Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 6186 ggr
Elinim
2015-02-02 14:26

Fördelar och nackdelar med insulinpump?

Hej,

vad kul att denna sida är uppe igen! Jag har inte diabetes själv, men är ändå påverkad av sjukdomen då min sambo har diabetes, och har haft det sedan 1998. Jag har länge föreslagit att han ska skaffa insulinpump, då jag tror att det skulle hjälpa honom mycket och göra hela hans tillvaro enklare. Han vill dock inte, eftersom han anser att den skulle vara i vägen, otymplig, och han vill inte "sitta fast"  i en pump. Jag förstår honom självklart, men känner ändå att de positiva sidorna borde väga över. 

Så vad anser ni? Har ni/har ni haft pump, och isåfall, hur har det funkat för er? Stör den mycket i vardagen? Väger fördelarna eller nackdelarna över? Tacksam för svar!

Annons:
[jumperlio]
2015-02-02 18:30
#1

Jag tänkte på samma sätt som du beskriver din sambo. Att sitta fast i något och ständigt vara "uppkopplad" var skrämmande. 
Jag har idag insulinpump och har haft den i snart 2 år. Frågan kommer ofta upp "känns det inte konstigt att ha den där hela tiden?" och då brukar jag svara att "inte värre än att du har din mobiltelefon i fickan hela dagarna" 🙂
Som du säger; det positiva väger verkligen över det negativa. Ett bättre kontrollerat blodsocker och trots att jag "sitter fast" en mycket friare känsla i vardagen. 

De negativa aspekterna är att ibland har jag glömt att pumpen är där i fickan och den råkar falla vilket får nålen att klia något fruktansvärt. Det är lite mer att bära på, så som extra nål, slang och mina insulinpennor ifall pumpen inte skulle fungera av någon anledning. 
Det krävs en hel del av en i början med all information och eventuellt lära sig kolhydraträkning (om man inte är bekant med det innan), men när man väl kommer över den barriären är det som jag skrev tidigare en frihetskänsla. 

Fördelarna är många. De främsta jag upplevt är färre nålstick - givetvis, en välbalanserad blodsockerkurva, förlängd bolus vilket ger mig friheten att äta t.ex. pizza eller flerrätters utan svängigt blodsocker, mindre trötthet och känslan av att vara friare trots sjukdomen. 

Oroar sig din sambo för t.ex. att sitta fast så finns ju även insulinpumpar utan slang. Omnipod är den mest kända i Sverige om jag inte minns fel. Dock är det ju lite olika vilka insulinpumpar landstinget ni hör till köper in.

CorneliaAndersson
2015-02-11 00:22
#2

Jag vågade först inte ha pumpen, då jag faktiskt är ganska rädd för sprutor och nålar etc.
Men det blev en insulinpump iallafall och jag kan inte vara nöjdare!

Visst den piper ibland när man ska fylla på med nytt insulin, byta batteri och om man missat någon dos (det kan man ställa in själv, om jag inte minns fel).
Jag tänker inte på att jag har den med mig.

Dessutom finns det smarta funktioner som man kan ställa in! T.ex. när man ska kolhydratsräkna.
Då ställer jag in mitt BS och hur mycket kolhydrater jag ska äta, sedan räknar pumpen ut vad jag ska ta för insulinmängd för att sedan landa på ett 6,0 värde. (såklart är det med vissa marginaler).
Man får ställa in en del i början med vilket värde man vill landa på och hur mycket insulin det krävs beroende på ens känslighet. Det är ju väldigt individuellt.

Jag 'är iallafall supernöjd och tycker att man kan ge det en chans! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

fridelfina
2015-03-07 20:56
#3

Min dotter har pump och ett par av skälen till att ha pump är att det blir så mycket lättare att korrigera doseringen vid svängningar i blodsocker och att man tar mindre insulin med pump totalt än med penna. 

Ett till tungt skäl, vid magsjuka är det klart oslagbart att kunna korrigera insulinet omgående och man lyckas mycket bättre balansera så att det inte blir insulinbrist/känning!

 
 

ebba_zigge
2015-04-06 12:54
#4

Jag har haft doabetes i 6år och jag har alltid använt mig av insulinsprutor då jag tycker att det känns mycket friare. Jag använder vanligtvis actrapid som dagsinsulin, men när jag är hög eller ska fika tar jag novorapid. Det fungerar utmärkt för mig att kombinera. Till natten tar jag levemir. Sålönge mitt blodsocker ligger så bra som det gör tänker jag inte byta till pump!

[Mathildaqdt]
2015-04-18 22:43
#5

+ Lätt att ta doser, dexcom gör det extremt mycket lättare att kolla blodprover, slipper ta lantus som jag tyckte var obehagligt - Om pumpen slutar dosera flyger mitt blodsocker iväg extremt snabbt eftersom jag bara har snabbverkande

Upp till toppen
Annons: