vet kopplingen mellan dessa? Jag är typ 1a och äter LCHF och brukar ha bra blodsocker, sällan över 8. På senaste tiden har jag nog varit väldigt stressad (inget jag känner, men det har hänt mycket i mitt liv som jag vet måste påverka kroppen ändå) och nu går ibland mina värden uppemot 18! Inte legat under 10 på ett par dagar trots att jag inte ändrat något i kosten. Möjligtvis att jag äter lite mer, men fortfarande helt inom LCHF-ramarna och inte SÅ mycket mer. Är det möjligt att det är stress som orsakar detta?

Jag hade f.ö funderingar på om jag var gravid ett tag också då jag har massa symptom och mensen är 2 veckor sen, men enligt barnmorskan jag var hos så ska testet isåfall ha gett utslag (är i så fall i vecka 10) men det gav nada. Så om stress kan göra allt det med kroppen så borde det kunna påverka blodsockret också antar jag?

Annons:
mogfarm
2013-11-14 21:48
#1

Mitt blodsocker brukar inte påverkas av stress, vad jag har tänkt på. Däremot, det som har påverkat det överlägset mest var när jag var gravid. Dels ökade insulinbehovet enormt och dels blev det väldigt svängigt. Är det helt uteslutet att du är gravid? Ett test visar det ju normalt sett, men man har ju hört om fall där det inte gett utslag förrän senare.

Karin20
2013-11-15 06:06
#2

Stress påverkar blodsockret, men det är förmodligen väldigt individuellt. Läs mer här http://www.ssdf.nu/tidningen/artikel.php?id=180

//Karin

Thomas Jansson
2013-11-15 12:04
#3

Anna Hallen har skrivit en del om stress - leta reda på hennes blogg och läs på,,,,

Helt klart är att stress sätter kroppen i "stridsberedskap" och vissa funktioner fungerar annorlunda,,,

[Caroline92]
2013-11-15 19:47
#4

#1, ja det är helt uteslutet :)

 #2 o #3, tack för tipsen!

grostorp
2013-11-24 14:56
#5

Jag är en typ 1 sedan 83 och hör till de  som definitivt blir påverkad av stress.

Bry dig inte så mycket om hur andra påverkas - diabetes är en individuell sjukdom - det som på verkar dig kanske inte påverkar någon annan. Lyssna först och främst på din egen kropp och dina egna värden. I bland förstår inte jag heller varför jag har så höga värden trots att jag har haft min sjukdom så länge.

Jag brukar ibland säga " att det är inget problem med att hålla en jämn bodsockernivå om man inte är sjuk eller stressad, inte har mens, äter exakt samma mat och rör dig exakt lika mycket varje dag. Det säger sig själv, så kan man inte leva.

Karin20
2013-11-24 15:10
#6

//Karin

Annons:
Stefan L
2013-11-27 18:56
#7

Stress påverkar ditt värde, jag har levt ett stressigt liv under flera år så jag vet.

Artikeln från dn häromdagen stämmer in på mig till 100%.

Ha de gött!

/Stefan

Chruss
2013-12-16 10:33
#8

Jag är också en som påverkas oerhört negativt av stress.
Inte så att jag mår dåligt utan det är kroppen som kämpar på sitt vis, det är först när jag börjar sova dåligt som det slår till med full kraft….

Må så gott!

Christina aka Chruss

Sandrantolv
2014-04-19 16:59
#9

Jag stressar mycket och är orolig och det påverkar mitt blodsocker och ligger ganska högt

Upp till toppen
Annons: