Annons:
Etikettmedicinering
Läst 6500 ggr
majlar
8/8/14, 9:49 AM

Victoza

Har sedan maj medicinerat med Victoza.  (Magtarmhormon) Har ett bra blodsocker och gått ner 5 kilo. Ibörjan mådde jag illa och hade svårt att få koll på sockret som åkte jojo.  Har även insulin. Humulin och måltidsinsulin, bägge har jag fått halverat i doser. Har som mål att kanske kunna ta bort måltidsinsulinet helt. Jag har haft diabetes typ 2 sedan 2003 och har inte en enda gång haft ett bra långtidssocker, trots att jag har gjort allt som går. Men nu efter drygt tre månader så mår jag bra och har ett fint långtidssocker. Helt fantastiskt.

Annons:
skippy
9/10/14, 5:56 PM
#1

Vad roligt att höra att ditt långtidssocker är på bra nivå, Grattis.   Får man fråga vad det låg på?  

Senast jag var och kollade mitt långtidssocker så låg det på 84, hoppas själv på en längre siffra.

majlar
9/14/14, 5:48 PM
#2

Sist jag tog låg jag på 49. Ska bli intressant nästa gång, om det ligger kvar där. Jag har haft väldigt svårt att få ner värdena.

[Sabina]
11/6/14, 7:46 PM
#3

#2 Grattis till dina fina värden! 👍

Jag började med Victoza i förrgår, inte pga övervikt utan för att jag har haft så svårt att få ner mitt bs under lång tid. Har varit med om jobbiga saker i mitt liv som medfört långvarig stress och skyhögt bs. Kan inte heller motionera som förr i tiden då jag har nervskador i ben och rygg (detta ej pga diabetes dock). Nu mår jag såå dåligt, feber, ont i kroppen osv. Har bara fått i mig ett äpple på hela dagen.  Jag visste inte att jag skulle bli så påverkad av Victozan men enligt min diabetessköterska är det för att jag legat på så högt bs så länge som gör att biverkningarna slår så hårt.  Hoppas dock att jag snart mår bättre och att bs stabiliseras.

fridelfina
11/7/14, 4:57 PM
#4

Jag undrar vem som får Victosa? Och hur funka den?

 
 

[Sabina]
11/8/14, 12:09 AM
#5

#4 De som har typ 2-diabetes och där behandling med metformin och insulin inte hjälper tillräckligt bra,  så man har högt HbA1c under lång tid, och "helst" ska man även ha övervikt.  Den fungerar genom att se till att den insulin från bukspottskörteln som produceras bara frisätts när bs blir för höga efter en måltid,  Victoza är ett tarmhormon som gör att matsmältningen tar längre tid, vilket påverkar mättnadskänslan så man inte blir lika hungrig. Sen vet jag inte om det fungerar lite som metformin också, att det "öppnar upp" cellerna för att de lättare ska kunna ta emot insulin (jag har för mig att min diabetessjuksköterska sa det men kan minnas fel)

För min del har det varit väldigt svårt att få ut Victoza som jag velat testa länge. För läkaren skyller på att jag inte har någon övervikt men jag tror inte att man tvunget måste ha det faktiskt. Har maxdos metformin och dessutom Lantus och vill inte ta ännu mer insulin (måltids-) då jag är rädd att gå upp i vikt. Jag har även svårt att motionera (se #3) och kosten går inte att vara mer striktare än jag redan är. Men jag har nog lite otur med min vårdgivare för helst vill de t.o.m sätta ut mitt metformin så jag ska få gå på bara insulin "för att spara pengar" då dessa preparat är "så dyra", fick jag höra av en läkare. Jag höll på att smälla av kan jag säga! 😡

fridelfina
11/8/14, 5:30 PM
#6

Tack för svar, kanske nåt för min make då! Står också på lantus och metformin….

 
 

Annons:
Upp till toppen
Annons: