Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 4719 ggr
vember
2015-07-19 08:25

nyupptäckt diabetes

för en månad sedan upptäckte jag ett sår på en tå som inte ville läka,utan spred sig så det var rött en bit upp på foten.på vårdcentralen så fick jag veta att jag har diabetes typ 2.har känt mig trött o så,men efter att haft metaformin o lite senare även basinsulin har jag fått ner sockret till i regel mellan 7 och 9.har haft det ganska lätt att sluta dricka läsk o äter ganska mycket grönsaker,men slarvar nån gång i veckan med kakor,fikar med en kompis varje söndagsmorgon så då slarvar jag.ska med min tå till us i linköping på torsdag,kan bli så illa att man får ta bort en del av den.önskar ju att jag kunnat upptäcka diabetesen på ett annat sätt men nu är det som det är.är ändå ganska glad även om jag tänker på fotskadan o hoppas det går så bra som möjligt med tån

Annons:
Record
2015-07-19 22:32
#1

Var noga med kosten , så skall du se att det blir bättre. Jaga bort sockertrollen ! 👍

vember
2015-07-21 11:17
#2

har inte haft svårt att sluta med läsken,värre med kaffe då jag gärna vill ha lite sötma o tar en halv sockerbit.har dragit ned mycket på socker,men fikar varje söndag hos en kompis o då blir det  någon kaka.får köpa nya jeans då jag gått ner från 95 till ca 90 på en månad tack vare kost-omläggning

Record
2015-07-21 15:09
#3

Det går åt rätt håll med vikten och då även med diabetesen (sockersjukan), tycker du då inte att du kan undvara  den enda sockerbiten kanske du skulle köpa en sockerbit av plast som inte skadar dig och inte smälter heller, finns i affärer som säljer skämtartiklar. 😃

Tycker även du tittar på så du vet vad som är bästa kosten för du skall överleva diabetesen, det vet jag att det går att göra.

http://www.kostdoktorn.se/lchf

Lycka till !

Halvdansken
2015-08-07 17:01
#4

Sluta med potatis, ris, bröd och pasta. Inget socker (läsk, kakor osv) . Var inte rädd för fett.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

DorisDay
2015-08-15 10:49
#5

Du ska undvika överdriven konsumtion av fett.

Det viktiga är att hålla blodsockret på en frisk nivå.

Record
2015-08-15 10:55
#6

Man blir inte fet av fett, inte heller grön av att äta grönsaker.

Men att äta mycket frukt med fruktos gör att levern sparar detta = fettlever, inte alls bra för en diabetiker.

http://nordisknutrition.se/wp-content/uploads/2014/01/0804_s36_Blir_man_fet_av_fruktos_Asp_NG.pdf

Annons:
vember
2015-08-15 12:17
#7

jag har fått rådet från min diabetessköterska att äta högst tre frukter om dagen,och helst inte banan vilket ska vara extra mycket socker i.går bra inte en läsk på 1,5 månad nu,sjukskriven till den 24 augusti p g a såret under tån,men hoppas komma igång att jobba sedan.trist att gå hemma ju.

Halvdansken
2015-08-15 12:38
#8

Ingen frukt alls är nog bättre, och har du slutat med bröd, ris, potatis o pasta?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vember
2015-08-15 13:52
#9

jag äter fullkornsbröd ingen pasta potatis sällan o ris har jag inte käkat sedan diabetesen upptäcktes,men vet det finns en del att göra kostmässigt. lite  högt blodsocker då o då.blodsockret pendlar mellan 6 och strax under 10 om man ser sista veckan så finns lite att göra som sagt var

Halvdansken
2015-08-15 14:08
#10

Läs på hos kostdoktorn.se

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Record
2015-08-15 22:01
#11

Översöta äpplen o plommon bär nog den största skulden till fruktosen. Skriv in vad du äter under en dag på kostbevakningen  så ser du hur du ligger till med kolhydraterna vilka ökar ditt blodsocker.

http://www.kostbevakningen.se

[HundochKatt]
2015-10-08 09:35
#12

Max 1 banan om dagen har jag fått lära mig men undvika vindruvor. Svårt för en fruktälskare som jag är. 😉

Det där med sockret i kaffet kan du snabbt vänja dig av med. Brukar ta en vecka bara. Hade själv socker och mjölk i kaffet tidigare, men ströp det när jag fick diagnosen. Lite äckligt i början men som sagt var det tog bara en vecka. Lite mjölk kan jag ha i kaffet någon gång ibland. 

Dricker du mycket mjölk så motsvarar ett glas mjölk 7 sockerbitar! Ja, jag fick en chock när jag fick veta det och dricker bara mjölk ibland. 

Många skulle behöva ta en koll på VC då det gäller blodsockret. Själv har jag andra diagnoser och det gjordes en koll på sockret i samband med provtagningen och på det sättet upptäcktes min diabetes i god tid. 

Men min bror visste inte att han hade diabetes och fick ett mycket fult sår under foten. (Hade ingen känsel där så han upptäckte det inte). Han var jättenära att få amputera foten, men klarade det. Men fick gå på insulin direkt. Så han hade ju tur som sagt var. 

Så ja, folk borde kolla upp blodsockret lite då och då, speciellt om det finns diabetes i släkten. Just för att upptäcka det i tid.

Upp till toppen
Annons: