Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3302 ggr
CorneliaAndersson
2015-06-05 01:17

Har ni några djur?

Hej!
Har ni några djur?
Vad för några?
Bilder?

Hjälper djuren er att känna er bättre när det inte alltid är så lätt?
Märker de av er diabetes?

:)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
CorneliaAndersson
2015-06-05 01:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

Jag har 1 katt, 1 foderhäst och ett gäng kaniner!

Ska vi börja med katten?
Namn: Busan
Kön: Hona
Ålder: 9 (om jag inte minns fel)
Färg: Inte helt säker. Heter det sköldpaddsfärgad? ;)
Historia: Busan kom till oss 1 år efter att vi hade flyttat till det nya huset. Skolsköterskan kom över och knackade på dörren.. 'Är detta er kattunge?'
Det var det ju inte. Så sköterska tackade för sig och mammastängde dörren. Efter ett ag hörde hon et jamande och öppnade dörren igen. Där stod den lilla kattungen. Så ung att ögonen fortfarande var lite blå, morrhåren var delvis avbrända och öronen var irriterad. 'Jaha, du r väll komma in då' och direkt när mamma sa det så stegade den lilla ''skiten'' raka vägen in. Vi blev såklart kära i henne direkt!
Senare visade det sig att hon led av skabb i öronen, avbrända morrhår och en lindrig kronisk förkylning..
Vi hjälpte henne, vi behandlade henne, vi älskade (älskar) henne och hon gör detsamma tillbaka!

Börjar min insulinpump att pipa, ja då kommer hon springande!
Går jag ut så sr hon och skriker ända tills jag går in (dock gör hon det bara med mig och endast när jag går ut i trädgården, innan gjorde hon det när jag skule till skolan med, men inte längre).
Hon kom till oss när jag hade det ganska jobbigt med diabetes och man kan säga att vi växt upp tillsammans.
Kan inte somna om jag inte håller henne i ena tassen!
Kan inte åka iväg om jag inte säger speciellt hejdå till henne!

Vi har helt enkelt ett speciellt band! :) <3

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

CorneliaAndersson
2015-06-05 02:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#2

Hästen:)
Namn: Candy Shot (Candy)
Kön: Sto
Ålder: 20 år i år
Färg: Mörkbrun (ser nästan svart ut)
Historia: Candy är en ridskolehäst som jag fått äran att ha i 3 år!
Hon är den mest perfekta häst man kan tänka sig, när man lärt känna henne.
I början var hon lite orolig och oförstådd, men vi har jobbat på det och från att inte ha velat ha någon s helst kontakt med mig, till att stå och bli frustrerad om jag inte kommer fram och hälsar på henne. Såväl inne i stallet som ute i hagen.
Från att nästan ha blivit aggressiv när man råkat ta henne på ett känsligt/kittligt ställe, till att kunna stå och klappa/massera på det stället medan hon står och njuter. Från att alltid vänta på att bli tagen i hagen till att de andra kan öppna och hon raskar med bra takt raka vägen till mig, trots att hon kan välja tt gå in i stallet där maten finns! Vi har tricktränat lite och hon kan numera 'lyft' (vinka) på kommando. Har även testat att buga lite, men det gör hon mest pga av godiset ;)
Tänker att klickerträning kanske skulle kunna göra susen ;)
Skulle jag råka står med mobilen samtidigt som hon står bunden i stallgången, så får man hålla hårt i den.. Hon vill nämligen göra allt för att putta den ur handen på mig.. ''Antingen mig eller telefonen, mamma!''
Har jag dåligt blodsocker, strul med pumpen eller har en allmänt dålig dag så blir hon genast 'klängig' och tröstande.

Även vi har ett mycket speciellt band till varandra, och jag litar på henne till 110% i nästan precis alla lägen!
(lastbilar och vissa andra saker kan dock vara lite läskigt vid uteritt om man inte har mer än 1-2 andra hästar med sig)!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

CorneliaAndersson
2015-06-05 02:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#3

Kaninerna ;)

Namn:  Backsippans Kiara, Borgargatans Yohio, Stjärnfallets Minerva Mc Gonagall och Sagoskogens Lille Mumintroll
Kön: 3 honor och 1 hane
Ålder: 4år, 2år, 2år, ca 3,5 månad
Färg: 2st viltgul sotade, 1st Svart wienertecknad och 1st Blå
Historia: Mitt kaninintresse började tidigt och jag fick min första när jag var runt 3 år gammal, sedan jag fick min första så har jag aldrig varit utan.
Jag började senare intressera mig för avel, och har fött upp lite kaniner för utställning tidigare. Nu är jag keluppfödare, som än letar efter sitt avelsmaterial.
De kaninerna jag har just nu är,, lite nervösa av sig.. Den enda som är helt säker är Kiara.
De andra jobbar jag mycket med och vill få dem att känna sig så trygga som möjligt. Tyvärr är de inte alltid lätt och man får ibland ta tunga beslut.

Mina kaniner reagerar inte på något särskilt sätt när jag har dålig diabetes, men en del är till stor tröst när man inte mår riktigt bra, mentalt.
Då kan även någon av de lite mer nervösa kaninerna vara till tröst!
Supergoa djur som jag absolut rekommenderar! :)
1. Kiara
2. Yohio
3. Minerva
4. Mumin (Jag vet,,, Jag vet… Han hade inte hunnit bli borstad ännu.. Mobilen dog kort efter att kortet togs)
:))

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

ebba_zigge
2015-06-16 09:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

NAMN: Zigge (Gosetrollens Kovu) KÖN: hane ÅLDER: 2år FÄRG: madagaskar HISTORIA: Jag har alltid velat ha ett husdjur, hellst en hund. Men mina föräldrar har alltid sagt nej. Men för två år sedan tänkte jag att en kanin är lite lättare och bra, så jag frågade och mammas svar blev: Ja, du är ju så duktig med diabetesen. Efter det har Zigge varit en stor del av familjen, han springer lös i huset och hoppar över mina kaninhinder. Han märker inte av min diabetes, men ger somsagt tröst när man mår sämre.

CorneliaAndersson
2015-06-16 09:56
#5

#4 Åh jisses vad fin han är!
Vilken tur att det blev en kanin! :D

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Marliis
2015-07-30 07:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

I vår familj har vi alltid haft katter, en eller två, nu har jag en liten hona som heter Leia och är nio år. Hon har kommit till mig efter ett par andra hem, det första misste hon när hon började markera det nya babyns kläder, det andra efter att två katter som bodde där tidigare inte godtog henne utan mobbade så att hon inte vågade in.  Hemma hos mig trivs hon, jag bor på landet och hon kan gå ut och in som hon vill.

Annons:
[RC1393]
2015-08-01 00:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jo, jag har några stycken! 32 totalt, 30 kaniner och två hästar.

Börjar med ponnysarna:

Namn: Little Sparrow
Kön: Sto
Ålder: 6år
Färg: Avblekbar skimmel
Historia: Sparven föddes hemma hos mig, ett efterlängtat föl undan min läromästare Primula. Jag var på sjukhuset 12 mil bort och installerade min första insulinpump, vi fick åka tidigare därifrån när vi fick den underbara nyheten på den sista morgonen under sjukhusvistelsen att ett friskt stoföl fötts! Sparven har verkligen världens härligaste temperament, älskar och älskad av alla. Just när bilden är tagen är hon inte med på noterna riktigt. Vi var på travbanan (eller som Sparven känner den, racebanan) och ponnyrackaren hade inte taggat ned efter gårdagens galopprace. Jag satsade bara på att inte rida över något staket😇

[RC1393]
2015-08-01 00:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Namn: Östlundas Benni Bus "Billie"
Kön: Valack
Ålder: 8år
Färg: Gulbrun
Historia: Billie hämtade jag hem i maj efter en träning på ridskolan. Hade bara en vecka tidigare fått veta att han skulle säljas eftersom han inte fungerade i verksamheten. Jag hade knappt träffat ponnyn innan, bara sett honom en gång och blivit störtförälskad (favoritfärgen ju!). Så nu har jag en projekthäst som behöver lite uppfostran, lära sig vara själv och såklart lite kompetensutbildning. Förhoppningen är att jag och Billie ska komma oss ut och körtävla någon gång i framtiden, men jag måste lära mig hur tusan man får en häst att gå i form framför en vagn först😃

[RC1393]
2015-08-01 00:35
#9

Har så många kaniner så jag vet inte i vilken ände jag ska börja🤦‍♂️ Drar igenom dem snabbt så slipper ni mitt yrande om alla mina underbara, haha.

Jag har en hel del i färgen japantecknad gul/svart: Hissjö's hot to the touch "Dexter", Hissjö's Love Like This "Ike", Knaftens Hange, Knaftens Sasha, Neptunens Vindicat "Casper" och Knaftens Jean. 

Sen har jag viltgula: Hedes Pussilago "Disa", Knaftens Annie, Knaftens Reiner, Knaftens Ice Cream "Isa", Knaftens Chips och fyra namnlösa gulingar. 

Blå och viltblå har jag också: Ruben, Lyckans Vivid Blue "Coby" och en viltblå än så länge namnlös.

Singlarna (som jag bara har en av) är den tysk schecktecknad svarte Levai, vit rödögda Hissjö's Snow Feelings "Elsa" (som Disney gjorde en ripoff på, jag ska stämma dem!😂), viltzobeln Melodys Locke och Forjoy's Blood Promise "Rin" som är madagaskar manteltecknad.

Har även åtta namnlösa otter svarta ungdjur. 

Hade visst inga bra bilder lättillgängligt, inte ens som jag kunde sno från min egen facebook. Nåväl, de finns på hemsidan i signaturen annars (de flesta i alla fall)🙂

CorneliaAndersson
2015-08-01 04:19
#10

Oj, det var en hel del djur!
Men vi med kaniner vet att det lätt blir en del! ;)

Vad fin Sparven är!
:D

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

edsjo
2015-08-07 19:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Hej.

Har haft både marsvin, katter, kaniner, hästar m.m. Men nu har vi bara en katt som heter Daisy ❤️Hon är egen uppfödning och 4 årig bondkatt.

Upp till toppen
Annons: